• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

NATO-band. En förvirrad recension av några olika...

trumpetera

Panerai
Jag gillar NATO-band.

Inte enbart, och på alla sorts ur, men jag gillar dom skarpt.

Under dom år jag varit intresserad av och ägt ur som inte dör av att vistas i det våta, har jag köpt och testat otaliga varianter av det band som i dagligt tal kallas NATO-band.

De första inköptes för över 10 år sedan, och lever än idag-om än något bedagade. De är grå eller svarta band med sydda såväl som ihopsmälta kontaktytor inköpta hos chronomaster.co.uk.

De första jag köpte därifrån var av RIKTIGT bra kvalitet-tätt vävda och rätt tjocka/styva.

Efter det följde en del "mörka" år av beställande och förkastande, alla band verkade plötsligt tillverkas av hälften så god kvalitet, tills jag hittade MARATAC's ZULU-band. Detta var i samband med köpet av min första Marathon-klocka- en SAR.

ZULU är ett helt annat djur än NATO-bandet, men de gifter sig verkligen bra ihop med SAR'ens boett. Dessutom gillar jag verkligen tjockleken i banden.

424EA48C-8637-425B-B888-A9CBE7F902B8-2166-00000213AF6CD0FF.jpg


När "the real Bond NATO lanserades av Corvus Watch Company, var jag inte sen att haka på, och beställa ett av de dyraste- och kvalitativt sämsta- NATO's jag köpt. kommer inte ihåg den exakta summan, men dyra som skam var dom. Tunna, slankiga och lättfransade var dom också. Apropå skam.... Corvus- bandet använder jag inte mer efter att jag fått höra vad företagets ägare sysslade med på fritiden....

Nåväl, efter en del letande hittade jag sas. hem när jag köpte ett par olika NATO's från Singular Straps. Borta var s"slinkigheten" hos de sämre banden jag fått hem från annat håll. Dessutom var metalldelarna av rostfritt stål, inte av kromat nickel som på de äldre. Stort plus om man är orolig för nickelallergi.

6EFA5132-DE89-46D1-A7E5-D98D45079B2A-2166-00000213A776CE4C.jpg


Tredje bandet uppifrån (inräknat det som sitter på klockan) är Corvus-bandet, fjärde är Singulars. Bilden är dålig, men skillnaden är enorm!

Femte uppifrån är Eddie Platts band. Inget vidare, i mitt tycke. iofs bra "tjockma", men slankigt och BLANKT! Huga!

För någon vecka sedan fick jag för mig att jag ville ha ett av MARATAC's " real Bond"-band. Hittade dom på broadarrow.net, men frakten för ETT band låg på 14 USD! lika mycket som för bandet....

När jag frågade här på forumet om alternativa inköpsställen, svarade "mace", och tipsade om band vävda av firman Phoenix Straps från Wales.

Iförty jag visse att ovan nämnda Corvus-band var tillverkade av dom, var jag lätt skeptisk.

"mace" skickade då ett sprillans nytt grått NATO vävt av Phoenix Straps till mig som present!! Stort tack, och hatten av!!

Detta band är något helt annat än det tunna, sladdriga Corvus-bandet. Det är som de första NATO-banden jag köpte för länge sedan!

Hur står sig Singulars band mot Phoenix band, då?

Väldigt bra, måste jag säga. Det jag gillar med Singulars band är kvalitet/pris-förhållandet. Det känns som man får mer än vad man betalar för! Phoenix gråa färg är i mitt tycke PERFEKT- dessutom sanktionerad av MOD!

657927A9-46FA-4214-8D85-9F11F843F300-2166-00000213CA4EC2DB.jpg

(Singular till vänster, Phoenix till höger)

Kommer helt klart att köpa fler av båda! Tack igen, mace!!
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Bra recension! Natoträsket är snårigt, men du nystade upp det lite grann åt mig. Jag har en del band från forumsponsorn och en del billiga "kinaband" jag fick köpa för en struntsumma. Skillnaden är väldigt stor, till Singulars fördel. En stor fördel är att det är så enkelt att beställa därifrån, samt att det går snabbt. Man kan med fördel göra morgontoa, lägga en beställning, för att sedan vittja brevlådan vid lunch dagen efter.

:mrgreen:
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Kul initiativ!

Jag har ett gäng olika från Singular, inväntar ett som undersköterskan rekommenderat samt från natoband.nu, får återkomma med bedömning när jag fått dem! :mrgreen:
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Själv tycker jag timefactors är de bästa. Lagom tjocka och perfekt avvägda "hållare" som föredömligt klämmer fast bandet när det är dubbelvikt.

