• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Någon som kan IWC?

Hej. Jag hoppas kunna få hjälp med identifiering av en IWC-klocka. Det är en kompis klocka så jag kan tyvärr inte ta bättre eller fler bilder. Jag hoppas att de bifogade bilderna räcker en bit på vägen. Saker jag/vi undrar:
För det första, är den äkta?
När (ungefär)kan klockan vara ifrån?
Är den värd något eller är det en "dussinklocka"?
All annan information uppskattas givetvis.
Tack på förhand
IMG_5713.JPG
IMG_5717.JPG
IMG_5718.JPG
 

M.U

Rolex
Har 0 koll på äldre IWCs, men jag tycker den ser äkta ut. Dock ser man inte typsnitt på tavlan pga dåligt fokus på bilden. Vet du vad det är för guld? Det brukar oftast bestämma värdet på en äldre klocka..
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Hej. Jag hoppas kunna få hjälp med identifiering av en IWC-klocka. Det är en kompis klocka så jag kan tyvärr inte ta bättre eller fler bilder. Jag hoppas att de bifogade bilderna räcker en bit på vägen. Saker jag/vi undrar:
För det första, är den äkta?
När (ungefär)kan klockan vara ifrån?
Är den värd något eller är det en "dussinklocka"?
All annan information uppskattas givetvis.
Tack på förhand
IMG_5713.JPG
IMG_5717.JPG
IMG_5718.JPG

Flyttar till vintage då sannolikheten för svar är större där.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Äkta, skulle gissa det är 60-tal. En automatisk IWC i guld blir ju aldrig ett dussinur och tycker den ser fin ut. Om allting är guld skulle jag lite snabbt gissa att värdet ligger runt 20'? Beror på vad det väger då tex länkens värde är guldvärdet. Kanske @Rozzy kan tillföra något?
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Äkta, skulle gissa det är 60-tal. En automatisk IWC i guld blir ju aldrig ett dussinur och tycker den ser fin ut. Om allting är guld skulle jag lite snabbt gissa att värdet ligger runt 20'? Beror på vad det väger då tex länkens värde är guldvärdet. Kanske @Rozzy kan tillföra något?
Lustigt att din taggning av mig inte fungerade, fick ingen ping Aurum (men givetvis hittade jag hit i alla fall!).

Klockan i fråga tycks vara en 18k Portofino från tidigt sextiotal. Länken är troligen inte ett orginal IWC såvida det inte står så (i länken :D).
Verket är med stor sannolikhet IWCs fina cal. 85x verk, förmodligen en cal 853.

image.jpeg

Albert Pellaton är urmakargeniet som skapade detta fantastiskt fina automatiska verk. Första i serien hette cal 85 och kom 1950. Sen kom versionerna cal 851, 852, osv fram till cal 8541.
image.jpeg


Innan dessa verk var det faktiskt Pellaton som även tog fram det legendariska mekaniska verket cal 89.
image.jpeg

Läs mer; http://www.iwc.com/en/albert-pellaton-1898-1976/

Se här, en likadan;
http://www.zeppy.io/product/gb/2/33...utomatik-portofino-vintage-1963-vp-10700-euro
image.jpeg

Här ser man vad man efterfrågar för bara huvudet (utan länk/armband), dvs 1500 pund.
 
Senast ändrad:
Tack för hjälpen. Vilka kunskaper ni besitter!
Lustigt att din taggning av mig inte fungerade, fick ingen ping Aurum (men givetvis hittade jag hit i alla fall!).

Klockan i fråga tycks vara en 18k Portofino från tidigt sextiotal. Länken är troligen inte ett orginal IWC såvida det inte står så (i länken :D).
Verket är med stor sannolikhet IWCs fina cal. 85x verk, förmodligen en cal 853.

image.jpeg

Albert Pellaton är urmakargeniet som skapade detta fantastiskt fina automatiska verk. Första i serien hette cal 85 och kom 1950. Sen kom versionerna cal 851, 852, osv fram till cal 8541.
image.jpeg


Innan dessa verk var det faktiskt Pellaton som även tog fram det legendariska mekaniska verket cal 89.
image.jpeg

Läs mer; http://www.iwc.com/en/albert-pellaton-1898-1976/

Se här, en likadan;
http://www.zeppy.io/product/gb/2/33...utomatik-portofino-vintage-1963-vp-10700-euro
image.jpeg

Här ser man vad man efterfrågar för bara huvudet (utan länk/armband), dvs 1500 pund.
Äkta, skulle gissa det är 60-tal. En automatisk IWC i guld blir ju aldrig ett dussinur och tycker den ser fin ut. Om allting är guld skulle jag lite snabbt gissa att värdet ligger runt 20'? Beror på vad det väger då tex länkens värde är guldvärdet. Kanske @Rozzy kan tillföra något?
Lägg upp bilden på IWC:s forum på IWC.com så får du hjälp.
Har 0 koll på äldre IWCs, men jag tycker den ser äkta ut. Dock ser man inte typsnitt på tavlan pga dåligt fokus på bilden. Vet du vad det är för guld? Det brukar oftast bestämma värdet på en äldre klocka..
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Ledsen för trasig svenska i posten ovan. Bollar en bebis samtidigt:)
Har även postat på IWC forum. Tack för tipset @sir alex
Screenshot_20160606-062911.png
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Yes.
Söker du runt kommer du hitta IWC Calatrava med både cal 89 och 88 (centrumsekund samt liten sekund) som har dessa visare, dvs fler än ditt ex.
Har jag gjort och känner mig trygg med dem och klockan :) gillar den mer och mer. Rätt sjukt oxå att det är den av de mekaniska/automatiska jag har som håller tiden bäst trots att den har runt 60 år på nacken.
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
- Ok då är visarna polerade, håller även indexen på att oxidera de ser "luddiga" ut? Fantastiskt väl justerade ur de gamla uren!
Är du spekulant? Annars ser jag inte poängen med att leta skönhetsfel på min klocka.
Här ser du index på närmre håll. Bedöm själv om de är för "luddiga".
Screenshot_20160608-104011.png
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
- Något har uppenbarligen hänt med uret under alla dessa år som passerat. Den ger inget "rent" intryck. Huvudsaken är att du är nöjd. Undran och frågor brukar ställas på forum likt dessa.
2016-06-08-18-36-29-1022667692.jpg

Hehe du kan inte låta bli va? Har noterat att du inte gillar klockan.
 
Senast ändrad:

Vess1an

IG-88
2-Faktor
...Undran och frågor brukar ställas på forum likt dessa.
Jag uppskattar att lära mig mer om klockor i en nyanserad diskussion med konkreta exempel vad som är korrekt, misstänkt och ev. fel för klockan i fråga.
Aurum har kommit upp med vad som för mig verkar rimliga förklaringar.
Om du har kunnande om vintage IWC så dela med dig av det,
att du inte gillar klockan enl. dina värderingar är nu noterat och jag ser ingen poäng i att fortsätta det spåret.

Vänligen,
//W
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
- Jag säger att något har hänt med uret inte att jag inte gillar detsamma. Inte konstigt att det hänt något med ett så gammalt ur. Det är ett armbandsur vi talar om inte en fru eller flickvän.
Så du gillar klockan trots att den har visare som "ser märkliga ut", inte ger ett "rent intryck" men däremot ett "billigt" och enligt dig har "luddiga index"?
Då får jag väl lyfta på hatten och tacka för de vänliga orden med tanke på att den ligger ute på K&S nu. Vill tilägga att du naturligtvis har rätt (grundlagsskydddad) att spruta ut dina tankar över tangentbordet utan att processa dem först.
 
Senast ändrad:
Topp