• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nöta nato (långt inlägg utan payoff)

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Tog en bild i morse. Det ser ut å både ha tappat färg och blivit attackerat av fåglar eller liknande :)
IMG_4818.JPG

Härligt! Hur läng har den suttit där?
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
En annan aspekt är hur skört ett Nato blir av alla kemikalier. Snyggt om det rasar sönder när man är iväg och badar eller på något annat opassande ställe. :(
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Klicka på singular-bannern nedan så hittar du röda natos/naton(?).
Själv köpte jag mina på Crown & Buckle. Garanterat snabbare leverans från singular. :)

Tänkte mest vilken bredd det ska vara och så.

För att förtydliga: jag har ju inget intresse av ett nött rött Nato. Alltså vill jag ju veta vilket Nato som önskas nötas... :) De här är ju mer av en "challenge accepted"-grej... :)
 

Peddjy

Cartier
Rolig tråd det här! Blir nästan sugen själv på att köpa ett Nato och testa.

Har blekt bort massa gamla svettfläckar en gång med citronsyra utblandat i lite diskmedel som legat och gottat till sig. Och som sedan tvättats i tvättmaskinen med väldigt gott resultat, någon som provat?
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Ålrajt.
Jag provade ju med väteperoxid (3%).
Fick väl ligga nån timme. Totalt meningslöst.
wundlander-7.jpg


Så jag gav mer eller mindre upp och skaffade klorin.
wundlander-6.jpg


Den fick stå några dagar innan jag bet i det sura och satte igång.
Kokade upp vatten och blandade 50/50 kokhett vatten och klorin i en burk.
Där fick det ligga i några timmar.
wundlander-5-2.jpg


Resultat: nada


Nu jävlar. Ner med klorin och natot i en kastrull och på med värmen. Osäker på om det här är totalt vansinne. Kanske bildas giftiga gaser. Nåväl. God ventilation och mitt hat mot natot fick mig att fortsätta.
Ingredienser:
- 1st nato, rött
- klorin
Låt sjuda i tio minuter.
wundlander-3.jpg


Resultat: zip, noll, inget

Så nu står jag med ett nato indränkt i klorin och med en escape plan som gått åt helvete. Det känns som att jag har uttömt alla alternativ. Totalt mörker. Jag är redo att kasta in handduken för gott och beställa ett waffle strap i stället.
Men i ögonvrån ser jag något. Något förbjudet. Något som jabla tipsade om i början av min resa. Något som jag bestämt mig för att aldrig göra. Det är inte den vägen jag vill gå. Det är den feges utväg. Men det är en utväg. En väg ut ur mörkret som omsluter mig.
Jag ser mig själv ta det klorinindränkta natot, lägga det på en talrik och stoppa in hela skiten i micron.
Power. Det fräser och gnistrar vackert om metallen på natot. Jag känner i hela kroppen att det händer grejer där inne i micron.
30 sekunder senare väcks jag ur min trans av att micron signalerar att det är klart. Det är klart!

Resultat:
wundlander-3-2.jpg

wundlander-3-3.jpg


Nog fan hände det grejer. Men helvete, det blev orange! :blackeye:
Det blev inte helt fult men det var inte alls det här jag siktade på. Min målbild var att matcha bezeln på min seiko-dykare.
Det ser hyggligt ut på bilderna men det är verkligen på tok för orange.
wundlander-2-2.jpg

wundlander-3-4.jpg


Så jag anar en ny utmaning: Att färga bandet till rätt nyans. Kanske lite blått ger det en knuff i rätt riktning...
 
Topp