• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Någon som skall till Urmakarskolan i Motala, Prova på dagar 16-18 mars?

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Flickvännens föräldrar bor där, så har varit där några gånger. Var den där lite väl kaxiga gubben/läraren på skolan där? Gammal, säkert åttiofem som vid ett tillfälle sade "jag har lärt upp de svenska urmakarna allt de kan" eller något liknande. (parafraserar nog) Tror han har ett urmakeri i Motala också.

Låter som "Klock-Gunnar". Har en butik i Motala där allt stått still sedan 50-talet, typ.
Säljer dock bara överprisade skitklockor och är helt omöjlig att snacka med... ;-)
Försökte en gång få ett utlåtande om en gammal klocka jag tänkte köpa, men han var inte ett dugg intresserad av att titta på den ens.

Famn att jag missade detta "öppet hus". Jag som är dagledig & allt en liten stund här mitt klivet...
(även om jag är allt för gammal för att bli elev på en urmakarskola...)

Ha de´bra i Motala & ha en bra dag i morgon!
 

Chagall

Cartier
Låter som "Klock-Gunnar". Har en butik i Motala där allt stått still sedan 50-talet, typ.
Säljer dock bara överprisade skitklockor och är helt omöjlig att snacka med... ;-)
Försökte en gång få ett utlåtande om en gammal klocka jag tänkte köpa, men han var inte ett dugg intresserad av att titta på den ens.

Famn att jag missade detta "öppet hus". Jag som är dagledig & allt en liten stund här mitt klivet...
(även om jag är allt för gammal för att bli elev på en urmakarskola...)

Ha de´bra i Motala & ha en bra dag i morgon!
Jo. Det stämmer nu när jag tänker efter! Instämmer helt och hållet. Lyckades dock få med mig ett band från Hirsch i alligatorläder för en löjligt låg summa. (tror det var 200) så det var väl okej ändå, haha.
 

Calle med C

Panerai
Här är lite bilder från dagens bravader. Vi gjorde ett solur. Allt är så intressant och skoj så man tänker tyvärr inte på att dokumentera speciellt mycket

Slipning av bottenplattan som agerar urtavla:
O1e9ElY.jpg

GNoT5Gg.jpg

K0WNx4o.jpg
 

Calle med C

Panerai
Flickvännens föräldrar bor där, så har varit där några gånger. Var den där lite väl kaxiga gubben/läraren på skolan där? Gammal, säkert åttiofem som vid ett tillfälle sade "jag har lärt upp de svenska urmakarna allt de kan" eller något liknande. (parafraserar nog) Tror han har ett urmakeri i Motala också.

Tack och lov inte. Alla har var väldigt trevliga och sympatiska!
 

Calle med C

Panerai
Om någon är intresserad har jag har lite fler bilder på urverk, tavelbyten osv och kan lägga upp dom under dagens gång. Inga mästerverk, men ändå rätt trevligt att kika på. Prova-på-dagarna var för övrigt väldigt skoj. Intellektuellt stimulerade med trevliga deltagare och väldigt duktiga lärare. Nu pratade jag inte med alla, men vissa elever, speciellt en, var helt otroligt duktig! Jag tror både @Viktor.L och @Ekstrand vet vem jag syftar på.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Det körs två vändor. Jag är med på den första svängen 7-9/3, alltså vecka 10. Inte 11 som jag skrev först. Boende oklart än så länge.
 

Calle med C

Panerai
Vad kl att ännu en från KS är där! Det var mycket givande dagar! Jag spenderar alldeles för mycket tid på jobbet, men jag borde få tummen ur och lägga upp resten av bilderna från min visit när jag där.
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Då är det dax att bumpa tråden igen!

Jag har precis fått information kring min intresseanmälan för urmakarskolans prova på kurser och tänkte kolla om det är någon mer som tänkt gå den? För min del fick jag skulle kursen hållas under vecka 12 under två tillfällen mån-tis eller tors-fre.

Vilka fler tänkte gå?
 
Topp