• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Några frågor om klockköp - Damasko DA 34/343

Issue

Breitling
Hej.

Är ny här på forumet. Har några frågor om klockor generellt samt märket Damasko. Är riktigt sugen på modellen DA34 eller DA343, har lite svårt att bestämma vilken jag gillar mest.

Tanken är att jag ska använda klockan i jobbet, och i mitt jobb är sekunder viktigt. Jag behöver en klocka som går rätt. Vad jag har förstått så är mekaniska klockor inte optimalt då, men jag hittar ingen klocka med kvartsverk som jag gillar direkt. Alla riktigt snygga är ju mekaniska. Hur är det att leva med en mekanisk klocka när man behöver ha rätt tid på armen? Är det jobbigt att varje dag(?) ställa klockan rätt?

Idag har jag en Tissot Tradition, den är helt ok. Men jag är ute efter en lite finare klocka. Något jag stör mig på hos min nuvarande är att sekund och minutvisaren kan visa 0,1-0,2mm fel. Visarna prickar inte exakt på markeringarna. Är det något man kan förvänta sig av en klocka i prisklassen 10-15tkr?

Har varit och kollat på Sinn klockor i Stockholm också och dom gillar jag också. Men dom är lite dyrare än Damasko och kanske lite för fina för att jobba med. Så just nu vill jag börja med Damasko. Finns det någon återförsäljare i Sverige som har Damasko idag?

Tar gärna emot tips på andra märken. Gillar som sagt stilen på Damasko och Sinn.

Tack på förhand!
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Om det är noga med tiden kanske du ska ha kvarts tror allt. Breitling har ju sina SuperQuartz i flera modeller. Aerospace, colt med flera. De kostar ju lite mer förstås.
Vad är pristaket förresten?
 

Hawk100

Rolex
Fråga: Hur är det att leva med en mekanisk klocka när man behöver ha rätt tid på armen? Är det jobbigt att varje dag(?) ställa klockan rätt?

Svar: Ja.
Behöver du ha "Exakt rätt tid" och inte vill hala upp telefonen att titta på så köp en kvartsklocka istället.
En mekanisk klocka är ett vackert smycke med bonusfunktionen att det visar tiden hyfsat rätt.....
 

Issue

Breitling
Om det är noga med tiden kanske du ska ha kvarts tror allt. Breitling har ju sina SuperQuartz i flera modeller. Aerospace, colt med flera. De kostar ju lite mer förstås.
Vad är pristaket förresten?

Framöver skulle jag vilja ha en Sinn och då räknar jag med att få lägga 30tkr. Men just nu känns runt 10-15 lagom för en klocka jag ska jobba med. Har tittat lite på Breitling men inte fastnat för någon modell. Sen är jag lite alergisk mot "statusmärken"

Fråga: Hur är det att leva med en mekanisk klocka när man behöver ha rätt tid på armen? Är det jobbigt att varje dag(?) ställa klockan rätt?

Svar: Ja.
Behöver du ha "Exakt rätt tid" och inte vill hala upp telefonen att titta på så köp en kvartsklocka istället.
En mekanisk klocka är ett vackert smycke med bonusfunktionen att det visar tiden hyfsat rätt.....

Det är så pass alltså. Får kanske söka mer efter en kvarts då, och vänta med mekanisk. Tråkigt då det är så litet utbud av kvartsverk.
 

Issue

Breitling

Tack. Hittade dock inte något jag gillar. Vill ha lite mer stilrent, helst inte dykare heller.

Angående min fråga om hur exakt visarna ställer sig. Någon som har svar på det? Jag kan inte vara den första som stör sig på att sekundvisaren inte prickar markeringarna exakt rätt!
 

SSL

Audemars
Tack. Hittade dock inte något jag gillar. Vill ha lite mer stilrent, helst inte dykare heller.

Angående min fråga om hur exakt visarna ställer sig. Någon som har svar på det? Jag kan inte vara den första som stör sig på att sekundvisaren inte prickar markeringarna exakt rätt!

Det är vanligt. Både på billiga och dyrare kvarts. Finns flera trådar om det. Bara gilla läget eller skaffa automat.
 

Pantzar

Omega
Om jag skulle köpa ett kvartsur så hade jag nog kikat på Sjöö Sandström UTC Skydiver. Tuff klocka som dock ligger lite utanför din budget men trillar ibland in en begagnad lite lägre :)
 

Issue

Breitling
Det är vanligt. Både på billiga och dyrare kvarts. Finns flera trådar om det. Bara gilla läget eller skaffa automat.

Suck, kanske får överge tanken om att ha en klocka som går exakt rätt och istället köpa något jag kommer älska. Känns inte kul att köpa något dyrt som man kommer störa sig på.

