• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nürburgring

Vesper

Rolex
Tjena,

Jag fick en resa till ringen av min fru i 30-års present och jag vet att det finns en hel del ringen rävar här :) Vilket företag är bäst att hyra av rent4ring eller rsr? Har tänkt att köra tvådagar totalt ca 10varv. Även tänkt att hyra instruktör men det kanske räcker att ha dom första fyra-fem varven?

Har ni några bra tips?
 

Zingo

Rolex
Tittade ganska mycket på detta nyligen. Det kan ju vara klokt att ha med en guide första varvet iaf. I övrigt är det klokt att kolla många youtube filmer och/eller TV-spel för att nöta in banan då den är lång så kommer det ta tid. Sen är ju ambitionsnivån en annan sak men tryggare och roligare om man har lite hum om nästa kurva går åt höger eller vänster (speciellt med en självrisk på 50 tkr). I liten lättkörd bil torde för de flesta räcka gott och väl då det är just mer lättkört och mycket att hålla reda på med omkörningar, vart vägen tar vägen mm. Bara de tankar och funderingar jag hade kring det. Lycka till! :)
 
D

Deleted member 5780

Guest
Kul!
Delar uppfattningen ovan att lättkört är bättre än maxat. Har en kompis som körde sönder sin GT3 RS på ringen. Hade nog inte hänt med en lite mindre extrem bil.
 
Tror inte det spelar nån större roll vilket företag du hyr av, bara du läser igenom det finstilta innan du ger dig ut. Har du aldrig varit där innan så rekommenderar jag dig att köra med instruktör! Och innan resan ner så ska du spela så mycket tv-spel du kan för att lära dig banan hyggligt. Det är det viktigaste skulle jag säga.
Åker själv ner i maj igen, kanske en resa innan det med
 

Vesper

Rolex
Tror inte det spelar nån större roll vilket företag du hyr av, bara du läser igenom det finstilta innan du ger dig ut. Har du aldrig varit där innan så rekommenderar jag dig att köra med instruktör! Och innan resan ner så ska du spela så mycket tv-spel du kan för att lära dig banan hyggligt. Det är det viktigaste skulle jag säga.
Åker själv ner i maj igen, kanske en resa innan det med
Kul :) Tanken är Swift eller megane rs, har själv ägt rs'en och kört en del på Mantorp. Det är första gången på ringen, så instruktör känns givet, frågan är om det kanske räcker med de första 4-5 varven dag ett och köra utan dag två.
När ska du ner i Maj? Vi planerar att åka då.
 

Klahr

Omega
När jag var nere och körde så märkte jag ganska snabbt att "tv-spels" varven spelade noll roll. Det är på tok för mycket att hålla reda på för att man ska kunna hämta något från ett tv-spel. Jag var också väldigt glad över att jag åkte en ny golf gti och inte en GT3, för då hade jag åkt åt helvete :) Jag älskade varje sekund där nere.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
När jag var nere och körde så märkte jag ganska snabbt att "tv-spels" varven spelade noll roll. Det är på tok för mycket att hålla reda på för att man ska kunna hämta något från ett tv-spel. Jag var också väldigt glad över att jag åkte en ny golf gti och inte en GT3, för då hade jag åkt åt helvete :) Jag älskade varje sekund där nere.

Själv har jag motsatt uppfattning. Tv-spels-varv och youtube ger extremt mycket.

Nu har jag inte kört på ringen (har dock plöjt mycket film och VLN) men på andra banor har jag upplevt det som en klar fördel att kört på låtsas innan. Ringen är ju dock mycket speciell så det skulle kunna vara annorlunda där.

Jade jag haft möjlighet hade jag hyrt en Swift och försökt lägga så många varv som möjligt. Möjligen också försökt åka ner när någon klubb eller liknande hyrt stället istället för att försöka pricka in turistkörningen. Dels verkar det lurigt att hitta bra helger när det faktiskt är öppet flera dagar i sträck, dels verkar det hända mycket skit under turistkörningen...

Edit: bra jäkla present förresten! Jag är avundsjuk! Ha kul och kör så det ryker (utan att behöva betala för trasigt Armco).
 

Vesper

Rolex
Själv har jag motsatt uppfattning. Tv-spels-varv och youtube ger extremt mycket.

Nu har jag inte kört på ringen (har dock plöjt mycket film och VLN) men på andra banor har jag upplevt det som en klar fördel att kört på låtsas innan. Ringen är ju dock mycket speciell så det skulle kunna vara annorlunda där.

Jade jag haft möjlighet hade jag hyrt en Swift och försökt lägga så många varv som möjligt. Möjligen också försökt åka ner när någon klubb eller liknande hyrt stället istället för att försöka pricka in turistkörningen. Dels verkar det lurigt att hitta bra helger när det faktiskt är öppet flera dagar i sträck, dels verkar det hända mycket skit under turistkörningen...

Edit: bra jäkla present förresten! Jag är avundsjuk! Ha kul och kör så det ryker (utan att behöva betala för trasigt Armco).
Det lutar åt rent4ring och en Swift :) Tror det räcker gott första gången. Ska ta och ringa ner till dem och vad dom säger. Tack väldigt nöjd över presenten :)
 

Zingo

Rolex
Kollade tidigare på körningarna i maj och då var problemet att det bara var öppet en timme på lördagarna men heldag på söndagarna (turistkörningarna). Men du har hittat två heldagar i maj? :confused:
 
D

Deleted member 1265

Guest
Håller med krämbulle, gör många varv (100 kanske) på spel/simulatorer/youtube inte då för att veta om du kan håll stumt med en nissan gtr vid flugplatz utan för att lära var det svänger.

