• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Neeeeeeeeej

Simpatico

Rolex
Det var en tung förlust, hoppas det löser sig och du hittar ett nytt glas och inget annat gick sönder i fallet.
 

Anden

Cartier
2-Faktor
Förutom den numera lösa sekundvisaren verkar själva uret vara i drägligt skick och hittar jag ett nytt glas är jag rätt säker på att det går att fixa. Men glas har inte visat sig vara helt lätt att hitta än så länge, udda modell med udda form hjälper inte.
 

Solvik

Panerai
Oklart värde, inget kvitto... Det känns tveksamt rent spontant.



Morgonens inspektion gör gällande att glaset är långt bortom räddning, sekundvisaren ligger löst, det är glas på urtavlan och ett något slitet spänne fick sig en mindre törn. Inget som inte går att fixa om jag lyckas hitta ett glas.

På tal om glas, någon som vet vart man kan hitta ett glas med följande nr: 54-61072
Cousinsuk har inte, ebay verkar dött och allt jag får på google är en tysk sida (boley.de) som tydligen bara säljer till företag.

Om du har allriskomfattning i ditt hemförsäkringsskydd och den ekonomiska skadan överstiger dess självrisk så har du en solklar allriskskada att anmäla. Om du vill och behöver alltså..
 

Spenniz

Omega
Har råkat ut för något liknande.
Har inte ens haft min klocka en vecka.
Vintage seamaster 65-70-tal. Armbandet lossnade, klockan föll i golvet och nu är balansaxeln av. Kommer kosta 8-10000 att laga...
Har drulleförsäkring i min hemförsäkring.
Någon som har erfarenhet av liknande händelser, brukar försäkringsbolagen vara villiga att betala?
Hade klockan varit ny hade det nog inte varit några problem. Men nu när den har några år på nacken.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Har råkat ut för något liknande.
Har inte ens haft min klocka en vecka.
Vintage seamaster 65-70-tal. Armbandet lossnade, klockan föll i golvet och nu är balansaxeln av. Kommer kosta 8-10000 att laga...
Har drulleförsäkring i min hemförsäkring.
Någon som har erfarenhet av liknande händelser, brukar försäkringsbolagen vara villiga att betala?
Hade klockan varit ny hade det nog inte varit några problem. Men nu när den har några år på nacken.
Skulle du stöta på patrull med försäkringsbolaget så jaga fatt en komplett balans och be någon här eller på stan fixa. 8-10k låter som en AD som vill skicka till ostarnas förlovade land....
 

Spenniz

Omega
Efter en lång väntan har min klocka nu äntligen kommit hem igen. 6500 gick kalaset på hos Rob e, då ingick även polering. Fick 4300 från försäkringsbolaget så jag är nöjd ändå. :)
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Har råkat ut för något liknande.
Har inte ens haft min klocka en vecka.
Vintage seamaster 65-70-tal. Armbandet lossnade, klockan föll i golvet och nu är balansaxeln av. Kommer kosta 8-10000 att laga...
Har drulleförsäkring i min hemförsäkring.
Någon som har erfarenhet av liknande händelser, brukar försäkringsbolagen vara villiga att betala?
Hade klockan varit ny hade det nog inte varit några problem. Men nu när den har några år på nacken.
Då tycker jag du ska lägga på minnet var det var man begärde 8-10 000 kr för att byta balansaxel(tappar?) och höra dig för med nån annan. Jag skulle säga det låter som ocker. Det är ju inte så att man oftast behöver sitta och svarva nya precis. Finns väl färdiga att montera på. Det ska inte ta så lång tid och behöva kosta såna summor. Börjar tycka det blir mer och mer olustigt med rövarpriser. Ifrågasätts det inte och betalas utan att överväga alternativ kommer det enbart att kosta mer och mer. Man tar ut det man kan.

En del erfarna, fint utbildade yrkesverksamma med erfarenhet av vintage tar mycket mindre än så. Eller har åtminstone gjort det helt nyligen men betalas vad som helst kommer de också att följa efter. Jag gör ingen reklam för någon så kolla runt själv.

Edit; för såna årgångar brukar dessutom finnas en hel del hela bättre begagnade balanser i felfritt skick att montera på.
 
Senast ändrad:

Spenniz

Omega
Då tycker jag du ska lägga på minnet var det var man begärde 8-10 000 kr för att byta balansaxel(tappar?) och höra dig för med nån annan. Jag skulle säga det låter som ocker. Det är ju inte så att man oftast behöver sitta och svarva nya precis. Finns väl färdiga att montera på. Det ska inte ta så lång tid och behöva kosta såna summor. Börjar tycka det blir mer och mer olustigt med rövarpriser. Ifrågasätts det inte och betalas utan att överväga alternativ kommer det enbart att kosta mer och mer. Man tar ut det man kan.

En del erfarna, fint utbildade yrkesverksamma med erfarenhet av vintage tar mycket mindre än så. Eller har åtminstone gjort det helt nyligen men betalas vad som helst kommer de också att följa efter. Jag gör ingen reklam för någon så kolla runt själv.
Nu blev det inte fullt så dyrt som dom trodde från början tack och lov. Men 6500 verkar vara ett standard pris när man går till dom "fina" AD som finns i Stockholm (?). Jag har en till äldre Omega som skulle må bra av en service. Tänkte ta den till farfars klocka på söder som jag läst mycket gott om. Dom verkar vara betydligt billigare. Gick mest till Rob e för det va den butiken jag kände till sen innan som jag också hört bra saker om.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Nu blev det inte fullt så dyrt som dom trodde från början tack och lov. Men 6500 verkar vara ett standard pris när man går till dom "fina" AD som finns i Stockholm (?). Jag har en till äldre Omega som skulle må bra av en service. Tänkte ta den till farfars klocka på söder som jag läst mycket gott om. Dom verkar vara betydligt billigare. Gick mest till Rob e för det va den butiken jag kände till sen innan som jag också hört bra saker om.
Fördelen med "antikurmakare" lr vad man ska kalla dem av den typen är också att de kan ha gamla original reservdelar sparda till rimligare priser när nåt behöver bytas.
 

Spenniz

Omega
Fördelen med "antikurmakare" lr vad man ska kalla dem av den typen är också att de kan ha gamla original reservdelar sparda till rimligare priser när nåt behöver bytas.
Det va en av anledningarna till varför dom på Rob e trodde att priset kunde dra iväg. Delarna till äldre klockor är det inte alltid dom har på lager och då måste dom tillverka nya.
 
Topp