Nu ska man väl inte svära i kyrkan, men det enda natobandet jag har från singular upplever jag som 5cm för kort.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Enligt de som kan allt om nato-band så är gamla, numer omöjliga att få tag på, Morellato överlägset bäst. Davvan sitter på några av dessa uber-rare band och skyddar dem med sitt liv. Sägs vara gudomligt mjuka om än inte för tunna och med snygga sömmar runt spännena. De sandfärgade är out of this world enligt sägnen.

Jag har ett nytt Morellato som jag kan skänka till någon. Det är dock inte i närheten av de mytiska banden som endast ett fåtal någonsin testat. Mitt är snyggt men hårt, vasst och lite halvplastigt.
 

Knät

Cartier
yonsson skrev:
Själv tycker jag timefactors är de bästa. Lagom tjocka och perfekt avvägda "hållare" som föredömligt klämmer fast bandet när det är dubbelvikt.

Nu ska man väl inte svära i kyrkan, men det enda natobandet jag har från singular upplever jag som 5cm för kort.

Har du monsterarmar eller bär du klockan utanpå jackan?
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Knät skrev:
yonsson skrev:
Själv tycker jag timefactors är de bästa. Lagom tjocka och perfekt avvägda "hållare" som föredömligt klämmer fast bandet när det är dubbelvikt.

Nu ska man väl inte svära i kyrkan, men det enda natobandet jag har från singular upplever jag som 5cm för kort.

Har du monsterarmar eller bär du klockan utanpå jackan?


Eller utanpå rymddräkten? ^^
 

mace

Cartier
2-Faktor
Tack för en grym jämförelse, och kul att du fick återupptäcka phoenix som något bra! Ska testa singulars band jag med, och akta mig för de andra. Nu ska vi bara övertyga den där Denke om att phoenixgrå är att föredra framför svart alla dagar. ;)

Per: jag är livrädd (nåja) för sydda sömmar, efter att ha haft ett par som skavt så. Föredrar när de är svetsade/värmeförseglade.
 
Jag kan ju varmt rekommendera Singapore-baserade Gnomon (www.gnomonwatches.com). Leveranstid på runt veckan blankt. Toppklass på hårdvaran och så ett mycket stort urval. Är själv överförtjust i "soft weave"-väven som dock bara erbjuds i två olika färgsättningar i nuläget. Det är lite mjukare än ett vanligt NATO. Den lite luftigare väven inbjuder inte till att bränna några extra hål men det är också enda nackdelen; maken till följsamhet och komfort har jag inte stött på någon annanstans och så är ju "soft weave"-remmarna utseendemässigt nära på nog omöjliga att överträffa.

Vänligen
Forumets undersköterska

12345.jpg


softweave.jpg
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Jag hade gärna jämfört Singular VS Natoband(.nu?) men det verkar tydligen vara långt till brevlådan.

Beställde i onsdags morse. Singular vann redan där..
 

David

Bödeln
Tack för bra recension, kan aldrig få för många åsikter i ett outtömligt ämne. :)

Några favoriter:

110517_syttende_mai.jpg


120402-NATO.jpg


120403-NATO.jpg


120404-NATO.jpg


120405-NATO.jpg


120406-NATO.jpg


4FD87C2A-ACCD-41DC-8B40-CF3DAC973041-4877-00000343BE4FE300.jpg


370CC3FD-EB0B-440C-948D-83DAEA47312A-1174-0000017C940C3F04.jpg


Men vad är det Corvus gör på fritiden?
EDIT: Glöm det, Google är min vän idag.
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
David skrev:
Tack för bra recension, kan aldrig få för många åsikter i ett outtömligt ämne. :)

Några favoriter:
]

Men vad är det Corvus gör på fritiden?
EDIT: Glöm det, Google är min vän idag.

Sjukt coola kombinationer rakt igenom!
 

Camo00

Patek
Re: Sv: NATO-band. En förvirrad recension av några olika...

Som helt ny i gamet fick jag hem mina första Nato igår, från Singular. Nu har jag inget att jämföra med, men jag är mycket nöjd och kan varmt rekommendera dem till Er som inte provat!

Mjuka, följsamma och kvalitetskänsla rakt igenom, till ett schysst pris! I like... :)
IMG_2190.jpg


IMG_2180.jpg
 

mace

Cartier
2-Faktor
David: sjukt snyggt!

Undersköterskan: fan va sugen jag blev på att testa Soft weave-banden, men de verkar enbart finnas i en färg (med lite olika metallfinish). Får vänta & hoppas på ett grått, men tack för tipset!
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Utan att säga för mycket; de kommer att säljas i Sverige. Snart. I flera olika färger.

Se, vad som kan hända när man önskar sig saker - de kan bli sanna... ;)
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
easy rider skrev:
Var är är natomissionären Denke? Detta är ju sannerligen din hemmaplan :D

Här är jag!

Jag är en enkel människa och delar helt enkelt in Natobanden i två kategorier. Den första kategorin är de från Phoenix som är styva, obekväma och lite kantiga - första tiden, men som bara blir bättre och bättre ju mer de används.