Kör lååångsamt vid brunnchen, här gasar gärna endel lite extra för att folk står o tittar.. gör tvärtom!

Håll mycket koll bakåt samt släpp förbi alla som kommer i backspegeln.

Hyrt en gång jag var nere rsrnurburg, olika däck fram o bak, osäkert om jag hyrt där igen, rent4ring har nog bättre rykte. Börja med ngt motorsvagt typ clio eller swift alla säger de är roliga!

IMG_0688.PNG



Ät middag på pistenklause o njut av platsen.
Obs NURBURGRING ÄR HEROIN!
 
Kul :) Tanken är Swift eller megane rs, har själv ägt rs'en och kört en del på Mantorp. Det är första gången på ringen, så instruktör känns givet, frågan är om det kanske räcker med de första 4-5 varven dag ett och köra utan dag två.
När ska du ner i Maj? Vi planerar att åka då.
Jag kommer att åka ner i slutet av maj. Tror det va 25-28e.. blir att kolla på 24h enligt tradition! :)
 

erolorhun

Cartier
2-Faktor
Det lutar åt rent4ring och en Swift :) Tror det räcker gott första gången. Ska ta och ringa ner till dem och vad dom säger. Tack väldigt nöjd över presenten :)

Jag var nere -11 och hyrde en Swift Sport av R4R och blev körd runt ett par varv i en GT3. Nürburgring är en mycket mäktig upplevelse på alla sätt - platsens historia, Ringenmuseet, alla andra bensinskallar med sina bilar och så vidare
 

Vesper

Rolex
Jag var nere -11 och hyrde en Swift Sport av R4R och blev körd runt ett par varv i en GT3. Nürburgring är en mycket mäktig upplevelse på alla sätt - platsens historia, Ringenmuseet, alla andra bensinskallar med sina bilar och så vidare
Var dom bra att ha och göra med? Vad tyckte du om swiften? Funkar den eller ska man sikta på på bmw 125 istället?
 

Heartcone

Cartier
2-Faktor
Åh, Nürburgring. Har tyvärr aldrig varit där, men har totalt omkring 2500 mil runt banan i diverse bilspel. Körde drygt tio varv förut idag på Forza 6, satte 6:52 i en original Porsche 918 och 6:31 i en Koenigsegg One:1. Kul.

Meriter som tyvärr inte ger speciellt mycket i verkliga livet. En dag...
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Åh, Nürburgring. Har tyvärr aldrig varit där, men har totalt omkring 2500 mil runt banan i diverse bilspel. Körde drygt tio varv förut idag på Forza 6, satte 6:52 i en original Porsche 918 och 6:31 i en Koenigsegg One:1. Kul.

Meriter som tyvärr inte ger speciellt mycket i verkliga livet. En dag...

Jag har googlat en hel del på Patek Philippe.
 

sweedee

Cartier
Åh, Nürburgring. Har tyvärr aldrig varit där, men har totalt omkring 2500 mil runt banan i diverse bilspel. Körde drygt tio varv förut idag på Forza 6, satte 6:52 i en original Porsche 918 och 6:31 i en Koenigsegg One:1. Kul.

Meriter som tyvärr inte ger speciellt mycket i verkliga livet. En dag...

Onekligen tillräckligt många mil för att börja kommentera alla Nürburgring youtube videor med "shit driver lol"
 

Zingo

Rolex
Att plugga på banan är inte unikt för motorsport, även bl.a. Tiger Woods brukar spela datorspel för att nöta in golfbanorna. Men åter till motorsport så kan man jämföra motorcykelns legendariska tävlingar på Isle of man som körs på vanliga vägar utan avåkningszoner, i princip utan skydd längs bana på en bana som är 6 mil med över 200 kurvor där snitt farten är över 200 km/h och på snabba partier över 330 km/h. Då gäller det att kunna banan. En svensk som kör är Björn Gustavsson (BG racing). Han har år för år gått upp i klass då det helt enkelt är för svårt och farligt att börja med en för kraftig motor. Först efter ett antal år så kliver han nu upp i liter klassen (1000 kubik) med en BMW S1000RR. Han förbereder sig bl.a. med att nöta banan en timme om dagen genom youtube, tv-spel mm. Detta förutom fys, körträning och mental träning. Han brukar hålla föredrag lite då och då, senast var han på MC mässan för några veckor sedan. Lite kuriosa är att denna väghuligan är MC polis i Göteborg. Mer går att läsa på FB (ehttps://m.facebook.com/BG-racing-713755865357358/?locale2=sv_SE) eller sporthoj.se där det går attfölja från 2012 tills idag (https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?256807-ISLE-Of-MAN-racerapport!)

Ett klipp från on-bord kamra (dock annan pilot):

Detta är dock troligen lite överTS ambitionsplaner utan bara ett inlägg till de som sågar förberedelse genom video klipp och TV-spel.PS ber om ursäkt för att det är fel bana och fordon, principen är densamma.
 
Topp