Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Någon som kan Nivada?

Diskussion i 'Vintage' startad av Magnus Eriksson, 26 juli 2015.

1. Magnus Eriksson
    Trådstartare

Magnus Eriksson Friends of KS

DSC_0418.JPG Hej,
    har sedan ett tag en Nivada i min ägo som jag har svårt att lista ut vad det är för modell och tillverkningsår på. Klockan är i mycket fint skick och håller tiden, har fin gångreserv och är trevlig i uppdraget. Bedömningen är dock gjord av en novis på klockor. Jag har tyvärr inga verktyg för att öppna upp och kika på urverket.
    Finns det någon på detta eminenta forum som kan berätta mer för mig om klockan?
    Årtal?
    Modellnamn?
    Kuriosa?
    Värdet lär väl inte vara så stort jag gissar på ca 500kr med lite tur :)

Bifogade filer:

2. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Skulle gissa på att säljaren hade rätt . Men tror mer att det lutar åt 70-talet

Senast ändrad: 27 juli 2015
  3. Magnus Eriksson
    Trådstartare

Tack för svar och bild. Vad menar du med att säljaren hade rätt? Ropade in denna på tratten för någon månad sen och minns faktiskt inte riktigt vad som stod i annonsen. Därav min undran.

Vänligen

Magnus

4. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Trevlig klocka. Din klocka är med största sannolikhet tillverkad på 70-talet och troligtvis sitter det ett unitas 6310/6325 verk i den. En arbetshäst som brukar fungera väldigt stabilt.
    http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Unitas_6325
    Vet dock inte om den där modellen har någon speciell ref eller modellnamn.

Nivada är ett gammalt anrikt företag från 1879 i Grenchen, Schweiz
    Från år 2000 ägs det dock av ett mexikanskt företag, efter att nästan helt ha försvunnit under 90-talet och fokuserar idag på att tillverka billigare klockor.
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Nivada

Senast ändrad: 27 juli 2015
    China gillar detta.
  5. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Jag misstog mig .Hittade en liknande på Tradera och trodde det var den du köpt .Googlade lite på Nivada 70 tal .

6. Magnus Eriksson
    Trådstartare

Tusen tack för svaren och infon om verket!