Övriga band (av de jag testat) är av den andra kategiron och har inte riktigt samma råa känsla. Kvaliteten kan också skifta rejält enligt min erfarenhet. Jag har köpt natos från såväl Singular som random säljare på ebay och kan lugnt konstatera att Singulars band alltid är bra och att resten kan skifta rejält.

Så för att sy ihop mina synpunkter så gillar jag Phoenix bäst, enbart pga råheten. Sen rekommenderar jag (och använder själv) Singular Straps för säkert, enkelt och safe köp och om man föredrar band som är av bra kvalitet, lite mjukare och följsammare. Mellan dessa två tycker jag det mest är en smaksak.

Den tredje vändan är ju trial and error på ebay/internet och det kan ju gå lite hur som helst...här har jag själv både positiva och negativa erfarenheter, mest för att det skiljer sig så mycket i utförande. Kör man Singular eller Phoenix vet man ganska exakt vad man får (eller för den delen Gnomon eller Timefactors). :cool:
 

David

Bödeln
Knät skrev:
Har du monsterarmar eller bär du klockan utanpå jackan?

Torrdräkten, såklart!

Diver extension ger jag inte mycket för, varken 16610 eller 116610 går att anpassa från handled till en enkel semi-dry på ett bekvämt sätt.

NATO it is.

110214-Wetsuit.jpg


leben skrev:
Sjukt coola kombinationer rakt igenom!

Tackar! :)

Denke skrev:
Jag är en enkel människa och delar helt enkelt in Natobanden i två kategorier. Den första kategorin är de från Phoenix som är styva, obekväma och lite kantiga - första tiden, men som bara blir bättre och bättre ju mer de används.

Måste prova!

Jag har hittills handlat av Time Factors, Singular och Crown & Buckle, samt en och annan småhandlare när jag varit ute efter en särskild färgkombination, t.ex. syttende mai-bandet från tidssonen:
http://www.tidssonen.no/webshop/1-tidss ... 20-mm.html

mace skrev:
David: sjukt snyggt!

Tackar! :D

Undersköterskan skrev:
Fantastiska bilder, David. Sport-Rolex är ju som gjorda för att bäras med NATO. Läckert ! :)

Tack, tack! De stackars länkarna får inte mycket motion.

EDIT: fixade till citaten.
 

wwjbd

Omega
Jag använder nästan uteslutande natoband på mina klockor eftersom de sitter bekvämt, säkert och är snyggt! Jag har ganska många olika men har köpt de flesta av privatpersoner så har dålig koll på vart de kommer ifrån. Endel har jag gett bort och något har jag sålt.
Resultatet är att nästan alla mina arbetskamrater nu går omkring med natoband! :lol:

Men de jag har från natoband.nu, singularstraps.se och phenix håller alla en hög kvalitet! :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
easy rider skrev:
Knät skrev:
yonsson skrev:
Själv tycker jag timefactors är de bästa. Lagom tjocka och perfekt avvägda "hållare" som föredömligt klämmer fast bandet när det är dubbelvikt.

Nu ska man väl inte svära i kyrkan, men det enda natobandet jag har från singular upplever jag som 5cm för kort.

Har du monsterarmar eller bär du klockan utanpå jackan?

Eller utanpå rymddräkten? ^^

Mitt är i alla fall kort. Det är precis så jag kan vika tillbaka det 10mm när jag har det på mig. Men jag kanske har fått ett extra kort eller nåt.. ? :shock: :oops:
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Yonsson. Det låter fel, länka gärna vilket du har köpt så kanske någon som köpt samma kan jämföra?

Har köpt en näve band från Singular, tycker att de är perfekt långa, "flärpen" är typ 30 mm lång på mina. Men jag har inga monsterarmar. Typ 175 mm.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Visst 17 är det kort. Jag jämförde med ett annat lika brett och nytt nato från timefactors och singulars är cirka 3cm kortare.

2m67tqo.jpg
 

mace

Cartier
2-Faktor
Ni som blev intresserade av Phoenix: nu är säljaren mickie500 som säljer direkt från Phoenix tillbaka på engelska ebay. Tydligen fick han alla sina annonser raderade av ebay efter att ett amerikanskt bolag reggat Nato & g10 som varumärken och anmält för copyright-intrång. Trams alltså.

Rekommenderar honom, extrem snabb på att skicka, snabb på att svara, och priset blir billigare inkl frakt än att köpa från urtid.
 

joh.jonsson

Panerai
Hej.

Jag väcker liv i den här tråden igen med en fundering. Hur får man sitt nato/zulu band att bli mjukt och skönt (gäller väl främst nya band)

Jag har tvättat, mosat, knöglat o grejjat men det är stelt fortfarande!? =)
 
Topp