• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Någon som vet vad jag köpt

Tillverkningsår ?

  • 1950-55

    Röster: 4 33.3%
  • 1955-60

    Röster: 5 41.7%
  • 1960-69

    Röster: 1 8.3%
  • 2015

    Röster: 0 0.0%
  • 40-tal

    Röster: 2 16.7%

  • Totala väljare
    12

Sthlm-Nicklas

Panerai
2-Faktor
Råkade mer eller mindre köpa denna på kaplans igår. Går perfekt. +1s.
Kronografen fungerar perfekt.
Men vad e detta?
Är rädd att den e värd typ 100 kr...

Öppnad när jag köpte ett Hirsch till den.
Är stämplad 18k. Samt okänd stämpel på boettens vänstra sida. Vilken jag tycker pekar på en riktigt dålig tillverkare?
Har de testat om de är guld? Fast det inte är det. Men inte skrivit ut det i objektsbeskrivningen?

Verket ska vara Landeron 51.
Säger mig inget då jag inte äger vintage klockor.
Kronan känns fel?
Någon som kan uttala sig?
Mina ögon ser bara en äldre klocka inte vad som är bytt eller renoverat.
All info uppskattas.

Vill mest veta år på denna!
Och om den är original.
Bryr mig inte så mycket om den är renoverad eller dylikt.
Har sökt lite mer bara hittat detta.

https://www.bukowskismarket.com/sv/lots/705915

Tack för svar :)
Screenshot_2016-01-27-10-33-34.png
Screenshot_2016-01-27-10-33-12.png
Screenshot_2016-01-27-10-19-56.png
Screenshot_2016-01-27-10-32-43.png
Screenshot_2016-01-27-10-34-20.png

Nyaste klockan jag äger och äldsta :snaphappy:
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Okej. Är Chrono Suisse märket?
Eller Loyal? :bookworm:
Loyal är märket som sådant men man brukar referera till dessa som Chronographe Suisse iim att det finns likadana ur med olika tillverkares namn på tavlan. Exakt vem som satte ihop dessa ut tvistar de lärde om, men det är en massproduktion på 50-talet. Materialet är 18k guld men det är en väldigt tunn ihålig boett. Numret du ser på bettlocket vet jag faktiskt inte om det är ett serienummer eller referensnummer. Tycker tavlan ser bra ut och även boetten, ett riktigt charmigt ur! Bara att njuta och inte slå i boetten i något hårt för då blir den bucklig.
 

Psykel

Patek
Nu kan jag inte mycket om vintage, och har ingen aning om hur mycket du gav för den, men jag tycker att den är ruggigt fin! Och dessutom 18k, så guldvärdet borde väl vara helt okej. Inte värt nån enstaka hundring iallafall.
 

Sthlm-Nicklas

Panerai
2-Faktor
Nu kan jag inte mycket om vintage, och har ingen aning om hur mycket du gav för den, men jag tycker att den är ruggigt fin! Och dessutom 18k, så guldvärdet borde väl vara helt okej. Inte värt nån enstaka hundring iallafall.

Tyvärr blev den lite för dyr kontra marknadsvärdet. Men jag gillar den verkligen. Inget service behov är ju kul.
Slipper man tänka på det.:)
 

Sthlm-Nicklas

Panerai
2-Faktor
Dessa klockor säljer ju som smör i solsken just nu. Har själv försökt fått tag på något liknande men blir alldeles för dyrt för min del ;)

http://www.ebay.com/bhp/chronographe-suisse
Här har du ju några stycken, din är ju i väldigt bra skick men vågar inte gissa på något pris :)

De är trevliga. Tycker man får mycket för bara några tusenlappar. :)

Någon som enkelt förklarar siffrorna i ytterkanten av urtavlan. Har fått olika uppgifter.;)
 

