• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Något som vet varför Rolex ändrat låset?

DrFlex

Cartier
Jag har sett att Rolex ändrat en detalj på länkens lås och jag undrar om någon här på KS vet varför?
När det nya glidelock låset kom var det en matt grå yta med Rolex märket i svart text enligt bild nedan. Nu är det blank polerat med Rolex märket inristat enligt bild nedan.
image.jpg
image.jpg
 

Dnedne

Omega
Min Sub-C från 2012 har den matta ytan men min GMT-c från 2012 har den blanka.
Så det är nog från modell till modell när ändringen gjordes.
 

jhm

Panerai
Likadant på min 116000 som inte heller har glidelock. (Köpt ny hos AD, maj 2015) :)

brushed.jpg
 
Senast ändrad:

DrFlex

Cartier
Min vän har en 114060 från mitten av 2014 med matt yta. Jag köpte min 114060 nu i somras och den har blank yta. Säljaren på Bergströms hade inte själv lagt märke till ändringen.
Jag gillar den blanka ytan bättre men undrar varför de ändrat det?
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Min 116600 från första leveransen (2014) har matt yta.

116000 är ju den billigaste Rolexen och har förmodligen därför lite sämre finish än övriga modeller, där är hela den biten matt.
 

jhm

Panerai
Min 116600 från första leveransen (2014) har matt yta.

116000 är ju den billigaste Rolexen och har förmodligen därför lite sämre finish än övriga modeller, där är hela den biten matt.

Rolex säljer inga klockor med dålig finish, oavsett modell. Det har nog snarare att göra med att Rolex testat olika varianter på armbandens låsmekanism. Skall man välja att tro AD, så handlar utformningen mer om att förhindra att armbandet "snurrar omkring" på handleden. Den blästrade delen av armbandet hjälper till med detta. :)
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Rolex säljer inga klockor med dålig finish, oavsett modell. Det har nog snarare att göra med att Rolex testat olika varianter på armbandens låsmekanism. Skall man välja att tro AD, så handlar utformningen mer om att förhindra att armbandet "snurrar omkring" på handleden. Den blästrade delen av armbandet hjälper till med detta. :)

Den är ju inte matt mot handleden?
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Rolex säljer inga klockor med dålig finish, oavsett modell. Det har nog snarare att göra med att Rolex testat olika varianter på armbandens låsmekanism. Skall man välja att tro AD, så handlar utformningen mer om att förhindra att armbandet "snurrar omkring" på handleden. Den blästrade delen av armbandet hjälper till med detta. :)
Om det nu vore så så skulle alla Rolex enligt din teori ha "blästrat" spänne, dessutom den delen som tråden handlar om har man ju inte mot handleden. Enbart på 116000 den delen ser ut så. Självklart har dom valt att inte ha samma/mindre bearbetad finish på deras billigaste klocka av en anledning.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Rolex säljer inga klockor med dålig finish, oavsett modell. Det har nog snarare att göra med att Rolex testat olika varianter på armbandens låsmekanism. Skall man välja att tro AD, så handlar utformningen mer om att förhindra att armbandet "snurrar omkring" på handleden. Den blästrade delen av armbandet hjälper till med detta. :)

Hmmm förklara gärna hur du tänker där. Hur hjälper den blästrade delen mot glid?
image.jpg
 

jhm

Panerai
Hmmm förklara gärna hur du tänker där. Hur hjälper den blästrade delen mot glid?
image.jpg

Den strävare ytan skapar mer friktion mot handleden än den enbart mattborstade länken gör. Så fick jag det förklarat när jag frågade hos AD och efter att ha använt klockan ett tag är jag benägen att hålla med om att detta faktiskt hjälper till att hålla klockan centrerad på handleden.
 

jhm

Panerai

Jag kan inte svara på den frågan, då jag inte jobbar för eller hos Rolex. 116000 är inte heller Rolex billigaste modell, då den titeln innehas av modellen 114200. Jag tror inte det är en kostnadsfråga. Nu jobbar jag iofs inte med metallbearbetning, så helt säker kan jag inte vara, om det kostar mer att polera eller att blästra. :)
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Jag kan inte svara på den frågan, då jag inte jobbar för eller hos Rolex. 116000 är inte heller Rolex billigaste modell, då den titeln innehas av modellen 114200. Jag tror inte det är en kostnadsfråga. Nu jobbar jag iofs inte med metallbearbetning, så helt säker kan jag inte vara, om det kostar mer att polera eller att blästra. :)
Det är ju samma modell fast en mindre storlek, OM det nu vore så bra med blästrat spänne så skulle ju logiskt sett alla modeller ha det, men nu är det inte så utan det är enbart deras billigast modell Oyster Perpetual som har det. Att polera är steget efter blästringen och kräver tid och noggranhet för att få bra. Det är väl rätt uppenbart att instegsmodellen av deras sportklockor har denna lösning för att den kostar mindre. Har ägt/äger otaliga Rolex med den nya typen av spännet och aldrig haft problem med att klockan skulle "snurra" runt.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Den strävare ytan skapar mer friktion mot handleden än den enbart mattborstade länken gör. Så fick jag det förklarat när jag frågade hos AD och efter att ha använt klockan ett tag är jag benägen att hålla med om att detta faktiskt hjälper till att hålla klockan centrerad på handleden.

Men den "sträva" ytan ligger ju inte mot huden!?
 

DrFlex

Cartier
Från juli 2015 ändrade Rolex garantin från 2 år till 5 år, kan det vara något de ändrat i med den ändringen?
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Från juli 2015 ändrade Rolex garantin från 2 år till 5 år, kan det vara något de ändrat i med den ändringen?

Nej. Har inte med det att göra. Har en helt ny 216570 med grön tag, vilket visar att den är under nya garantin. Min 114060 från -13 har röd tag och båda har blästrade lås. Se bilden längre upp.
 
Topp