Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Nån elektronik kunnig här på forumet?

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av rogart-63, 28 december 2015.

1. rogart-63
    Trådstartare

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Har tänkt att bygga om ett Tissot 2100 verk som inte vill gå . Genom att sätta in germanium diod i serie . Som i denna Omega pdf. Problemet är att jag försökt hitta en lämplig diod. Den måste nämligen rätt liten för att passa i utrymmen brevid ic kretsen . max 3,5 mm . Verket funkar inte då det får för mycket ström. Står bara och hackar . finns nåt som heter Accucell på Ebay men tänkte testa detta istället.
    http://www.watchrepairtalk.com/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_id=7663

Gummo gillar detta.
  2. rogart-63
    Trådstartare

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Nu har jag betat mig igenom nästan hela denna text . Och fick ont i skallen samtidigt . Finns flera lösnigar på problemet . Handlar mest om kameror och liknande . Men ett och annat matnyttigt . Dom har i några exempel använt sig av en diod som heter 1N4148 .Som enl datasheet ska vara 3,2 mm lång . Vilket nog ska få plats under baklocket eller nånstans . Tar och betsäller hem ett tiotal från Ebay Kostar typ 10-15 kr . http://www.butkus.org/chinon/batt-adapt-us.pdf

3. McGyver

McGyver Biskop

Från:
    Lund
    Jag antar att du vill använda dioden för att ta ner spänningen från 1.5v till ca. 1.3V ?
    En germaniumdiod har ett spänningsfall på ca. 0.2V så jag antar att det är därför som det refereras till denna typ (den är dock lite svårare att hitta idag) - den silikondiod ,1N4148, som du refererar till har ett spänningsfall på 0.6-0.7V MEN den kräver lite stöm genom sig och du kan klara dig genom att klockmodulen drar så lite stöm att spänningsfallet i verkligheten blir lägre! Denna diod finns som ytmonterad om du har problem med storleken!
    Kolla annars bara efter en Schottkydiode i passande storlek så är saken biff! ;)

CaptainOats och rogart-63 gillar detta.
  4. Ruskprick

Ruskprick Friends of KS

rogart-63 gillar detta.
  5. rogart-63
    Trådstartare

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Där ser man .Det var ju en germaniumdiod jag leta efter? Men då är ju inte 1N4148 rätt . Ska testa om det funkar med ett hörapparat batteri . Dom har ju en lägre spänning än ett silver oxid batteri . Detta är verkligen en djungel? Men man lär sig alltid något :)

6. McGyver

McGyver Biskop

Från:
    Lund
    BAT54 ? Specad till 0.24V spänningsfall vid 0.1mA!

Längd på 3mm så den lär få plats, 1:50:- från Electrokit !

rogart-63 gillar detta.
  7. rogart-63
    Trådstartare

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Ytmonterad ? Tror att jag satsar på en Bat 83? I princip skulle man kunna ta vilken som ?Finns ett antal som är 2,6 mm långa . Och löder den enligt Omegas modell . Stort tack för hjälpen so far. Bra sida det här f.ö . http://www.semicon-data.com/diode/ds/ds_ba_44.html

McGyver gillar detta.