Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Någon som vet något om den här mögelkronografen jag köpt ?

Diskussion i 'Vintage' startad av MacRulez4ever, 21 augusti 2015.

1. MacRulez4ever
    Trådstartare

MacRulez4ever Biskop

Någon här som har en aning om vad detta är för klocka ?
    Tyckte den va nice och köpte den. Vet inte ens vad det är för urververk i :facepalm:
    Det enda jag vet att den är 38mm utan krona och 13mm tjock, och att det är någon slags militär klocka förmodligen
    image.jpg

Criss Cross, Quaker, theargonaut och 2 andra gillar detta.
  2. Bikinigubben

Bikinigubben Borgare

Om du har möjlighet och kunskapen för att öppna upp boetten så blir det förmodligen enklare att se vad för slags klocka det är. Ett foto på baksidan kan även hjälpa!

3. MacRulez4ever
    Trådstartare

MacRulez4ever Biskop

Den
    Klockan skickas nästa vecka , när jag har fått hem den kommer jag fixa de. Tänkte mer om någon hade någon rolig info redan nu enbart via denna bilden !

4. Kamelen

Kamelen Stadsbo

Ingemars gamla klocka militär? Vilket land? Får man ändra sig till EP istället för VAL

5. Tripeiro.

Tripeiro. Friends of KS

Ursäkta, men vad menar du? Jag menar inte att vara dryg men för mig pratar du grekiska. Ändra från EP till VAL? :)

6. Kamelen

Kamelen Stadsbo

Ursäkta mig tänkte mig inte för, valjoux eller exelcior park. Har sett uret förut när ägaren visat på annat forum.

Tripeiro. gillar detta.
  7. Kamelen

Kamelen Stadsbo

Där är vissa likheter image.jpg

8. MacRulez4ever
    Trådstartare

MacRulez4ever Biskop

Helt klart ! , vad mäter den klockan ?

9. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Militär? Utveckla gärna.

10. Kamelen

Kamelen Stadsbo

Ca 37 har ingen sätt att mäta nu. Ju mer jag funderar desto mer säker blir jag att jag sett elan på balkanur.
    Grov chansning

11. MacRulez4ever
    Trådstartare

MacRulez4ever Biskop

Kanske mer pilot ur då, har för mig den runda skalan i mitten av tavlan brukar va någon form av beräkningsskala för piloter. Jag kanske är helt ute å cyklar. Ska byta glas och ta tydligare bilder när klockan är i min ägo. Blir mer korrekt då :D

12. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Kommer faktiskt inte ihåg vad det är för skala men någon militär koppling känner jag inte till. Ser iaf ut som en trevlig vattenskyddad kronograf.

eriksson850 och MacRulez4ever gillar detta.
  13. China

China Guest

Gissningsvis så är klockan ett systermärke till Olma, och tillverkad av Numa Jeannin. Men jag är inte 100% säker då Elans logga verkar ha växlat och det kan även röra sig om Tyska E.Lang som hade en del modeller som var Swiss made. Men när TS fått hem klockan så kan nog ev. stämplar i bakstycket ge besked.:)

jabla, MacRulez4ever och _jonte gillar detta.
  14. MacRulez4ever
    Trådstartare

MacRulez4ever Biskop

Tackar :) , ja de ska bli kul och se vad som döljer sig under bakstycket ! Hoppas på att man blir lite klokare iaf. Kan tippa på att klockan dimper ner i brevlådan på fredag eller måndag, hatar att vänta dock