Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Nautilus - inget för den oinvigde

Diskussion i 'Diskussion' startad av Sputniq, 9 februari 2014.

1. Sputniq
    Trådstartare

Sputniq Borgare

Från:
    Göteborg
    I fredags var jag ute med två gamla klasskamrater på puben. Den ena hade ingen klocka och den andre tror jag hade en Victorynox på sin höjd. Mot förmodan så uppmärksammade den ena min Pelgos och frågade om "det där är en sån där Rolex?". "Nej det är en Tudor" svarade jag lite glatt och hoppades på någon vidare komplimang vilken dock uteblev.

Det blev inget långvarigt samtalsämne, men någon frågade lite halvt i förbifarten om inte Rolex är rätt så dyrt? "Jo det är det.." mumlade jag medan jag googlade fram en bild på en Nautilus. Först tänkte jag förklara att denna allt är bra mycket dyrare, men valde istället att be dom gissa priset på den.

Det visade sig ganska snabbt att dom inte hade någon vidare koll...

"Hmm.. 650:-.. Nej, 601 kronor!" sa den första.
    "Då säger jag 599:-" sa den andre.

Det korrekta svaret utlöste diverse grova funderingar hur det kan vara så idiotiskt dyrt, för att sedan helt skifta spår till något helt annat ämne :)

Fortsatt trevlig söndag klockidioter, nu ska jag fortsätta drömma om en blåtavlad Nautilus :hungry:

image.jpg

Eric 76, P-A, RonJeremy och 12 andra gillar detta.
  2. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Obildade bondläppar som inte förstår sig på stil och klass!

Echo Delta, cultshit och Sirba gillar detta.
  3. Mr Skurkburk

Mr Skurkburk Stadsbo

Från:
    Lund
  4. Stomatologen

Stomatologen Friends of KS

Haha varför är man inte förvånad :D 599kr hade fått grundaren att vända sig i graven xD

Icaras gillar detta.
  5. konkas

konkas Friends of KS

Berusade?

6. Ernesto

Ernesto Friends of KS

Det är ju bara vi nördar som vet att det är dyrt. Annars vet ju alla att Rolex kostar miljooooner...

RonJeremy, Sond och Mkarlsson gillar detta.
  7. Skolläraren

Skolläraren Friends of KS

Jag tror de flesta har svårt att förstå hur man kan lägga stora summor på 'något som bara visar tiden'.
    Hade den diskussionen med en vän, som gav upp när jag sa att han kunde se lika mycket av naturen på längdskidor som han kan på sina dyra skotrar.

8. Sputniq
    Trådstartare

Sputniq Borgare

Från:
    Göteborg
    Berusningen kom senare så funderingarna var i så gott som nyktert tillstånd :)

konkas gillar detta.
  9. fredrikb

fredrikb Stadsbo

Det är väl inget konstigt alls med det?

Själv tycker jag att det är absurt hur man kan betala flera miljoner för konst, att köpa exceptionellt dyra möbler på auktion eller hur man kan köpa en kavaj för 12.000kr när man vet att den kommer vara omodern nästa år. Lika sjukt tycker jag det är med de som betalar jättepengar för att åka iväg någon helg och meditera, eller de som lägger 15.000 kr om året på ett gymkort när man kan vara medlem på Friskis&Svettis.

Så jag kan leva med att de tycker att det är lite märkligt att jag lägger 100 papp på en klocka. Och jag får nästan själv hålla med.

Cosmograph, JesperO, Sten och 3 andra gillar detta.
  10. Jibe

Jibe Stadsbo

Från:
    Skåne
    Jag tycker det är intressant det du skriver, men inget som är konstigt med det. Följande till synes icke märkvärdiga målning såldes för 60 miljoner usd på en auktion inte länge sedan.

175px-Suprematist_Composition_-_Kazimir_Malevich.jpg
    Vem hade gissat det ?

Finns inte alltid en korrelation mellan utseende och pris, vilket kan ses i många andra saker utöver klockor och konst.

11. Sputniq
    Trådstartare

Sputniq Borgare

Från:
    Göteborg
    Nej givetvis! Sen att dom skulle gissa ens i närheten trodde jag inte heller, men att de gissade att den kostade i runda slängar hälften av vad en Daniel Wellington kostar är vad jag fann extra lustigt ;)

12. Ernesto

Ernesto Friends of KS

En del prioriterar klockor. Andra bilar. Andra hus. Kanske resor. Alkohol. Alla har vi någon "drog".

13. Guillbert

Guillbert Friends of KS

Konversationen som beskrivs får mig bara att gilla 5711 ändå mer :)

Whedda och Ekmikael gillar detta.
  14. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Även för en ointresserad torde det vara uppenbart att en klocka som den kostar mer än 600kr....

