• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Någon som köper och säljer klockor i vinstsyfte?

Yesper

Omega
En tråd med en person som vill handla med klockor trots bristande kunskap? Bespara oss detta, tack.

Tack för din idiotkommentar! Klart jag har bristande kunskap, annars hade jag inte startat den här tråden. Jag är nyfiken och hör här med folk som är mer kunniga, just för att kunna få råd. I detta fall visade det sig att jag trodde att det skulle vara lättare än vad det i själva verket är. Tack för din hjälp..
 

Mcdonkey

Breitling
Bumpar en gammal tråd.
Finns det någon som gör detta?!
Jag tänker rent praktiskt lär det vara smidigast att starta eget företag av något slag då det tillkommer en massa kostnader runt själva köpet, tex tåg/bensinkostnader,äkthetsintyg hos urmakare, eventuella hotellövernattningen om säljaren bor långt bort som man "borde" kunna skriva av ?!
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Bumpar en gammal tråd.
Finns det någon som gör detta?!
Jag tänker rent praktiskt lär det vara smidigast att starta eget företag av något slag då det tillkommer en massa kostnader runt själva köpet, tex tåg/bensinkostnader,äkthetsintyg hos urmakare, eventuella hotellövernattningen om säljaren bor långt bort som man "borde" kunna skriva av ?!

Det finns hur många som helst och de har knappast blivit färre de senaste åren när klockor blivit spekulationsvaror och folk utanför klockintresset fått upp ögonen för marginalerna på andrahandsmarknaden.
 

Mcdonkey

Breitling
Största risken som jag ser det är ju när man köper något via Ebay/Tradera/Blocket och inte har chans att kontrollera varan (Tradera/blocket går i vissa fall om man bor i närheten) och således pungar ut en bra summa för en fake. Finns det någon bra sajt/forum för att kontrolla äktheten på en klocka eller dylikt?!
Sen till skattefrågan,får man ta med omkostnader när man ska deklarara vinsten, dvs utlägg för själva face2face mötet (hotellövernattningar,bensin m.m) , antar att om man startar ett eget företag för just sådana aktivitereter är det lättare att dra av än om man som hobbyperson försöker dra av 10-20k/året för hotellkostnader m.m.
 

Utvisaren

Patek
Att lära sig köplagen för handel med privatpersoner är lite A och O. Så kan du se på annonserna vilka du i värsta fall får tillbaka pengarna via tingsrätten om deras beskrivningar inte är korrekt samt själv kunna skriva annonser där du går fri från ansvar efter försäljning. Bara att göra hemläxan. :bookworm: :bookworm: :bookworm:
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Bumpar en gammal tråd.
Finns det någon som gör detta?!
Jag tänker rent praktiskt lär det vara smidigast att starta eget företag av något slag då det tillkommer en massa kostnader runt själva köpet, tex tåg/bensinkostnader,äkthetsintyg hos urmakare, eventuella hotellövernattningen om säljaren bor långt bort som man "borde" kunna skriva av ?!
Det förutsätter att man tror att priserna fortsätter uppåt i samma takt.

Men ja; vill man göra detta som näringsverksamhet så är det väl ett bra sätt att sätta upp ett företag för det. Då skattar du också på ett annat sätt än om du är privatperson och förväntas ta upp allt över 50k som reavinst.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Köpa på ebay, snygga till lite och sen sälja på tradera. Någon som gör detta? Ifall man skulle kunna tjäna 400-500 kr per klocka hade de varit ett bra sätt att dryga ut studentbudgeten på, samtidigt som det är roligt och intressant. bra eller dålig ide? Någon som har erfarenhet får gärna dela med sig! :D
Vice versa skulle jag säga.

Men de tiderna är väl förbi(?) Det vill säga när man kunde göra det med låg insats och studentbudget som du nämner. 20 år+ för sent. Nu handlar det om mer pengar i omlopp om det ska bli nån vinst att tala om. Skulle jag tro, Men jag är en föredetting och hänger inte med längre så jag vet egentligen inte. Men det var en guldålder då det fanns klockor i uppsjöar här hemma som ganska lätt såldes med hundra eller mer procent till USA exempelvis. De var utsvultna på vintageur de hade svårt att få tag på där borta som fanns hur mycket som helst här för småpengar. Nästan.
 
Topp