• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

NATO - och en rem av klass :)

Jodå, det funkar. Hoppas jag i alla fall :D

Vänligen
Forumets undersköterska

2s6lcgm.jpg
 

Starship

Cartier
Har precis fått hem två band från Timefactor. Jag köpte deras RAF-variant, dvs utan den extra flärpen som håller klockan på plats. Första intrycket är att de verkar välgjorda. Tyvärr är de också rejält stela vilket jag hoppas man kan fixa genom att bearbeta dem med händerna.
 

Aarrgghh

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Forumvänner !

Jag tillhör den skara medlemmar som älskar Nato-remmar. Skälet är enkelt; ingen annanstans har jag funnit en sådan komfort, mångsidighet och säkerhet. Remmarna sitter som gjutna vid handleden och att byta rem, och därmed få ett helt nytt utseende och helhetsintryck av sin klocka, går på några sekunder och kräver inga verktyg. Och så säkerheten; skulle ett bandstift gå av stannar klockan, om än lite dinglande, kvar vid handleden. När dom blir smutsiga är det bara att kasta in dom i tvättmaskinen och så åldras dom ju vackert - med en ofta skönt sliten patina efter några år. En vanlig läderrem kommer inte i närheten av samma slitstyrka och livslängd.

Det stora bekymret med nylonremmarna är att de flesta är rätt uselt gjorda. Det finns förstås undantag, som Dievas (som säljs av Gnomon) och vår egen Singular. Men den stora merparten är tunna och simpelt tillverkade. Det är störande; lägger man 50k på en klocka finns det ingen poäng i att spara en hundralapp på att få en så billig nylonrem som möjligt. Tvärtom är vi nog många som skulle betala både en och två hundralappar extra för lite kvalitet - och det är just vad Omega levererar. Jag brukar ju säga att Omega gör världens bästa klockor. Och det gör dom. Så då kommer det ju inte heller som någon större överraskning att dom gör världens bästa Nato-remmar, för det gör dom också. Men lika villiga som många av oss är att slanta upp stora belopp för en Omega-klocka, lika ovillig är i varje fall jag att slanta upp flera tusenlappar för en av varumärkets Nato-remmar. De må vara bäst, men till syvende och sist är det bara en några decimeter lång nylonbit vi talar om och att betala ett fyrsiffrigt belopp för en sådan är skrattretande. Det känns uteslutet på en rent principiell grund.

Och det är här Eddie Platts kommer in i bilden. Idag damp ett tunnt kuvert från Timefactors ner på vardagsrumsbordet hemma i Växjö och i det fanns två remmar av en kvalitet jag aldrig tidigare upplevt i prisklassen. Aningen dyrare än en vanlig Nato-rem förvisso, men prismässigt ändå långt från OEM Omega. Men kvalitetsmässigt - kanske inte fullt on a par med Omega men verkligen inte långt ifrån. Det här är en otroligt välgjord Nato-rem ! :)

Ett litet tips till forumvänner som också längtar efter nylonremmar i världsklass; pröva gärna Timefactors nya sortiment. Samma färgsättning som Omegas varianter, sandblästrad hårdvara i rostfritt stål och en om inte lika tät väv så i varje fall nästintill. Det är lätt att bli lyrisk över detta och nu är det bara att hoppas på ett bredare sortiment och att fler leverantörer hakar på framöver.

Vänligen
Forumets undersköterska

10h4ygh.jpg
Beställde just den på bilden och en svart/grå i veckan som gick. Trodde dom skulle dimpa ner i brevlådan idag, men det dröjer nog till nästa vecka. Kan knappt hålla mig. Min ända önskan är att han utökar den serien med fler färger!
 

toecloth

Omega
2-Faktor
Härlig finish på omegas nato. Är det likt de heavy duty-banden från nån holländsk sida?
Å andra sidan är det lite billighetstkänslan som gör ett nato. De har ju ungefär varit detsamma sen 60-talet.
 
Har precis fått hem två band från Timefactor. Jag köpte deras RAF-variant, dvs utan den extra flärpen som håller klockan på plats. Första intrycket är att de verkar välgjorda. Tyvärr är de också rejält stela vilket jag hoppas man kan fixa genom att bearbeta dem med händerna.

Timefactors-remmarna är stelare, men mjuknar något med tiden (dock utan att bli fullt så följsamma som en tunnare, vanlig NATO-rem). Spänn åt remmen och låt klocka (om den tål det) och remmen följa med en vända i duschen så formar den sig fint efter handleden.

Vänligen
Forumets undersköterska
 
Beställde just den på bilden och en svart/grå i veckan som gick. Trodde dom skulle dimpa ner i brevlådan idag, men det dröjer nog till nästa vecka. Kan knappt hålla mig. Min ända önskan är att han utökar den serien med fler färger!

Kul att höra, blir spännande att höra vad du tycker. Håller med om färgsättningen - vore fint med fler val i samma kvalitetsklass.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Starship

Cartier
Timefactors-remmarna är stelare, men mjuknar något med tiden (dock utan att bli fullt så följsamma som en tunnare, vanlig NATO-rem). Spänn åt remmen och låt klocka (om den tål det) och remmen följa med en vända i duschen så formar den sig fint efter handleden.

Vänligen
Forumets undersköterska
Tack för tipset. Det ska jag testa!
 

Starship

Cartier
Timefactors-remmarna är stelare, men mjuknar något med tiden (dock utan att bli fullt så följsamma som en tunnare, vanlig NATO-rem). Spänn åt remmen och låt klocka (om den tål det) och remmen följa med en vända i duschen så formar den sig fint efter handleden.

Vänligen
Forumets undersköterska
Provar att mjuka upp bandet enligt tipset. Jag hoppar över duschen för att slippa besudla forumet med explicita bilder utan ger klocka och band ett bad istället:
DSC_1346.jpg

Efter badet spänner jag bandet runt en flaska som har ungefär samma omkrets som handleden (det här blev en övning i självinsikt, de första flaskorna och burkarna som jag testade var rejält större än min handled!). Nu får det ligga och torka.
DSC_1348.jpg
 

demondave

Rolex
Just upplevt en ny dimension av nato, en annan liga än den jag testat förut.

Fick hem natot till min Blancpain igår, tack @Nymans Ur 1851 för tålamodet med mig under väntetiden :D

Löjligt bra nato, hårdvaran är grym, ringarna frästa ur metall snarare än pressade, snygg skinnskoning runt hålen och givetvis orginalspänne av klass. #nöjdkille

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg
 

dekadent

Omega
2-Faktor
Och det är här Eddie Platts kommer in i bilden. Idag damp ett tunnt kuvert från Timefactors ner på vardagsrumsbordet hemma i Växjö och i det fanns två remmar av en kvalitet jag aldrig tidigare upplevt i prisklassen. Aningen dyrare än en vanlig Nato-rem förvisso, men prismässigt ändå långt från OEM Omega. Men kvalitetsmässigt - kanske inte fullt on a par med Omega men verkligen inte långt ifrån. Det här är en otroligt välgjord Nato-rem ! :)
Hur känns remmen såhär ett par månader senare? Har den blivit märkbart formad så att klockan kommer närmare handleden?
 
Just upplevt en ny dimension av nato, en annan liga än den jag testat förut.

Fick hem natot till min Blancpain igår, tack @Nymans Ur 1851 för tålamodet med mig under väntetiden :D

Löjligt bra nato, hårdvaran är grym, ringarna frästa ur metall snarare än pressade, snygg skinnskoning runt hålen och givetvis orginalspänne av klass. #nöjdkille

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Grattis ! Ser väldigt välgjord ut. Hur lång är den ? Blir det tillräckligt mycket över för att du ska kunna vika tillbaka flärpen ?

Hur känns remmen såhär ett par månader senare? Har den blivit märkbart formad så att klockan kommer närmare handleden?

Nja, remmen är ganska rejäl så den ger fortfarande ett ganska bulkigt intryck. Kan störa mig lite på att kanterna i orange lätt blir lite fransiga, men komforten är fortsatt i toppklass :)

Vänligen
Forumets undersköterska
 

dekadent

Omega
2-Faktor
Nja, remmen är ganska rejäl så den ger fortfarande ett ganska bulkigt intryck. Kan störa mig lite på att kanterna i orange lätt blir lite fransiga, men komforten är fortsatt i toppklass :)
Tack för svaret, även om det inte var exakt vad jag ville höra. :) Är väldigt sugen på att testa Eddies innan jag går på ett Omega original, men han har inventeringsstängt till 26:e. Frågan är om @Singular hinner erbjuda sin variant innan dess?
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Vore skoj se några snygga Nato-kombos här, så jag kan bli omvänd typ. Nato för mig funkar bara på gamla små klockor :)
 

Gurgel

Cartier
Nato är jävligt märkligt. Det funkar på andra men inte på mig. Ser bara töntigt ut när jag slängt på ett Nato på mina klockor.
Vad gör jag för fel? Förövrigt är ju tunna Nato helt överlägsna tjocka. Iafl i min bok.
 

demondave

Rolex
Grattis ! Ser väldigt välgjord ut. Hur lång är den ? Blir det tillräckligt mycket över för att du ska kunna vika tillbaka flärpen ?