Bojke, JoberMan och Guillbert gillar detta.
  15. Isodor

Isodor Partyprinsen från Säffle

Från:
    sthlm
    Ni pratar om rolex de förstår är dyrt. Du visar något ännu dyrare. De gissar på 600;-. Det finns en gräns mellan ovetande och riktigt pantad också.

Icaras, Bojke, 4cie och 2 andra gillar detta.
  16. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Då måste den här plastklockan kosta typ 499???

Whedda, Icaras, Sputniq och 8 andra gillar detta.
  17. Donkii

Donkii Catch me if you can!

Från:
    Östersund
    Byt umgänge, dem där du hänger med verkar inte riktigt kloka!

18. 4cie

4cie Biskop

Är en enoooorm skillnad mellan att se Nautilus på bild och verkligen hålla den i handen och beskåda urverket och prova den.
    För den oinvigde och kanske även lite pantade som gissar 599:- efter att ha sett den på bild kanske de gissar 5000:- efter att ha hållit i den ;)

19. Sond

Sond Friends of KS

Blir inte det minsta överraskad av deras reaktion.

20. StrawberryFields

StrawberryFields Sir Notalot

Från:
    Jordgubbsranchen
    Ja, dyrare än så borde den fan inte vara.

Äsch, folk får väl lägga sina pengar på cad de vill. Tycker inte att det finns några rätt och fel. Jag fick samma fråga om någon smink pryl en gång,
    50 spänn?
    Fel! 500!! Du fattar ju ingenting!
    Blir du inte lika snygg av en för 50? mummel mummel...

Vad spelar det för roll vad andra tror? Vill ni signalera framgång och rikedom till de stora massorna? Köp en Rolle, i guld. Men, det finns ju så mycket annat kul. Roligare när man får komplimanger för en dinka som bara en WIS känner igen.

JesperO och Aquaracer2 gillar detta.
  21. JoberMan

JoberMan Politruk

Från:
    Minsk, Vitryssland
    Deras svar visar snarare att de tydligt vill poängtera hur ointresserade de är av klockor, än att de verkligen tror att en PP Nautilus kostar 600 spänn.

Jag var med dig i resonemanget ända fram till Friskis. Ingen seriös person kan vara medlem där. Det är bara att inse. Bli medlem på ett vettigt gym förfan :)

ErikGBG, Icaras och carlanton gillar detta.
  22. Sond

Sond Friends of KS

Hustrun blev av med hela sin sminkväska på en flygplats förra året. Jag höll på att svimma när jag insåg värdet på den...

Saken är ju att nästan ingen vet vad PP är...

23. StrawberryFields

StrawberryFields Sir Notalot

Från:
    Jordgubbsranchen
    Då är det också bara förbrukningsvaror med ett bäst före datum...

Sond gillar detta.
  24. 4cie

4cie Biskop

25. JoberMan

JoberMan Politruk

Från:
    Minsk, Vitryssland
    Förutom det faktum att 600 spänn inte är särskilt mycket pengar i sammanhanget, och att vilken normalbegåvad människa som helst borde inse att det de ser på bilden kostar mer än det, så är det inte sant att Patek Philippe är ett så okänt märke. Redan Snuten i Hollywood II lärde oss att en PP är skitdyr :)

Som sagt, åsnorna ville visa hur ointresserade de är av klockor.

Icaras, Bojke och Spencer gillar detta.
  26. JoberMan

JoberMan Politruk

Från:
    Minsk, Vitryssland
  27. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Hear hear, antingen var de korkade eller så ville de vara coola..

28. Sond

Sond Friends of KS

Nu vet jag inte vad jag ska säga... Och inte heller var jag ska börja denna post. Men jag tror vi först tar tag i detta med Familjeliv... Vad f_n gör du där..? ;) Och jag känner en viss oro över att det då och då dyker upp referenser till FL. Ofta så klart i ironiska termer, men kollen verkar mycket bra...

Sedan till PP. Ja, har det stått om PP på FL så är jag väl helt ute och cyklar. Måste ju då vara ett relativt känt märke bland VANLIGT folk. Därmed är det en än gång bevisat att jag inte känner några VANLIGA människor. De jag känner är oftast inte vare sig på KS eller FL, så jag antar att de är en lite minoritet och mina erfarenheter om PP:s varumärkesgenomträngning är helt irrelevanta. Jag ber om ursäkt för att jag delade med mig av minoritetens tankar här.

:angel:;):p:D

Icaras, JesperO och JoberMan gillar detta.
  29. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Du var väl som jag ung på 80-talet. Var det någon klocka man snackade om då så var det Patek!

30. JoberMan

JoberMan Politruk

Från:
    Minsk, Vitryssland
    Vad man än googlar på så hamnar man ju på Flashback eller Familjeliv. Om det så är Stesolid, Prostatamassage eller Patek :)

Bojke, ErikGBG, Icaras och 9 andra gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield