• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Navy Seals & Rolex..

ScubaKing

Audemars
Sitter och kollar på en serie jag tankat hem. En dokumentär i flera delar om en klass som går igenom grundutbildningen till Navy Seals med den beryktade "Hell Week" och rubbet, en grymt bra dokumentär jag kan rekommendera till andra även om den är lite äldre.

Helt äkta och dokumenterad på plats med riktiga instruktörer och så vidare.

Saken som jag finner lite konstig är att en stor del av instruktörerna bär Rolex (redan här blev jag ställd då jag alltid tänkt mig dom kör typ Aqualand), och då tänker man givetvis Submariner och SeaDweller. Men nej, det är är här det konstiga kommer in i bilden. Dem bär Rolex Explorer 2.

Varför bär professionella och riktiga attackdykare från Amerikanska Navy Seals Rolex Explorer 2 och inte en specifik dykarklocka som Subben eller SeaDweller?

1607g9v.jpg
 

sir alex

Panerai
Instruktören verkar mest utföra kontorsjobb på den bifogade bilden så han kanske kör Exploren som dressklocka och något annat när det är skarpt läge.
 

meo_swe

Audemars
Min förra plutonschef hade alltid sin 16660 på armen. ute i mörka skogen hade han även en Suunto på armen. Kanske kör de något liknande?
De få Ninjorna jag träffat har burit Rolex och omega på armen. De är inte många ska jag erkänna, men alla har en förkärlek för mekaniska arbetshästar.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Mina kollegor inom Piketen samt Nationella Insatsstyrkan kör nästan uteslutande G-Shock och Suunto på jobbet. Någon enstaka Aqualand.

Några har klassiska gamla Omega SMP utanför jobbet och lite Longines och Certina. Inget mer spännande än så faktiskt.

Nu känner jag inga SEALs men kan tänka mig att det är samma där.

Jag vet åtminstone en på narkotikaspan som har en 114060, sedan vet jag att vi har ett gäng poliser här med Rolex.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Skillnad på polis och polis! Vi snackar väl om vad som oftast används aktivt i yttre tjänst då det behövs brytas dörrar, repelleras, skjutas och brottas mot vad man faktiskt har privat utanför jobbet eller i krimkorridorerna :)

Självklart finns finare klockor här och där men de ser man inte ofta ute i aktiv yttre tjänst :) Har svårt att se SEALs vilja krypa på asfalt med Rolle :)

Helt ärligt så tror jag en modern Rolex klarar mer än bärarna. Kunde gamla plexirolex användas av militära specialstyrkor så finns det inte ett enda jobb som svensk polis utför där inte en Rolex kan klara jobbet.
 

masterfredde

Breitling
Dom kanske vill ha gmt funktion eller nått , eller så är det kanske bara så att dom gillar expolerern. ... antar att det är deras privata klockor som är köpt med egna pengar så tror personlig smak spelar stor roll i klock valet
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Helt ärligt så tror jag en modern Rolex klarar mer än bärarna. Kunde gamla plexirolex användas av militära specialstyrkor så finns det inte ett enda jobb som svensk polis utför där inte en Rolex kan klara jobbet.

Tror du har helt rätt. Dock kan ju risken för djupa repor och märken göra att man hellre bär något billigare.
 

MBx

Cartier
Helt ärligt så tror jag en modern Rolex klarar mer än bärarna. Kunde gamla plexirolex användas av militära specialstyrkor så finns det inte ett enda jobb som svensk polis utför där inte en Rolex kan klara jobbet.

Jag tror på dig vad gäller kvaliteten eller "robustheten" hos Rolex men jag tror att frågan är vem som betalat för klockan.;) Man utsätter inte sin egen ögonsten för risk för skador i jobbet.
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Vet att en del av de äldre piloterna( ej stridsflyg) i det norska luftvapnet bar rolex gmt.
Men tror ej att de som är i aktiv tjänst bär dem. Men skulle vara häftigt att se en seal med en SD. :D
 

Portofino

Panerai
På rolexforums finns flera trådar kring detta ämnet. Enligt dem så utrustades navy seals förr i tiden med rolex sub. Dessa tillhörde flottan och således fick man snällt lämna tillbaka uret efter tjänstgöring. Läser man Richard Marcinkos memoarer (grundaren av seal team six) så bar han en tudor i början av sin tjänstgöring i Vietnamn. Liksom flera av hans kollegor, skriver han. Anledningen till att man gick över till casio samt suunto (suunto är för övrigt en leverantör till jsoc, där seal team six tillhör bland annat) var av kostnadsskäl helt enkelt. Att de "klarar trycket" är det nog ingen som betvivlar.

Chris Kyle, Navy seal med en g-shock i Iraq
image.jpg

Richard Marcinko, navy seal, grundare av seal team six och även känd bland nordvietnameserna som "the sharkman of the delta" bärandes en tudor av okänd modell
image.jpg

Paul Howe, delta force, deltog bland annat i operationer i Somalia och kända "black hawk down" bärandes en g-shock. Faktum är att i boken black hawk down av mark bowden så står det specifikt att delta force bar g-shocks.
image.jpg

Larry vickers, delta force, bärandes en g-shock.
image.jpg
 
Kan dessa damer du syftar på se skillnad på en klocka och en klocka?;) Bland dem står nog ett ärr i ansiktet à la Börje Salming nog högre i kurs.:) Det är hårdare än en repig klocka.:cool:
Menade det mer som en pik till dig. Jag tycker du generaliserar.
Personligen ville jag ha en sub därför att jag vet att den förmodligen klarar mer än vad jag gör. Om den skulle få lite repor på vägen så innebär det bara att den åldras med värdighet.
Jag tror det finns fler här på KS som anser att en klocka bör användas som ett verktyg mer än ett smycke.
 
  • Like
Reactions: MBx

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Helt ärligt så tror jag en modern Rolex klarar mer än bärarna. Kunde gamla plexirolex användas av militära specialstyrkor så finns det inte ett enda jobb som svensk polis utför där inte en Rolex kan klara jobbet.

Precis, se bara på Che Guevara, han stred med sin gamla GMT fram till sin död. När GMTn togs av fungerade den fortfarande. Vill minnas att den auktoriserades ut några år senare full fungerande.
/M
 

PCB

Audemars
navy seals är väldigt individuella i sin utrustning,inget standardiserat vapenslag direkt.
de plockar sin utrustning efter personligt tycke och smak, i allt från klädsel,skor vapen m.m och troligtvis då även klockval.
sett bilder på sälar utförande uppdrag i munktröja och nike sneakers,medans sälen jämte haft full stridsmundering
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
navy seals är väldigt individuella i sin utrustning,inget standardiserat vapenslag direkt.
de plockar sin utrustning efter personligt tycke och smak, i allt från klädsel,skor vapen m.m och troligtvis då även klockval.
sett bilder på sälar utförande uppdrag i munktröja och nike sneakers,medans sälen jämte haft full stridsmundering

Jag tror inte att de kör med munktröja och sneakers på uppdrag.
 

ScubaKing

Audemars
navy seals är väldigt individuella i sin utrustning,inget standardiserat vapenslag direkt.
de plockar sin utrustning efter personligt tycke och smak, i allt från klädsel,skor vapen m.m och troligtvis då även klockval.
sett bilder på sälar utförande uppdrag i munktröja och nike sneakers,medans sälen jämte haft full stridsmundering

Är det så så är det extremt coolt! :)
 
Topp