• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Någon som vet något om denna Recta?

SR-D

Breitling
Har nyligen ropat in denna på auktion, jag föll för den lite speciella numreringen i urtavlan. Någon som vet något om årtal, modell eller annat om denna klocka?
 

Bilagor

  • IMG_0592.JPG
    IMG_0592.JPG
    70.5 KB · Visningar: 160

SR-D

Breitling
Den är doublé, har inte sett den än har bara bilden. Funderar på om man kan restaurera boetten och isåfall vart.
 

SR-D

Breitling
Lite mer info nu när jag fått hem den. Tredelad boett, har tittat på en site (ranfft.de) och hittade en del om Recta: http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&a&2uswk

Tyvärr ingen direkt match med urverkets utseende men liknar Recta A, A2 och B1, vilket pekar åldern på 40-tals?

Med denna info och bilder kanske någon har ytterligare information?
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    187.5 KB · Visningar: 59
  • image.jpg
    image.jpg
    155.7 KB · Visningar: 56
  • image.jpg
    image.jpg
    503.4 KB · Visningar: 54

Warwian

Cartier
V
Lite mer info nu när jag fått hem den. Tredelad boett, har tittat på en site (ranfft.de) och hittade en del om Recta: http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&a&2uswk

Tyvärr ingen direkt match med urverkets utseende men liknar Recta A, A2 och B1, vilket pekar åldern på 40-tals?

Med denna info och bilder kanske någon har ytterligare information?
Verket är ett Recta 1220 vilket introducerades år 1941. Verket finns inte listat i mina kataloger från 1949, så din klocka är sannolikt från mitten av 40-talet någon gång. Värt att poängtera är att verket inte är jättevanligt och klart värt lite kärlek!
 
Topp