Om jag skulle köpa ett kvartsur så hade jag nog kikat på Sjöö Sandström UTC Skydiver. Tuff klocka som dock ligger lite utanför din budget men trillar ibland in en begagnad lite lägre :)

Vill helst inte ha dykare och heller inte digitala siffror, annars var den ok. :)
 

Joergen

Omega
Jag och Xvante for ner till Regensburg och köpte en varsin Damasko. Detta lätt förvirrade resereportaget går att läsa här https://klocksnack.se/threads/damasko-en-resa.29932/

Damasko kändes väldigt prisvärt. De har ETA verk i de flesta klockorna, men det är ytterfinishen som är deras grej. Patenterade härdningar m.m. Vi hade bestämt oss för helt andra klockor innan, men båda fastnade för den här. DA 363. Tämligen sisodär i på bild, men väldigt trevlig "live". Kostade ca 10 000 kr. Kompanjonen ångrade att han tog armbandet med gul tråd, men jag tycker den funkar fortf. Det går att välja olika armband. De säljer direkt från sin lilla fabrik i Majsfältet. Nästan alla heter Damasko i efternamn :) . Väldigt trevliga, seriösa och serviceinriktade. Det är kul att ha en klocka som inte så många har utan att bli rånad på pengar. Deras inhouseklocka är cool. Efter att vi var där, så har de utvecklad en riktigt trevlig metallänk. Dyr, men ett riktigt pilleplockhantverk bakom. De ska tydligen ha gjort boetterna till Sinn under en period och blivit sugna att göra egna klockor. Därav en del likheter.I grunden CNCsvararvar de delar till rymdindustrin. Hr Konrad Damsko lär ha 300 i IQ för han har en pärm med patent och har skapat ett eget inhouseverk. Respekt! För hyfsade pengar kan man skicka ner klockan och servas. Kan rekommendera Damasko. Högsta kvalitet men kanske lite trött design.

produktfoto-DA363-01.jpg
 

Issue

Breitling

Tack för svar!
Har faktiskt läst den tråden ganska grundligt, men det är det enda vettiga jag hittat om damasko här. :) Helst skulle jag ju, som ni, åka ner och köpa den direkt i deras egna butik. Då vet man vad man får och att man även gillar den på armen.

Hur mycke fel går era klockor per dag?
Vet du om det finns återförsäljare av Damasko i norden?
 

Joergen

Omega
Har krasst inte rikskoll. Går inte så avvikande , så vi har reagerat. De verkar kämpa i liten skala m små marginaler, så de har ngn i USA och Tjeckien som enda säljare utanför huset. De slåss också i ett tufft segment. Stowa och Sinn har bredare sortiment och Muhle Glashutte förresten.
 

Issue

Breitling
Har krasst inte rikskoll. Går inte så avvikande , så vi har reagerat. De verkar kämpa i liten skala m små marginaler, så de har ngn i USA och Tjeckien som enda säljare utanför huset. De slåss också i ett tufft segment. Stowa och Sinn har bredare sortiment och Muhle Glashutte förresten.

Okej. Har för mig att du skrev i tråden att det var stor skilland att se modellerna i verkligheten. Funderade du någon gång på DA 36, eller var det bara DA 363? Har själv grov beslutsångest mellan dom två. Var mest inne på 34 men efter era bilder på 363 började jag gilla den också, fast i färg 343 då. :)
 

Issue

Breitling
Du behöver en Grand Seiko!

Jasså, någon speciell anledning?
Dom var ok men lite för vanliga för min smak. Vill ha något stilrent som sticker ut ur mängden men ändå inte är ett märke som säger "titta vad mycke pengar jag har". :) Tycker Damasko passar in bra på den beskrivningen, och jag älskar deras design.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Jasså, någon speciell anledning?
Dom var ok men lite för vanliga för min smak. Vill ha något stilrent som sticker ut ur mängden men ändå inte är ett märke som säger "titta vad mycke pengar jag har". :) Tycker Damasko passar in bra på den beskrivningen, och jag älskar deras design.
Grand Seiko är stilrena och har hög finish. Väldigt exakta på grund av deras spring drive teknologi.
 

relhok

Omega
Kör på Damasko, som efter allt vad jag läst verkar vara de mekaniska klockornas motsvarighet till G-Shock.
Grand Seiko är som KenKun skrev skitfina, men det är också en del av problemet med en sån klocka. Utsätter du den
för mycket stryk kommer den se rätt trist ut efter ett tag. En Damasko borde hålla bättre.
 

Issue

Breitling
Kör på Damasko, som efter allt vad jag läst verkar vara de mekaniska klockornas motsvarighet till G-Shock.

Vill du utveckla det för en som inte hängt här mer än några dagar och har ett relativt nyfött klockintresse? Inte säker på om det är negativt eller positivt, gissar på det senare när jag läser hela ditt inlägg.

Tack för svar folk! Uppskattar all hjälp.
 

relhok

Omega
Det var menat som en positiv liknelse. G-Shock är byggda för att tåla riktigt mycket pisk, precis som Damasko.

Jag är inne på min andra Sinn men nästa klocka blir nästan garanterat en Damasko DK14 med tillhörande länk.
Min enda farhåga ang. Damaskos klockor är att kronan ser ut att sticka ut lite väl långt och lär ha potential att skava en del.

Måste du förresten handla nytt?
Damasko hittar man inte många begagnade men Sinn kommer ju ut lite då och då. Tänkte mest om du är osäker på om du verkligen kommer trivas med en automatare eller inte så kanske det kan vara värt att "testa" med en något billigare och begagnad först så slipper du det största värdetappet.
 

Issue

Breitling
Det var menat som en positiv liknelse. G-Shock är byggda för att tåla riktigt mycket pisk, precis som Damasko.

Jag är inne på min andra Sinn men nästa klocka blir nästan garanterat en Damasko DK14 med tillhörande länk.
Min enda farhåga ang. Damaskos klockor är att kronan ser ut att sticka ut lite väl långt och lär ha potential att skava en del.

Måste du förresten handla nytt?
Damasko hittar man inte många begagnade men Sinn kommer ju ut lite då och då. Tänkte mest om du är osäker på om du verkligen kommer trivas med en automatare eller inte så kanske det kan vara värt att "testa" med en något billigare och begagnad först så slipper du det största värdetappet.

Okej då förstår jag. :) Stryktålighet är något jag värderar högt.

Nja, köper helst nytt. Jag vet ju att en automatare kan gå fel 10-20sekunder per dag. Finns det fler nackdelar jag missat? Just nu känns det tyvärr inte som ett alternativ med en kvarts då jag inte hittat en enda som jag känner för. Men visst, det optimala vore en Damasko med kvarts, fast automatare är ändå sexigare. :) Drömmen är en klocka som är öppen på baksidan så man ser verket jobba. ;)

En Sinn vill jag absolut ha någon gång i livet. Men det ser jag mer som en finklocka än vardagsklocka. Dom är ju ganska mycke dyrare också än modellerna jag tittar på hos Damasko, så det får vänta tills ekonomin tillåter. :) 6000, 6060 och 6090 gillar jag!
 

Joergen

Omega
" Funderade du någon gång på DA 36, ". Den är snygg, men för lik en Muhle Glashutte jag ägt. Sedan var det kul att ha en klocka som stack ut med det gula så pass. Det är lite som med curry i maten. Det blir bra när det är lagom , men lite för mycket så blir det apa. Den här kändes lagom och jag har ännu inte tröttnat. Men den växte som sagt på plats. Hade aldrig valt den på bilderna på nätet.
 

relhok

Omega
Okej då förstår jag. :) Stryktålighet är något jag värderar högt.
Nja, köper helst nytt. Jag vet ju att en automatare kan gå fel 10-20sekunder per dag.

Jag tror inte du behöver oroa dig om att varken Sinn eller Damasko går så mycket fel.
Ligger min Sinn 556i med kronan upp nattetid går den +-0. Min 103st har jag inte ens mätt upp eftersom den stämmer så bra.
Du kan påverka gången något beroende på vilket håll du lägger klockan när du inte använder den. Däremot kommer du antagligen ha en större tidsavvikelse på en ny klocka under de första veckorna då den inte är "inkörd". Det är ganska vanligt och inget man ska oroa sig för.

Jag var förresten inne på Damaskos Facebooksida och där står det att det inte är några problem att få klockorna precis som man vill med visare, tavlor osv. Önskar du t.ex att byta ut den röda sekundvisaren mot en vit borde detta inte vara några problem alls.
 

Camo00

Patek
Hej.

Är ny här på forumet. Har några frågor om klockor generellt samt märket Damasko. Är riktigt sugen på modellen DA34 eller DA343, har lite svårt att bestämma vilken jag gillar mest.

Tanken är att jag ska använda klockan i jobbet, och i mitt jobb är sekunder viktigt. Jag behöver en klocka som går rätt. Vad jag har förstått så är mekaniska klockor inte optimalt då, men jag hittar ingen klocka med kvartsverk som jag gillar direkt. Alla riktigt snygga är ju mekaniska. Hur är det att leva med en mekanisk klocka när man behöver ha rätt tid på armen? Är det jobbigt att varje dag(?) ställa klockan rätt?

Idag har jag en Tissot Tradition, den är helt ok. Men jag är ute efter en lite finare klocka. Något jag stör mig på hos min nuvarande är att sekund och minutvisaren kan visa 0,1-0,2mm fel. Visarna prickar inte exakt på markeringarna. Är det något man kan förvänta sig av en klocka i prisklassen 10-15tkr?

Har varit och kollat på Sinn klockor i Stockholm också och dom gillar jag också. Men dom är lite dyrare än Damasko och kanske lite för fina för att jobba med. Så just nu vill jag börja med Damasko. Finns det någon återförsäljare i Sverige som har Damasko idag?

Tar gärna emot tips på andra märken. Gillar som sagt stilen på Damasko och Sinn.

Tack på förhand!
Breitling Aerospace med superkvarts måste vara det bästa alternativet! :)
 
Topp