• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nån som pysslar med bodypiercing där ute? Inte OT

rogart-63

Patek
Har fått ett lite problem? Någon har slipat sönder ett par bandhorn vid nåt tillfälle? Kankse för att få ut ett trilskande bandstift som satt fast? Tänkte se om jag kunde fixa till det? Men behöver nåt som har rätt ytterdiameter och rätt innerdiameter? Först tänkte jag ett bandstift? Men det är för tunnväggigt? Ett normalt bandstift är 0,7- 0,8 mm i stiftänden? Den delen som sitter i bandhornet.
En kanyl? Matrialet bör vara rostfritt då boetten är det?? Visserligen pläterad men det går tyvärr inte att fixa? Ev lite guld tråd längst ut vid lasersvetsningen? Hitta en kanyl men den var bara 1 mm i ytterdiameter. Inner måttet har jag inte mätt ännu? Nån som kan hjälpa? Eller har nån bra idé
Jag ska sen svetsa kanylen med lasersvetsen och fylla igen ena sidan? Ska fylla det resterande utrymmet som är i jämte röret med svetsmaterial oxå. Och slipa bort kanylen i mitten. Annars blir det ju fasta bandstift :)
DSC07559.JPG
DSC07560.JPG
DSC07562.JPG
 

rogart-63

Patek
Lite tig tillsatstråd istället kanske, fylla igen och göra nya hål ist?
Lod?
Något annat o spackla igen hålen redigt med?
Tänkte jag skulle slippa borra hålen ? Så svårt att få dom på rätt ställe . Behövs nästan nån form av jigg. Och så kan man ju inte borra rakt in . Utan det får bli lite snett från sidan . Får väl gå på tattoo studion i värsta fall . Tig tråd och rostfri tråd tror att jag har? I värsta fall får jag tillverka ett par pluggar som jag sen kan svetsa in . Men färdiga hål i . Svårast att hitta är den lilla borren på 0,7- 0,8 mm?
 
Då är jag med hur du tänker, då skulle du mycket riktigt hittat något typ en kanyl eller något annat ihåligt stift, och gaslöddat in dem sen kapat bort överskottet på kanylen och slipat/borstat rent.
Ja där nere blir det mer dremmeltyp av borr typ som här https://www.elfa.se/sv/borrbitssats...rce=googleps&gclid=CMDL9a-DktECFZWHsgodETgJSw
Personligen är jag mer för o göra det hela homogent och göra nya hål men förstår att det blir knepigt, men det är mer en hållfast idiotgrej i skallen på mig... lite gör om o gör rätt typ..
Kommer fortsätta följa detta då jag är mycket intresserad av hur lösningen väl blir. hoppas något var till hjälp.
 

rogart-63

Patek
Då är jag med hur du tänker, då skulle du mycket riktigt hittat något typ en kanyl eller något annat ihåligt stift, och gaslöddat in dem sen kapat bort överskottet på kanylen och slipat/borstat rent.
Ja där nere blir det mer dremmeltyp av borr typ som här https://www.elfa.se/sv/borrbitssats...rce=googleps&gclid=CMDL9a-DktECFZWHsgodETgJSw
Personligen är jag mer för o göra det hela homogent och göra nya hål men förstår att det blir knepigt, men det är mer en hållfast idiotgrej i skallen på mig... lite gör om o gör rätt typ..
Kommer fortsätta följa detta då jag är mycket intresserad av hur lösningen väl blir. Hoppas något var till hjälp.
Hållfast och homogent kommer det är bli ändå? T.o.m mer homogent då jag kommer lasersvetsa med rostfri tråd ijämte själva röret eller kanylen eller vad det nu blir för lösning? Så långt in jag kan komma åt? Bättre än silverlod eller hårdlod? Ingen störe risk att förstöra resten av boetten heller då det inte blir så varmt runt omkring?
 
Jag menade mer att du fyller ut hornen så att de blir solida ist. för att ha någon typ av insats som typ en kanyl eller dylikt. men det är klar värmen är något att passa sig för, förmodar att boet är helt slaktat vad det gäller glas, packningar och dylikt.
Isf. är det bara att köra på.
Och skulle du oroa dig för värmen så gör lite åt gången dvs svetsa en liten droppe och sen snabbt dunka det i vatten, torka ur ordentligt (med tryckluft) så du får bort eventuella vattenpärlor, och upprepa tills du känner dig nöjd. På detta vis så minimerar du ju risken för värmespridningar, men det blir klart mycket start och stopp så du får ju ingen direkt värme smälta i vare sig tråd eller smälta.
Och överbygg hålet, så du har lite att slipa av och göra det jämnt med.
Är osäker på hur det är med laser, har aldrig svetsat med något så smått, men detta är oerhört intressant, du måste hålla mig ajour i detta! :)
Rostfri tråd alternativt normalt legerad tråd, är i min mening alltid bättre än något lod, men detta är närmast smyckes tillverkning och tyvärr så är jag nog inte så kunnig inom sådant, lod kan vara bättre till detta.
Löddning är i mina ögon något som kanske hade varit lämpligt till detta och där använder man ju lod.
Har själv jobbat med GAS/TIG/MIG/MAG/MMA/MMB inom våra svenska industrier de senaste 10 åren men aldrig med laser.
Och det är mycket sällsynt att jag själv svetsat något under 30amp (dvs grundregel för svetsning 30amp/mm)
 

jabla

Sarlacc
Tänkte jag skulle slippa borra hålen ? Så svårt att få dom på rätt ställe . Behövs nästan nån form av jigg. Och så kan man ju inte borra rakt in . Utan det får bli lite snett från sidan . Får väl gå på tattoo studion i värsta fall . Tig tråd och rostfri tråd tror att jag har? I värsta fall får jag tillverka ett par pluggar som jag sen kan svetsa in . Men färdiga hål i . Svårast att hitta är den lilla borren på 0,7- 0,8 mm?
Jag har borr, både 0,7 o 0,8 mm.
Kan skicka några till dig.
 

