Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Navy Seals & Rolex..

Diskussion i 'Diskussion' startad av ScubaKing, 13 juni 2015.

1. ScubaKing
    Trådstartare

ScubaKing Biskop

Sitter och kollar på en serie jag tankat hem. En dokumentär i flera delar om en klass som går igenom grundutbildningen till Navy Seals med den beryktade "Hell Week" och rubbet, en grymt bra dokumentär jag kan rekommendera till andra även om den är lite äldre.

Helt äkta och dokumenterad på plats med riktiga instruktörer och så vidare.

Saken som jag finner lite konstig är att en stor del av instruktörerna bär Rolex (redan här blev jag ställd då jag alltid tänkt mig dom kör typ Aqualand), och då tänker man givetvis Submariner och SeaDweller. Men nej, det är är här det konstiga kommer in i bilden. Dem bär Rolex Explorer 2.

Varför bär professionella och riktiga attackdykare från Amerikanska Navy Seals Rolex Explorer 2 och inte en specifik dykarklocka som Subben eller SeaDweller?

Swordthain gillar detta.
  2. sir alex

sir alex Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Instruktören verkar mest utföra kontorsjobb på den bifogade bilden så han kanske kör Exploren som dressklocka och något annat när det är skarpt läge.

ScubaKing gillar detta.
  3. danne10

danne10 Stadsbo

Från:
    Stockholm
    vad heter dokumentären?

4. RDFG

RDFG Stadsbo

Från:
    Värmland
    Misstänker att det är "BUDS class 234" som avses

ScubaKing och danne10 gillar detta.
  5. meo_swe

meo_swe Biskop

Min förra plutonschef hade alltid sin 16660 på armen. ute i mörka skogen hade han även en Suunto på armen. Kanske kör de något liknande?
    De få Ninjorna jag träffat har burit Rolex och omega på armen. De är inte många ska jag erkänna, men alla har en förkärlek för mekaniska arbetshästar.

ScubaKing gillar detta.
  6. Portofino

Portofino Präst

Från:
    Stockholm
    Beror nog lite på. Jag tvivlar att moderna seals bär annat än tex g-shocks eller suunto när de är på ops.

ScubaKing, Räven och Parabellum gillar detta.
  7. Parabellum

Parabellum Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Mina kollegor inom Piketen samt Nationella Insatsstyrkan kör nästan uteslutande G-Shock och Suunto på jobbet. Någon enstaka Aqualand.

Några har klassiska gamla Omega SMP utanför jobbet och lite Longines och Certina. Inget mer spännande än så faktiskt.

Nu känner jag inga SEALs men kan tänka mig att det är samma där.

ScubaKing gillar detta.
  8. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Jag vet åtminstone en på narkotikaspan som har en 114060, sedan vet jag att vi har ett gäng poliser här med Rolex.

9. Parabellum

Parabellum Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Skillnad på polis och polis! Vi snackar väl om vad som oftast används aktivt i yttre tjänst då det behövs brytas dörrar, repelleras, skjutas och brottas mot vad man faktiskt har privat utanför jobbet eller i krimkorridorerna :)

Självklart finns finare klockor här och där men de ser man inte ofta ute i aktiv yttre tjänst :) Har svårt att se SEALs vilja krypa på asfalt med Rolle :)

10. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Helt ärligt så tror jag en modern Rolex klarar mer än bärarna. Kunde gamla plexirolex användas av militära specialstyrkor så finns det inte ett enda jobb som svensk polis utför där inte en Rolex kan klara jobbet.

11. masterfredde

masterfredde Torpare

Dom kanske vill ha gmt funktion eller nått , eller så är det kanske bara så att dom gillar expolerern. ... antar att det är deras privata klockor som är köpt med egna pengar så tror personlig smak spelar stor roll i klock valet

ScubaKing, fc2 och yonsson gillar detta.
  12. sveol

sveol Borgare

Från:
    Solna
    De åkte på gruppresa till Thailand.. ;)

13. finnirgens

finnirgens Friends of KS

Dagens sanning.

ScubaKing och Spencer gillar detta.
  14. Taxman

Taxman Friends of KS

Tror du har helt rätt. Dock kan ju risken för djupa repor och märken göra att man hellre bär något billigare.

Spencer gillar detta.
  15. MBx

MBx Stadsbo

Jag tror på dig vad gäller kvaliteten eller "robustheten" hos Rolex men jag tror att frågan är vem som betalat för klockan.;) Man utsätter inte sin egen ögonsten för risk för skador i jobbet.

