• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Någon som känner igen detta SMP-problem?

RDFG

Cartier
Halloj,

Idag när jag hade ställt och dragit upp min SMP märkte jag att det inte gick att skruva fast kronan efteråt. Det är som att delen med gängor (som borde synas på bilden nedan) låst sig i kronans gängade del, som om boettens gängade del sitter presspassad eller liknande? Kommer inte ihåg hur det ska se ut så detta är rena spekulationer..

Någon som vet om det är ett vanligt problem?

uC8eT5k.jpg
 

Sond

Patek
Ser du om den gängade delen på boetten följt med kronan ut eller om du skalat av gängorna..? Borde ju vara som du skriver. Att skala rent tuben måste ju i princip vara omöjligt utan stor ansträngning.
 

Camo00

Patek
Nu har jag iofs en kass lupp och dålig syn, men jag tycker att min ser ur som på Din bild...

20130828_182254_zps986a0f40.jpg


Förstår heller inte Din beskrivning riktigt; har "gängtuben" lossnat från boetten och sitter fast i kronan?? I så fall borde Du ha märkt att det lossnade när Du skruvade ut den sista gången?!
Det är inte bara så att gängorna är så slitna att de inte hakar i längre? Brukar ju bli så efter ett antal år..?!
 

RDFG

Cartier
Tack för era tankar. Har varit nere till urmakaren och kollat nu under eftermiddagen. Någon skruv hade gett sig så den är vidareskickad för reparation. Gängorna sitter tydligen på insidan av boetten så det var inget som syntes utifrån.

3-4 veckor utan seamaster tyvärr, hoppas bara den är tillbaka till den 28e sep när det blir bad och öl på gran canaria..
 
Topp