Nja, remmen är ganska rejäl så den ger fortfarande ett ganska bulkigt intryck. Kan störa mig lite på att kanterna i orange lätt blir lite fransiga, men komforten är fortsatt i toppklass :)

Vänligen
Forumets undersköterska

Enligt utrikiska forum verkar det kosta $640 med spännet, det sätter ju nivån på förväntningarna. Prisnivån märks, utan tvekan. Påpekas bör att jag inte har en aning om pris här, var en del av klockköpet. Frågade aldrig vad just snodden kostade.

Det verkar vara typ samma längd som resten av natona jag har, vill minnas att dom är köpta av singular. Når utan problem tillbaka genom yttersta keepern och stannar där. Då är ändå bandet nytt och lite stelt, brukar ju bli några mm längre överskottsflärp efter att bandet gottat till sig runt bandstiften och så.
 
Fick hem två nato-band idag som jag beställt från sectime.co.uk. (finns även på ebay).
Riktigt nöjd! Tunna och sköna till ett bra pris!

"För er att prova, för mig att handla vidare ifrån..." :cool:
 
Va inte så mycket för NATO band tidigare, tyckte som de såg knepiga ut, men sedan jag köpte en ryss med NATO så är jag helt såld :) bekväma, praktiska och snygga.
En hög NATO på väg till mig nu från strapcode :)
Btw, hur är kvalitén på strapcodes band?
 

dekadent

Omega
2-Faktor
Din Skywalker ? Tycker den är ascool. Är du nöjd med den ? Tror det är den första jag ser på forumet.
Japp! Jag är mer än nöjd, trots att quartz generellt sett anses vara rätt själlöst här på forumet. :) Efter så många år med automat blir jag fortfarande lika positivt överraskad att den fortfarande tickar på måndag morgon efter att ha legat på hyllan sedan fredag kväll.
 

mega

Rolex
Japp! Jag är mer än nöjd, trots att quartz generellt sett anses vara rätt själlöst här på forumet. :) Efter så många år med automat blir jag fortfarande lika positivt överraskad att den fortfarande tickar på måndag morgon efter att ha legat på hyllan sedan fredag kväll.
Stenhård är den... Kommer bli en sådan någon dag, inte idag och inte imorgon, men någon dag :)
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Det är precis på håret att jag hinner få dem tills dess. @Ville_W är testpilot på en prototyp - några tankar?
Ser att jag missat ett ping, slarvigt av mig:mad:

Jo, jag har haft förmånen att testa en ny variant av natoband från @Singular. Har burit det några veckor på min Tudor sub varvat med mitt vanliga "Bond" nato. Intryck då, jo bandet andas kvalité, vävningen är tät och bandet känns mycket stabilt. Jämfört med det tidigare utförandet ett snäpp upp på stabilitetsskalan. Trots den höjda stabiliteten så har bandet inte tappat den lite mjukare textila känslan som de tidigare banden hade och som gjort dessa till mina favoriter.

Tittar vi närmare på detaljerna så blir det plus också för de förstärkta hålen och både svetsade och sydda spänne/keepers. Längden 28cm exklusive spänne är också rätt för lite kraftigare handleder så det finns längd kvar till en snygg tillbakavikning i sista keepern.

Min bedömning är att detta är ett av de få band på marknaden som följer den ursprungliga MOD specifikationen och dess krav på utförande och kvalité.

Det som verkligen lyfter bandet är det kraftiga borstade spännet. Äntligen riktig toolkänsla över denna detalj. De borstade keeperna följer designmässigt spännet och förstärker toolkänslan med sitt fyrkantiga tvärsnitt och fasade hörn. Här hade jag dock önskat är att de var lite kraftigare för att matcha spännet. Först reagerade jag över spännet inte är helgjutet men när jag insåg att det inte var ett vanligt bandstift som sitter där utan en rejäl nitad fast variant blev jag lugn. Ingen tvekan om att grejerna sitter fast och tål att påfrestas.

Sammanfattningsvis har vi här ett band av mycket hög kvalité som dessutom fått extra toolkänsla i sina detaljer.
Tumme upp från en sann och kräsen natonörd:)

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
 
Topp