• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nördklockor för klocknördar

Magnus (Sthlm)

Panerai
2-Faktor
Jag har länge facinerats av vad som kan kallas nördkultur och blickar med glädje tillbaka på ungdomstiden med Commodore 64, Nintendo och Star Wars. En tid med spektakulära framtidsvisioner och en tid där en miniräknare, fjärrkontroll, IR-termometer, telefonbok eller annat användbart inbyggt i ditt srmbandsur a la James Bond var det tuffaste man kunde ha.

Tänkte mig att denna tråd kan användas till att riktigt nörda loss på dessa retrocoola och snygga klockor.

Vad ska man ha? Vilka har ett högre historiskt värde än andra? Vilka har bäst funktioner? Etc.

Här är min lilla geek-trippel...

IMG_3200.JPG
 

Savagear114

Rolex
2-Faktor
Jag har länge facinerats av vad som kan kallas nördkultur och blickar med glädje tillbaka på ungdomstiden med Commodore 64, Nintendo och Star Wars. En tid med spektakulära framtidsvisioner och en tid där en miniräknare, fjärrkontroll, IR-termometer, telefonbok eller annat användbart inbyggt i ditt srmbandsur a la James Bond var det tuffaste man kunde ha.

Tänkte mig att denna tråd kan användas till att riktigt nörda loss på dessa retrocoola och snygga klockor.

Vad ska man ha? Vilka har ett högre historiskt värde än andra? Vilka har bäst funktioner? Etc.

Här är min lilla geek-trippel...

IMG_3200.JPG

Min nörd-dubbel! :)
IMG_1874.JPG
 

SeikoSan

Omega
2-Faktor
Får mig att tänka på min första klocka - Casio Game-30.

:) men samtidigt :( för att den försvann i en flytt för flera år sedan.
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Nu finns det helt plötsligt tre olika Citizen Ana-digi temp på Tradera. Har nog aldrig hänt tidigare. Kan denna tråd vara orsaken månntro?
 
IMG_3474.PNG
Kolla Ebay där finns 4-5 citizen ANA DIGI .
Ska själv plocka upp en ,där finns även nyproduktion .
 
Senast ändrad:

Forkylt

Omega
Jag är också nörd, verkar det som. Ger sköna barndomsvibbar. Samlade ett tag på 70-tals LED-klockor men har bara nytt och skräp kvar. Räknaren och ANA-DIGI TEMP får stanna, även om jag behöver lupp för att se displayerna på Citizen:en. De får inte nån handledstid men påminner om en svunnen tid.

nörd.jpg
 

Stup

Panerai
2-Faktor
Farsan hade en sån här nån gång på nittiotalet. Seiko Data 2000
seiko-data2000-watch+keyboard.jpg

/ P
För art koppla ihop tangentbord med klocka knäppte man fast baksidan på boetten i tangentbordet. Jag minns att jag lånade klockan några gånger till skolan och att klasskompisarna inte trodde på att man kunde koppla den till ett tangentbord.

/ P
 
Topp