Dt250

Rolex
Paneristi
Har någon liknande, tycker modellen är grymt snygga, men jag har haft massa jä...... problem med min först fick jag rikta boetten för 800kr men glaset ploppade av ändå sen gick den grymt fel typ fortare sig en timme om dagen, ABC ur försökte fixa den men fick inte till det så nu är den helt oanvändbar, men köper gärna en till i
bättre skick
IMG_5967hugex.JPG
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Loyal är märket som sådant men man brukar referera till dessa som Chronographe Suisse iim att det finns likadana ur med olika tillverkares namn på tavlan. Exakt vem som satte ihop dessa ut tvistar de lärde om, men det är en massproduktion på 50-talet. Materialet är 18k guld men det är en väldigt tunn ihålig boett. Numret du ser på bettlocket vet jag faktiskt inte om det är ett serienummer eller referensnummer. Tycker tavlan ser bra ut och även boetten, ett riktigt charmigt ur! Bara att njuta och inte slå i boetten i något hårt för då blir den bucklig.
Du tror inte den är tillverkad tidigare än 50-tal? Tänker på avsaknaden av stötskydd för balansen.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Du tror inte den är tillverkad tidigare än 50-tal? Tänker på avsaknaden av stötskydd för balansen.
Tror är det enda jag gör här, har aldrig läst något klokt om dateringen av CS. Iaf inte lagt det på minnet. Inte funderat på stötskydd utan bara konstaterat att de använde lite enklare men fullt dugliga verk. Om dessa Landeronverk utan stötskydd är tidigare så är nog även uren det.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tror är det enda jag gör här, har aldrig läst något klokt om dateringen av CS. Iaf inte lagt det på minnet. Inte funderat på stötskydd utan bara konstaterat att de använde lite enklare men fullt dugliga verk. Om dessa Landeronverk utan stötskydd är tidigare så är nog även uren det.
Landeron kronografverk som bygger på Landeron 48 har tillverkats och sålts från 30 till 70 tal, men har ingen koll på under vilken period dem här guldisarna tillverkades. Frågan är om den här kom utan stötskydd för att den är tidig, eller senare som en besparingsåtgärd. Känns dock som lite småsnålt att skippa stötskydd i ett annars ganska avancerat verk i en (visserligen tunn) guldboett.
 

Sthlm-Nicklas

Panerai
2-Faktor
Den blev 100 kr dyrare än mitt bud :shifty::)
Jag tycker nog att priset är fullt rimligt med tanke på att skicket såg ut att vara bra och den verkar ju även gå perfekt.
Hoppas du uppskattar den, om inte får du skicka ett PM ;)
Visste väl att det var någon från KS.:D
Så kan de gå. Det är inte bra att vi på KS bjuder mot varandra för mycket.:sorry:

Kul att mycket hamnar hos KS.:)
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
För er som är intresserade.
Priset var 3900kr. Då hade jag också tur.
Då jag inte klämt på den innan budgivningen. Samt inget service behov :pompus:
Det stod alltså inte i annonsen att det var 18k guld? Suddigt foto och ingen bild på baksidan? Chansade du att det var guld? Grattis i så fall!

Personalförändringarna på Kaplans börjar kanske få följder, ligger ju en "värsting-Longines" i vanliga panten också...
 

Martin Lovasz

Audemars
Boetten är tillverkad av Carnal & Cie. SA som gjorde massor av boetter i guld till alla de hundratals tillverkare som fanns på 50-talet.
 

Sthlm-Nicklas

Panerai
2-Faktor
Det stod alltså inte i annonsen att det var 18k guld? Suddigt foto och ingen bild på baksidan? Chansade du att det var guld? Grattis i så fall!

Personalförändringarna på Kaplans börjar kanske få följder, ligger ju en "värsting-Longines" i vanliga panten också...
Stod inget om guld.
Jag antog att det endast var guldfärgad boett. Så det var ju kul med 18k. Dock är det en tunn boett.

De vanliga pant auktionerna lägger sig inte kaplans i. Det är pantbankens info som sedan kaplans endast publicerar. Så kaplans har inte gjort fel. Trodde också i början att kaplans skrev beskrivningarna på föremålen.:bookworm:

- Gratulerar! Du har ett ur i originalskick med en tavla i mycket fin kondition. Behåll detta ur då värdet kommer att stå sig bra eftersom det är i så gott skick. Exakt marknadsvärde finns inte på gamla ur, men ett uppskattat försäljningsvärde existerar och jag tycker du betalade ett bra pris för ditt fina ur. Det är ju dessutom en verklig prydnad på armen som ger ägarstolthet! Angående kronan så ser de ut så här på dessa ur, de harmonierar inte fullt ut med dessa ur tycker jag. I ditt fall har du en "skarp" krona vilket tyder på att uret inte använts ofta. Visar en bild på ett liknande ur som jag haft. Nedanstående ur betalade jag 2500 kr för, och det var för cirka 5 år sedan.

Jo, det är så jag blir tårögd!

CYCLAR-roséguld.jpg


Cyclar-arm.jpg

Tack. Är väldigt nöjd. Mycket för pengarna enligt mig. Snygg tavla på din där.:)

Boetten är tillverkad av Carnal & Cie. SA som gjorde massor av boetter i guld till alla de hundratals tillverkare som fanns på 50-talet.

Tackar. Det ska jag lägga på minnet.:)
Antar att de endast tillverkade boetter?
Vet du om de gjorde något i vitguld?
Har sett gulguld och rosé.
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
De vanliga pant auktionerna lägger sig inte kaplans i. Det är pantbankens info som sedan kaplans endast publicerar. Så kaplans har inte gjort fel. Trodde också i början att kaplans skrev beskrivningarna på föremålen.:bookworm:
Dåligt beslut av Kaplans i så fall, de riskerar ju sitt eget renommé när någon annan klantar sig.
 
Topp