• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Natoband vs Zuluband

Songer

Omega
Dela med er om eran erfarenheter!
Har själv haft ett Natoband bara.
Sitter uret kvar på plats om man har Zulu?
Rimligtvis borde Natobandet bäras tjockare..
Vad är mer skillnad utöver 3 vs 2 ringar och att nato oftast är "dubbel-band" där uret sitter fast mellan?
 
Precis, Zulu är ett tjockare och styvare material och passar därför uteslutande bäst till renodlade sportklockor och då särskilt divers. Själv bär jag stundom min PO 8500 på ett femringars Zulu från Singular. Ni kan ju ana tjockleken på den kombinationen. Men rejält känns det ju, perfekt på fisketuren :)

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Vad är skillnaden på Regimental ( Bond Dr.No ) och vanlig Nato? @Undersköterskan
Regementsband är att de med färg och mönster representerar ett regemente.
Som exempelvis: (ingen bra blid men du fattar)
Skärmavbild 2016-08-14 kl. 14.33.46.png
 

Hillarn

Omega
2-Faktor
Ett plus enligt mig med zulu är att det slits bra mycket snyggare än nato. Blir riktigt schysst patina om det används till en dykar beater.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
zulu-sm.jpg

Stämmer detta verkligen? Har aldrig någonsin tänkt att ett tjockt nato kallas zulu. Zulu har väl rundare och tjockare hårdvara än nato. Men visst brukar Zulu vara tjockare än nato.

Edit: Om det "slits" snabbare så är det i bomull istället för nylon vilket är standard på nato.
 
zulu-sm.jpg

Stämmer detta verkligen? Har aldrig någonsin tänkt att ett tjockt nato kallas zulu. Zulu har väl rundare och tjockare hårdvara än nato. Men visst brukar Zulu vara tjockare än nato.

Edit: Om det "slits" snabbare så är det i bomull istället för nylon vilket är standard på nato.

Jo, Zulu-remmarna har ju en annan och karaktäristisk hårdvara med sina kraftiga, runda ringar. Och visst finns det Zulus med tunna nylonremmar av samma dimension som ett vanligt NATO. Traditionellt är de väl också 3-ringars; 5-ringars remmarna känns som en (välkommen) nymodighet. De bästa Zulu-remmarna jag själv träffat på är Singulars enfärgade 5-ringars; kraftiga nylonremmar, perfekt sydda och föredömligt långa - tror vem som helst får kapa och bränna till en passande, individuell längd.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Snigel

Cartier
2-Faktor
Som @Undersköterskan skriver så finns det både 3- och 5-ringars zulu. 5-ringars zulu har precis som ett nato en extra flärp som löper under klockan. Det medför att klockan inte nödvändigtvis bärs tjockare på nato än zulu. Personligen föredrar jag 3-ringars zulu, då klockan bärs tunnare än på de natoband jag äger.
 
Topp