• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Någon som vet hur man ser om datejust 16013 är 14k eller 18K?

Lapo Elkann

Cartier
Vad jag förstår så finns Rolex datejust 16013 med acryl både som 14k och 18k variant beroende på när den såldes och i vilket land den såldes första gången. Hur vet man om det är en 14k eller 18k? Står det alltid i armbandet typ H14/H18? Om det är en 14k är det då enbart 14k i armbandet eller gäller det hela klockan? 18k varianten förutsätter jag är 18k överallt, eller skulle det kunna vara så att någon i efterhand monterat ett 18k armband på en 14k boett? Hur ser man om armbandet och klockan hör ihop? antar att det skall finnas något matchande serienr?
 

Finne

Omega
Kolla koden på claspen, ska stå en bokstav eller bokstav+siffra nära "steelinox" ...
Jämför den sen med serienr på klockan.
Googla rolex clasp code så kommer du få fram listor
 

Lapo Elkann

Cartier
Sökfunktionen på denna site är så undermålig och kass att man tvingas starta nytt snoozarn. Hur avaktiverar jag tex mailnotiser för konversationssvar?
 

Johan S

Omega
Kanske är det till någon hjälp, på länken ser man om det är stämplat 14 eller 18 och på boetten ser du det vid luggarn. Så här ser min 16013 ut på länken ch spanar man längst ned till höger ser man att det står 18.
image.jpeg
 

poormans

Rolex
låset är stämplat men sen kan det ju vara ett nyare lås, en del ringar är märkta på undersidan kan kolla på någon av de lösa jag har vad det är för symboler.
 
Topp