rogart-63

Patek
Tack @jabla för dom fina borren. Nu har jag gjort två små bitar som ska svetsas fast i luggarna.
Min lilla unimat 3.
DSC07593.JPG
Två små bitar 2 mm rostfri tråd. Plansvarvas först.
DSC07594.JPG
DSC07595.JPG

Hitta inte mitt dubbhålsborr så tog ett lite större och körde väldigt försiktigt för att centrera hålet.
DSC07596.JPG
Nu 0,8 mm borr 2 mm in .
DSC07597.JPG
DSC07598.JPG
Ett bandstift i pinnen . Passar perfekt med bara lite glapp. Ska slipa till ytterformen så dom passar i hålet i luggen.
DSC07599.JPG
 
Ser ju jäkligt skapligt ut, hur känner du själv att resultatet blev? Klarade sig hålen invändigt?
Blir nog bra efter poleringen.
Bra jobbat iaf :)
 

rogart-63

Patek
Ser ju jäkligt skapligt ut, hur känner du själv att resultatet blev? Klarade sig hålen invändigt?
Blir nog bra efter poleringen.
Bra jobbat iaf :)
Inte supernöjd men utifrån förutsättningarna så blev det ändå rätt bra? Fick borra upp hålen efter svetsningen med ett litet rundborr 0,8 mm . Skulle haft en lite lupp med mig och en liten carborundum fil . Kommer nog inte att polera jätte mycket på hornen då dom ändå är rätt ruffiga . Och lite slitna . Att det blev lite fult invändigt stör mig inte jättemycket? Det kommer ju inte synas när bandet är på plats? Klart mycket bättre än innan iallafall . Nu är klockan användbar igen . Får se vad ägaren tycker . Återkommer med färdig klocka.
Tyvärr är företaget där min kompis nu jobbar sålt fick jag höra idag. Så framtiden är oviss på framtida svetsmarknaden? Vi får gå ihop och köpa ut svetsen ..
 
Inte supernöjd men utifrån förutsättningarna så blev det ändå rätt bra? Fick borra upp hålen efter svetsningen med ett litet rundborr 0,8 mm . Skulle haft en lite lupp med mig och en liten carborundum fil . Kommer nog inte att polera jätte mycket på hornen då dom ändå är rätt ruffiga . Och lite slitna . Att det blev lite fult invändigt stör mig inte jättemycket? Det kommer ju inte synas när bandet är på plats? Klart mycket bättre än innan iallafall . Nu är klockan användbar igen . Får se vad ägaren tycker . Återkommer med färdig klocka.
Tyvärr är företaget där min kompis nu jobbar sålt fick jag höra idag. Så framtiden är oviss på framtida svetsmarknaden? Vi får gå ihop och köpa ut svetsen ..

Jo, jag misstänkte att där skulle bli en smälta som försvårade lite på insidan, slitet är coolt, och att det blev lite fult invändigt är ju bara ren kosmetika då funktionen är återställd.
Köpa svetsen, njaee är just nu sjukskriven så här får man allt vända på kronorna men det är ju en redig maskin som hade varit extremt lämpad för detta forum :D
Kanske kan få alla tusentals medlemmar och hosta upp en 10:a eller två så blir det ju en baggis :)
Ta gärna någon bild från insidan med, om du vill förstås. Är själv nyfiken på en lite mer detaljerad closeup, om detta inte blir för mycket besvär.
I övrigt, bra jobbat! :D
 

rogart-63

Patek
Jo, jag misstänkte att där skulle bli en smälta som försvårade lite på insidan, slitet är coolt, och att det blev lite fult invändigt är ju bara ren kosmetika då funktionen är återställd.
Köpa svetsen, njaee är just nu sjukskriven så här får man allt vända på kronorna men det är ju en redig maskin som hade varit extremt lämpad för detta forum :D
Kanske kan få alla tusentals medlemmar och hosta upp en 10:a eller två så blir det ju en baggis :)
Ta gärna någon bild från insidan med, om du vill förstås. Är själv nyfiken på en lite mer detaljerad closeup, om detta inte blir för mycket besvär.
I övrigt, bra jobbat! :D
tror en sån här maskin kostar en 200000 minst? Kanske kan köpa den billigare? Men sen ska den servas varje år? Speglar ska rengöras och justeras? Krävs nog att man har många jobb om det ska gå ihop sig? Finns små fina bordsmodeller som säkert är billigare och duger gott till sånt här arbete? Tror t.o.m att dom leasar den?
Tyvärr får jag nog ta bilden inifrån vid ett annat tillfälle?
 
Topp