• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nattförvaring av automatiska ur

MacW

Omega
Hejsan ks!

Jag har en relativt enkel fråga;
Hur förvarar ni era klockor på nätterna?

Jag har idag enbart en automatisk klocka, därav drog jag slutsatsen om att winder inte var prio ett för mig.
Så för tillfället ligger den endast på sidan ovanpå en bomullsduk under natten. Hur förvarar ni era klockor på bästa tänkbara sätt?
 

MacW

Omega
Här finns en fin liten tråd om hur KS:are "nattar" sina klockor.....
https://klocksnack.se/threads/kvällsritual-för-er-klocka.48867/

OBS, ni som är nya här, bli inte rädda när ni läser tråden....
Tackar för det, letade runt men hittade då inte någon. Endast under längre tider och det var inte var jag sökte!

Edit: Skrev innan jag läste, här har vi nånting som kan få en att öppna ögonen, klock-kära människor har en ny betydelse :hungry:
 
Senast ändrad:

JohnDoe

Rolex
Det där med winder tror jag är mer intressant om man har fler automatare som man vill hålla "liv" i. Särskilt om man har datum eller kanske mer avancerade komplikationer som tar tid att ställa. En annan funktion för windern är väl att ha den som en snygg visning av sina klockor. Själv tycker jag det mest verkar jobbigt att plocka in o ut klockorna i en winder.
 

6r15c

Omega
Tur att du inte ställde en mer invecklad fråga..

Nu när vi är här bland likasinnade så ligger det till så här (för att förklara det lite snabbt och enkelt):

Nedanstående funkar bra med alla ur. Speciellt fördelaktigt med urverk som saknar sekundstopp! Det är ju enklare att "fuska" med sekundstopp och sådana nymodigheter idag!
Detta är ypperligt på billigare ur så man behöver inte ha någon chronometer eller något sådant tjafs..
(Faktum är att chronometer ur inte har så stora avvikelser i olika positioner.)

1. Ditt ur skall ruckas eller på något sätt se till att det går exakt eller kanske sacka någon sekund per dygn.
Vid din normala använding då håller boetten och klockan ca en temperatur på 33°. (Ruckningsprocedur är ett annat ämne)
2. Nu skall du lära dig DITT urverks egenheter.
  1. Det som menas är att när du tar av dig klockan så kyls den ner till rumstemperatur. Ca 13° om du har tex 20° i sovrummet. Det man bör veta är att klockan har en annan gång vid förändrad temperatur. Vanligtvis så går klockan lite snabbare (typ några sekunder per dygn därav skulle den vara ruckad så att den sackar någon sekund per dygn).
  2. En annan sak som påverkar klockans gång är jordens gravitation och dess magnetfällt. Beroende på HUR man lägger ifrån sig klockan på nattduksbordet påverkar klockans gång. Du kan ställa klockan i de grundläggande 6 olika positionerna:
    1. Dail up (DU)
    2. Dail down (DD)
    3. Kl 12 up
    4. Kl 3 up
    5. Kl 6 up
    6. Kl 9 up
En gammal bid som förklarar hur positionen kan påverka klockans gång.
notice.jpg


Så man kan justera/ tidshållningen med positioner så att klockan håller sig dygn efter dygn på +/- 0.

Svårare än så behöver man inte göra det!
Men det skall falla en naturligt direkt från början göra rätt, så man förstår din oro och ängslighet över hur man skall hantera kvällsbestyren och dessa enkla dagliga rutiner.
 

Skeeter

Panerai
Det som menas är att när du tar av dig klockan så kyls den ner till rumstemperatur. Ca 13° om du har tex 20° i sovrummet.
Imponerande att urverket är en såpass effektiv kylmaskin att den med fjäderkraft kan sänka sin egen temperarur så mycket som 7 grader mot omgivningen.
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Det är inte så jäkla noga. Behåll klockan på armen, om det inte är så att du vill lufta handleden under natten. Ställ om klockan när den visar tillräkligt mycket fel för att det ska irritera. Vissa irriterar det med bara några sekunders avvikelse. För mig duger någon minut. Kunde lika gärna slopa sekundvisaren. Men helst ska man då han en klocka som drar sig före hela tiden. Eller, vad fan, skaffa kvartsur, så är man av med det problemet...
 

Depp-Erik

Cartier
När klockan har länk så brukar jag vika länken så klockan "står upp", alltid mysigt att se lumen när man släcker lampan. Nu har jag nästan uteslutande använt min SKX på natoband i ca 3-4 månader och när det är sängdags läggs klockan platt på passande plan yta, oftast fönsterbrädet jämte sängen.... eller så har man kommit hem riktigt rödögd från någon fest och lagt den på något mer spännande ställe typ badrumsskåpet eller bokhyllan (alltid festligt att leta lite på bakfyllan).

Då jag använder samma klocka i princip varje dag behöver jag ingen winder, de gånger jag byter till dress-ur så är det inte så farligt att lägga nån minut på att vrida upp och ställa, hade jag däremot haft ett par olika klockor med fler komplikationer som skulle roteras på veckobasis så hade en winder varit på sin plats.
 
Topp