Chatastropher och Parabellum gillar detta.
  16. Floduttern

Floduttern Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Vet att en del av de äldre piloterna( ej stridsflyg) i det norska luftvapnet bar rolex gmt.
    Men tror ej att de som är i aktiv tjänst bär dem. Men skulle vara häftigt att se en seal med en SD. :D

Parabellum gillar detta.
  17. Rojalisten

Rojalisten Friends of KS

Från:
    Эребру
    Är badvakt och jobbar med livräddning. Mina kollegor, när vi utför ops och diverse hlr eller använder def kör uteslutande parfymklockor. Fungerar i alla lägen ;)

Scaramanga och steffe gillar detta.
  18. Sundström

Sundström Friends of KS

Jo det gör man. Det kallas battlescars och går hem hos damerna!

19. Portofino

Portofino Präst

Från:
    Stockholm
    På rolexforums finns flera trådar kring detta ämnet. Enligt dem så utrustades navy seals förr i tiden med rolex sub. Dessa tillhörde flottan och således fick man snällt lämna tillbaka uret efter tjänstgöring. Läser man Richard Marcinkos memoarer (grundaren av seal team six) så bar han en tudor i början av sin tjänstgöring i Vietnamn. Liksom flera av hans kollegor, skriver han. Anledningen till att man gick över till casio samt suunto (suunto är för övrigt en leverantör till jsoc, där seal team six tillhör bland annat) var av kostnadsskäl helt enkelt. Att de "klarar trycket" är det nog ingen som betvivlar.

Chris Kyle, Navy seal med en g-shock i Iraq
    image.jpg
    Richard Marcinko, navy seal, grundare av seal team six och även känd bland nordvietnameserna som "the sharkman of the delta" bärandes en tudor av okänd modell
    image.jpg
    Paul Howe, delta force, deltog bland annat i operationer i Somalia och kända "black hawk down" bärandes en g-shock. Faktum är att i boken black hawk down av mark bowden så står det specifikt att delta force bar g-shocks.
    image.jpg
    Larry vickers, delta force, bärandes en g-shock.
    image.jpg

Hmmmm, krämbulle, Parabellum och 1 annan gillar detta.
  20. MBx

MBx Stadsbo

Kan dessa damer du syftar på se skillnad på en klocka och en klocka?;) Bland dem står nog ett ärr i ansiktet à la Börje Salming nog högre i kurs.:) Det är hårdare än en repig klocka.:cool:

21. Sundström

Sundström Friends of KS

Menade det mer som en pik till dig. Jag tycker du generaliserar.
    Personligen ville jag ha en sub därför att jag vet att den förmodligen klarar mer än vad jag gör. Om den skulle få lite repor på vägen så innebär det bara att den åldras med värdighet.
    Jag tror det finns fler här på KS som anser att en klocka bör användas som ett verktyg mer än ett smycke.

MBx gillar detta.
  22. Thorn

Thorn Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Läste en bok om MACV-SOG och deras eskapader i Vietnam, flera av de som körde gmt.

23. ScubaKing
    Trådstartare

ScubaKing Biskop

Ja precis, den längre versionen av den serien.

24. ScubaKing
    Trådstartare

ScubaKing Biskop

25. Magnlar

Magnlar Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Precis, se bara på Che Guevara, han stred med sin gamla GMT fram till sin död. När GMTn togs av fungerade den fortfarande. Vill minnas att den auktoriserades ut några år senare full fungerande.
    /M

ScubaKing och Spencer gillar detta.
  26. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Felpost.

27. Peter cerwin

Peter cerwin Biskop

Från:
    syd
    navy seals är väldigt individuella i sin utrustning,inget standardiserat vapenslag direkt.
    de plockar sin utrustning efter personligt tycke och smak, i allt från klädsel,skor vapen m.m och troligtvis då även klockval.
    sett bilder på sälar utförande uppdrag i munktröja och nike sneakers,medans sälen jämte haft full stridsmundering

ScubaKing gillar detta.
  28. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Jag tror inte att de kör med munktröja och sneakers på uppdrag.

Magnlar gillar detta.
  29. ScubaKing
    Trådstartare

ScubaKing Biskop

Är det så så är det extremt coolt! :)

30. ScubaKing
    Trådstartare

ScubaKing Biskop

Nej alltså, man såg flera som bar just den klockan i alla möjliga situationer. Man blev lite köpsugen faktiskt ;)

Grafton gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield