• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Några korta tankar om Seiko SRP77X-serien

denjohan

Rolex
Pledge Member
Jag antar att man inte är en riktig klocknörd förrän man gett sig på att skapa en tråd i den här delen av forumet, så här kommer mina första intryck av Seikos nya SRP77X-serie, även känd som Turtle reissue eller 6309 reissue.

Bakgrund
Vi vrider klockan tillbaka till 1976. Detta var året då Forbes noterade att Beatles gav oss sin musik, men det var också året då Seiko släppte en av sina mest ikoniska modeller för första gången, 6309. Denna klassiska dykare var sedan i produktion i tolv år och har nog suttit på fler armar än vad som går att räkna. Jag misstänker att de flesta här skulle kunna skissa upp hur klockan ser ut i sömnen, men om någon missat den så är det alltså denna klocka vi talar om:

6309-7040-3.jpg

(Lånad bild)
Klockan har vunnit stor respekt i vintagekretsar och är för många det första försiktiga steget ned i vintageträsket. Det är en inte på något sätt ovanlig klocka, men att få tag i en i originalskick börjar bli tämligen knepigt. Vill man dessutom faktiskt ha en som går att använda till sitt ursprungssyfte kan det bli ännu svårare, då det inte är helt ovanligt att dessa är skadade i kronstammen, ett fel som är svårt på gränsen till omöjligt att ordna. Nåväl, det var inte 6309 vi skulle prata om här (för den som är intresserad av denna klassiker, se till exempel http://wornandwound.com/2014/07/07/affordable-vintage-seiko-6309/).

Snabbspolning fram till vintern 2016. Lagom till 40-årsjubileet för 6309 så tittar Seiko i arkiven och kommer med sin moderna reissue av 6309:an, SRP77X-serien.

7260F206-DF74-4185-BD76-11B1FC65E3C1.jpeg


Lite fakta om klockan:
Boett: Rostfritt stål
Urverk: Seiko 4r36
Tavla: Mattsvart
Lume: Lumi Brite
Glas: Seiko Hardlex
Armband: Gummi eller rostfri länk
Vattentäthet: 200 m
Storlek: 44.3 x 48 mm
Tjocklek: 14 mm

Bredd mellan bandhornen: 22 mm
Krona: Skruvad, ej signerad
Pris: ca $500, svenskt pris ännu inte klart (släpps i slutet av februari), men min gissning är runt 4000, ge eller ta en femhundring.

Klockan finns i fyra olika varianter; 773 (blå tavla + vridring, länk), 775 (svart tavla + vridring i gilt, länk), 777 (svart tavla + vridring, gummi) och 779 (svart tavla + pepsi vridring, gummi). 777 är den som är mest lik originalet. Jag har testat både 775 och 777, och bortsett från utseendet är specifikationerna på dessa identiska.

11313609_810184679091082_55352327_n.jpg

(Lånad bild)
777 / 775 / 773 / 779

Generella intryck
Seiko har gjort ett fantastiskt jobb med denna återutgivning. Mn har tagit en klassisk ikon och uppdaterat denna med modernare funktioner, samtidigt som man varit väldigt varsam med att ändra på utseendet. Vid första anblick ser de i princip identiska ut, men det finns en del detaljer som skiljer sig åt vid närmare inspektion. Kronan, som på 6309 satt klockan 4, har vandrat ett litet snäpp uppåt och återfinns nu ca klockan halv 4. Storleken diffar ca en halv mm, men det är nära nog omärkbart. Trycket på tavlorna skiljer sig åt, samt att sekundvisarna skiljer sig åt. På 6309 hade man en klassisk lollipopvisare, meden på SRP77X har en omvänd lollipop, det vill säga med lumepluppen på bakändan av visaren. Sammantaget är dock allt detta detaljer i marginalen.

Det är en stor klocka, det ska man ha klart för sig. Den sitter dock synnerligen bekvämt och bärs i min uppfattning något mindre än de 44 mm den faktiskt är. Jag har prövat den på såväl gummi som länk, och min åsikt är att den bärs mindre på länken än på gummit, vilket kan vara värt att tänka på om man inte har så kraftiga armar. Jag bifogar här ett foto med SKX009 bredvid för storleksjämförelse. Tonneauboetten gör det till en rejäl bit, men inte oproportionerlig.

031DD1FF-27A6-4EA3-9A3E-CA0CDA8E0EB3.jpeg


SRP77X-serien är en del av Seikos Prospexserie, vilket gör att klockan kvalitetsmässigt är ett litet snäpp vassare än SKX00X. Verket i klockan, Seiko 4r36, är ett modernare verk med såväl manuellt uppdrag som hacking, ett klart lyft jämfört med 6309-verket. Det är dock oklart om det är lika slitstarkt som det simplare 6309:an; det verket kan gå 30-40 år utan service med lite tur. SRP77X är ISO-certifierad och funkar för alla typer av amatördykning (= luft). Vattentätheten är 200m, 50 m mer än 6309.

Vridringen är vridbar moturs, 120 klick. Motståndet i vridringen är nära nog perfekt; kraftigt nog för att det inte ska flytta sig av misstag, men svagt nog för att det ska gå bekvämt att vrida. Jag har sett rapporter på nätet om att en del ägare haft problem med att vridringen sitter ca ett halv streck snett, det verkar som att kvalitetskontrollen har brustit hos Seiko på den punkten. Inget av de två ex jag har haft har uppvisat några sådana problem, men det kan ändå vara bra att veta att det problemet existerar.

Tavlan är lättläst och klassiskt Seikoutformad. Det går liksom inte att avläsa den fel. Dag och datum (engelska och franska) vid klockan 3. Lumen är Seikos Lumi Brite och är efter uppladdning en riktig jäkla fackla.

Vad gäller armband har jag provat både gummi och länk. Jag är ingen gummikille, men måste ändå säga att Seikos nya gummistrap är synnerligen mjuka och bekväma. Styvheten som man kunde hitta i deras tidigare modeller är ett minne blott. Det nya mjuka gummit är dock något litet av en dammagnet.

9FD55A0E-6593-40FD-8277-3D453A957C76.jpeg

På gummistrap (777 med giltdetaljer)

Länken å andra sidan är mycket gedigen med solida ändlänkar och sitter fast med Seikos feta 2,5-mm bandstift. Ändlänkarna passar mycket bra. Den är tung och sitter synnerligen bekvämt. Längden på länken räcker gissningsvis till en fet gorilla; jag var tvungen att plocka bort fyra länkbitar för att få det till lämplig längd. Enda smolket i länkbägaren är att friktionsstiften som håller samman länkbitarna lämnar lite övrigt att önska; två gånger har ett justerat stift hoppat ut för mig och länken gått isär. Loctite verkar tyvärr vara nödvändigt.

CA521BC6-1E15-45A7-9724-EAD3A7E8D81E.jpeg


Slutkommentarer
Har då Seiko lyckats med sin reissue? Svaret blir ett rungande jajamän! Man har tagit allt som var bra med 6309 och moderniserat det med ett moderna verk, bättre länk, rubbet. Hela klockan osar kvalitet och finishen hade inte skämt för sig på en minst dubbel så dyr klocka. Det är trevligt att den fått ta steget upp i Prospexfamiljen och deras semiprofessionella/professionella dykare, och det borgar gissningsvis också för att den kommer finnas med i sortimentet ett bra tag. Priset har gått upp jämfört med föregångarbeatern SKX00X, men det har också kvaliteten. Jag tycker den är värd varenda krona och det känns som den här kommer kunna stå pall för det mesta för överskådlig framtid. En fantastisk beater helt enkelt som fortfarande ryms inom mångas klockbudgetar. Har man en 6309 kanske man inte vill köpa en SRP77X, men om man vill ha en ny, modern och problemfri klocka med perfekt retrostuk att själv ärra med patina kan man inte gå fel med denna. Jag ger en köprekommendation vilken dag som helst.

C3739C57-9FA8-4E0B-ACB5-41E9BF7D58C8.jpeg


Det var mina 25 öre om SRP77X-serien. Vill man fördjupa sig ännu mer i klockan kan jag rekommendera denna recension, http://wornandwound.com/2016/01/20/seiko-prospex-srp777-775-review/
 
Senast ändrad:

Chuck

Patek
2-Faktor
Tack för denna delikata recension, äntligen! Lite småsugen är man men har bestämt mig att hålla mig borta ett tag från spontan köp :) Gilten och den blå ser riktigt fräna ut.

Bra jobbat!
 

Samarin

Breitling
Tack för en informativ och välformulerad recension! Toppen med en jämförande bild med SKX009, vilken ger en bra uppfattning om storleken på klockan.
 

månljus

Panerai
Snyggt! Kändes som det var på tiden med en recension! Fan, storleken skrämmer bort mig lite. Tycker att det är synd att den inte gjordes mindre. Den upplevs verkligen betydligt större än SKX009 på din jämförelsebild och jag tycker redan att den är på gränsen rent storleksmässigt.
 

JesperO

Rolex
Tack för mycket bra recension!
Bra jämförelsebild med SKX så man förstår hur stor den är.
Är personligen svag för den blåa.
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Tack för en bra recension. För mig går den dessvärre bort då jag har så fruktansvärt svårt för den blanka lumen. Ser ut som det ligger lack ovanpå.
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Tack för en bra recension!
Ägde själv en SRP777 under ett par veckor och även om den led av typiska Seiko-grejer som inte perfekt centrerad innerring samt en lite väl högljudd bezel så kändes den som en kvalitetsklocka.

Sålde den enbart för att jag gillar den mer kompakta storleken på SKX00*-modellerna mer.
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Tack för bra recension. Vad gäller problemet med stift som fallit ur länken, det är inte så att det skall vara friktionshylsor i länkbitarna som fallit bort?
 
Topp