• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nato VS Zulu

Vad föredrar du?


  • Totala väljare
    69

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Nato. Tycker att de Zuluband jag provat är lite för stela och därför vinner Nato av bekvämlighetsskäl.
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Nato är bekvämare. Men min röst faller ändå zulu. Då tänker jag främst på fem ringars zulu, samma funktion som nato, fast får jobbet gjort. Däremot använder jag nato oftare än zulu, fråga inte varför.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag gillar zulu på lite tyngre/större klockor, blir inte lika sladdrigt som nato. Zulun är något stela i början men mjuknar och blir följsamma efter nån vecka

teju8ybe.jpg
 
C

Crowolf

Guest
Nato är skönast men utseendemässigt är mitt favvo ett olive zulu från Singular.....
 

Camo00

Patek
Har ett zulu och det är med på gymet, stelt och hårt som sten fortfarande...
Nato är som att sova naken i sidenlakan i jämförelse! :)
 

Peter K

Panerai
2-Faktor
Zulu är bäst ut på mina klockor. De flesta är stora kolosser.
Jag har genom åren köpt en massa Natos och zulus, men jag kan inte bära dem. Tycker dock det är snyggt på andra. Bäst är zulu, eftersom de är tjockare och styvare.
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Någon som kan gå i god för Zulu-banden från Natoband.nu? Köpte mitt första (och enda) Nato-band därifrån för ett bra tag sen, men var lite missnöjd på kvaliteten då hålen som jag använde snabbt blev "uppfläkta" och såg gamla ut.
Sen undrar jag om man får samma "dubbla säkerhet" med 3-ringars Zulu vs 5-ringars, som på ett Natoband. Dvs att man slipper förlora klockan om en springbar flyger åt helvete. Är lite rädd för att det blir lite väl mycket hårdvara/bling med 5 ringar.

Tänkte ha det på klockor i 42-43mm klassen.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Någon som kan gå i god för Zulu-banden från Natoband.nu? Köpte mitt första (och enda) Nato-band därifrån för ett bra tag sen, men var lite missnöjd på kvaliteten då hålen som jag använde snabbt blev "uppfläkta" och såg gamla ut.
Sen undrar jag om man får samma "dubbla säkerhet" med 3-ringars Zulu vs 5-ringars, som på ett Natoband. Dvs att man slipper förlora klockan om en springbar flyger åt helvete. Är lite rädd för att det blir lite väl mycket hårdvara/bling med 5 ringar.

Tänkte ha det på klockor i 42-43mm klassen.

Ja, "vanliga" Zuluband erbjuder samma fördel i form av att klockan hänger kvar om ett stift går av.

Jag kan såklart inte svara för kvalitén, men vill gärna antyda att man även kan handla hos företag som bidrar till forumets drift och fortlevnad.
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Tack för svaret. Jag fick nog hjärnsläpp, jag tänkte på det där med att "hålla kvar" klockan på plats genom den där extra flärpen/ringen som finns på Nato. Men då blir det ju samma sak med Zulu 5-ringars "helt enkelt".
Tack för tipset på slutet också, har dock inte sett vilka siter/handlare som stöttar detta forum än.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Tack för svaret. Jag fick nog hjärnsläpp, jag tänkte på det där med att "hålla kvar" klockan på plats genom den där extra flärpen/ringen som finns på Nato. Men då blir det ju samma sak med Zulu 5-ringars "helt enkelt".
Tack för tipset på slutet också, har dock inte sett vilka siter/handlare som stöttar detta forum än.

Det finns ett par banners längst upp och ner...

...och en länk i min signatur. Nudge nudge.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Tack för svaret. Jag fick nog hjärnsläpp, jag tänkte på det där med att "hålla kvar" klockan på plats genom den där extra flärpen/ringen som finns på Nato. Men då blir det ju samma sak med Zulu 5-ringars "helt enkelt".
Tack för tipset på slutet också, har dock inte sett vilka siter/handlare som stöttar detta forum än.
Eftersom singular är försiktig i att puffa sin egen sida så säger jag,
Singularstraps.com
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Någon som kan gå i god för Zulu-banden från Natoband.nu? Köpte mitt första (och enda) Nato-band därifrån för ett bra tag sen, men var lite missnöjd på kvaliteten då hålen som jag använde snabbt blev "uppfläkta" och såg gamla ut.
Sen undrar jag om man får samma "dubbla säkerhet" med 3-ringars Zulu vs 5-ringars, som på ett Natoband. Dvs att man slipper förlora klockan om en springbar flyger åt helvete. Är lite rädd för att det blir lite väl mycket hårdvara/bling med 5 ringar.

Tänkte ha det på klockor i 42-43mm klassen.

Jag har ett grått 3-rings Zulu från Natoband.Nu, på min Citizen Aqualand. Har använt det väl och har inte märkt att det har blivit "uppfläkt" är faktiskt riktigt nöjd med det, och det är det ända Zulut jag äger. :)

52ngWl6.jpg
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Gillar inte tygband så mycket, men generellt sett så gäller zulu på toolisar, och nato på övrigt IMO.

EDIT: Btw... Röstade på zulu, då tygband egentligen endast har en ok plats på tooliga dinkor IMHO.

Har köpt dessa från natoband.nu, då de hade mer att välja på, i min smak, och fyllda lager, Singular ;) , och tycker de är helt ok. Dock tycker jag de är lite onödigt korta, vilket jag också hört fler andra nämna förut. Trodde inte det skulle påverka min smala handled på ca 16-16,5 cm, men de upplevs helt klart i kortaste laget. Så se upp med det!

5-rings khaki PVD

3-rings orange PVD
 

meo_swe

Audemars
Zulu alla dagar i veckan. Känns stabilare, och tooligare. och som sagt innan så passar dessa band nästan bara på tool-klockor. Dessutom så får zulu en otroligt bra patina med tiden.
SKX007 på orange zulu


Glycine Airman på samma zulu
 

Jonas.76

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Själv kör jag ett 5 ringars Zulu i cammo samt ett Kahki nato till min Citizen Aqualand etta från 1997 :)
 
Någon som kan gå i god för Zulu-banden från Natoband.nu? Köpte mitt första (och enda) Nato-band därifrån för ett bra tag sen, men var lite missnöjd på kvaliteten då hålen som jag använde snabbt blev "uppfläkta" och såg gamla ut.
Sen undrar jag om man får samma "dubbla säkerhet" med 3-ringars Zulu vs 5-ringars, som på ett Natoband. Dvs att man slipper förlora klockan om en springbar flyger åt helvete. Är lite rädd för att det blir lite väl mycket hårdvara/bling med 5 ringar.

Tänkte ha det på klockor i 42-43mm klassen.
 
Någon som kan gå i god för Zulu-banden från Natoband.nu? Köpte mitt första (och enda) Nato-band därifrån för ett bra tag sen, men var lite missnöjd på kvaliteten då hålen som jag använde snabbt blev "uppfläkta" och såg gamla ut.
Sen undrar jag om man får samma "dubbla säkerhet" med 3-ringars Zulu vs 5-ringars, som på ett Natoband. Dvs att man slipper förlora klockan om en springbar flyger åt helvete. Är lite rädd för att det blir lite väl mycket hårdvara/bling med 5 ringar.
Hålen kan du fixa genom att sticka in en ordentligt värmd nål i hålen så det smälter i kanten.
Tappat springbar två gånger. Ena gången försvann klockan modell El Cheepo o andra gången var det en Glycine på NATO så det gick bra. Jag gick på ett stengolv så man kan ju undra hur det gått annars

Tänkte ha det på klockor i 42-43mm klassen.
 
Topp