Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Nån med 1680-koll? Hur har den förändrat sig under historiken?

Diskussion i 'Vintage' startad av JS, 8 maj 2013.

1. JS
    Trådstartare

JS Friends of KS

Max la ju upp fantastisk sammanställning över 5513-modellens utveckling och skillnader

Kikar själv på 1680's nu och undrar om någon har koll på skillnader på den modellen genom åren?

Tex, om vi tittar på en modell från säg 1970 och en från 1980 - är det några större skillnader på dem? Tänker på tavla, länk, plexi etc...

(är född 1980 så en från det året vore ju roligt - men vill ha koll på om de från tidigt 70-tal har mer roliga attribut)

En kandidat från 1979 som jag kikat på och som jag funderar på att adoptera:

//JS

2. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Jag har en,ock när jag letade så ville jag ha en med lite mer " färg " på tavlan,patina.Kanske ljuset som gör att den ser helt vitt...!!

3. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Det är väl tavlan som förändrats under åren. Om du kollar på en från 1970, så kommer det vara en s.k röd.

Den vita producerades mellan 1973 och 1980.

4. JS
    Trådstartare

JS Friends of KS

Ja denna ovan är från 1979, så det är en vanlig vit rackare. Inte så mkt patina på den, lite mer "great white"-känsla på den

5. JS
    Trådstartare

JS Friends of KS

Såg bild på din förut, du har nog lite mer patina - men rätt lika tycker jag

Ibland vill jag ha patina - ibland gillar jag vita index, á la Great White :p

6. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Gulnar indexen på dessa som på samtida Tudor?

7. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Inte alla,det är det som är grejen.Man vet inte vilka som kommer att ändras....men har det gått 30 år så tror jag inte att det kommer att hända.Vill man ha ,patina,då måste man leta...ock titta noga på bilder.

8. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Jag tycker att,patina är inte vackert på alla klockor,på tex GMT 1675 med patina ,blir det FÖR mycket olika färg.....

9. JS
    Trådstartare

JS Friends of KS

Tror de som är vita efter 30 år håller sig vita.

Rätta mig om jag har fel - men tavlorna med luminova utvecklar väl inte patina? Är det inte så stt det är tritium-tavlorna som mörknar?

Service-tavlorna brukar ju hålla sig vita, och de är ju luminova

paradis gillar detta.
  10. JS
    Trådstartare

JS Friends of KS

11. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Jag tycker att allt sånt är smak sak,någon gillar vitt en annan creme färg.Tycker också att din 1680 ser bra ut,box också.Fick betala 1000 för min.