• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nekad garanti, hjälp

Hej, har tidigare nämnt här om att köpt en SKX009 på kreationwatches som iprincip la av efter ett par veckor. Varit i kontakt med dem och enligt dem skulle jag skicka till närmaste SEIKO center som då ligger i Norge. Jag tog deras råd och gjorde som de sa, efter veckors väntande fick jag ett svar idag att den inte kommer att repareras under garanti med andra ord det blir svindyrt att laga den. Enligt Optura (SEIKO servicecenter) så är garantikortet felaktig samt att creationwatches inte är godkända av Seiko och tar in sina klockor någon annanstans i världen. Mailade nyligen creationwatches och väntar på svar, vet någon om det finns vissa "rättigheter" eller liknande för att få tillbaks sina pengar eller en ny vara eller är det bara ta det som en läxa? Och om jag skulle sälja den vad tror ni jag kan få för den ( nyskick, använd 3veckor, klockan går när man skruvar lite på kronan men stannar efter ett tag samt att man inte kan ändra datumet).
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Creationwatches ligger i Singapore så i princip har du inga konsumenträttigheter såvida det inte finns sådana regler i Singapore. Hade företaget legat i Sverige eller i Europa så hade det varit annorlunda. Såvida inte Creationwatches hjälper dig (goodwill) så är det nog bara att bita i det sura äpplet. Kanske kan någon urmakare i Sverige fixa det åt dig? Det finns ett par på forumet.

Att sälja en defekt klocka brukar sällan betinga något premiumpris... För du måste ju vara 100% tydlig i annonsen med att klockan inte fungerar som den skall.

Mitt råd: Dra det en vända till med Creationwatches.
 

Kai Kobra

Cartier
2-Faktor
Fick hem en SKX009 från samma firma i veckan, och när jag såg garantikortet så satte jag upp eventuella garantier på "blåskontot". Uppdatera oss gärna med svaret du får från Singapore, intressant att höra om de är villiga att göra något.
 

McGyver

Rolex
"Tyvärr" är det oftast billigast att byta verk i den modellen kontra att serva/laga befintligt!
Sist jag kollade gick ett verk på ca. 6-700:- och ofta är det mer ekonomiskt att köpa en klocka och bara lyfta över verket mot att köpa ett löst verk.
 
Senast ändrad:

jarrebarre99

Patek
2-Faktor
Hej, har tidigare nämnt här om att köpt en SKX009 på kreationwatches som iprincip la av efter ett par veckor. Varit i kontakt med dem och enligt dem skulle jag skicka till närmaste SEIKO center som då ligger i Norge. Jag tog deras råd och gjorde som de sa, efter veckors väntande fick jag ett svar idag att den inte kommer att repareras under garanti med andra ord det blir svindyrt att laga den. Enligt Optura (SEIKO servicecenter) så är garantikortet felaktig samt att creationwatches inte är godkända av Seiko och tar in sina klockor någon annanstans i världen. Mailade nyligen creationwatches och väntar på svar, vet någon om det finns vissa "rättigheter" eller liknande för att få tillbaks sina pengar eller en ny vara eller är det bara ta det som en läxa? Och om jag skulle sälja den vad tror ni jag kan få för den ( nyskick, använd 3veckor, klockan går när man skruvar lite på kronan men stannar efter ett tag samt att man inte kan ändra datumet).
Trist!
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
"Tyvärr" är det oftast billigast att byta verk i den modellen kontra att serva/laga befintligt!
Sist jag kollade gick ett verk på ca. 6-700:- och ofta är det mer ekonomiskt att köpa en klock och bara lyfta över verk mot att köpa ett löst verk.
ville inte säga det själv. Att köpa billigt är att köpa dyrt...
 

McGyver

Rolex
550:- för en klocka på Tratten med samma verk - men risken finns att det är samma säljare - Ort Singapore!
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det går bra att skicka tillbaka klockan till Creationwatches men de kräver att du pröjsar frakten. Det är dock bara några hundralappar vi pratar om.

Att pröjsa ~3000:- hos AD i Sverige för att spara någon hundring vid reklamation - är det verkligen ett bra råd?
 
Ni är guld tack för all medlidande och hjälp , fick nyligen svar från creationwatches och tydligen så vill de att jag skickar in den till dem, dock är jag lite osäker på om det till kommer några extra avgifter så skrev ett mail och frågade.

Det går bra att skicka tillbaka klockan till Creationwatches men de kräver att du pröjsar frakten. Det är dock bara några hundralappar vi pratar om.

Att pröjsa ~3000:- hos AD i Sverige för att spara någon hundring vid reklamation - är det verkligen ett bra råd?

Har du några erfarenheter om det? T.ex hur mycket man kommer att betala för frakten eller om det tillkommer några extra avgifter?
 
http://m.ebay.com/itm/Watch-Automat...I0-Self-Winding-MS22-/181543066549?nav=SEARCH

Passa på att uppdatera till nh36-verket! Hack and wind och bättre tidhållning!
Här köp direkt för 600. Finns en budgivning som startar på 120:- också om du söker på bukten! Du får en trimmad skx för (typ) fraktpengarna!
Finns sannolikt billigare om man kollar runt lite. Det finns folk här på klocksnack som kan hjälpa till med byte för liten ersättning!

SKXerna med nh36 brukar gå för 16-17 hundra på köp o sälj ifall du inte tycker det känns bra sen.

Edit: nu med fungerande länk..
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Ni är guld tack för all medlidande och hjälp , fick nyligen svar från creationwatches och tydligen så vill de att jag skickar in den till dem, dock är jag lite osäker på om det till kommer några extra avgifter så skrev ett mail och frågade.



Har du några erfarenheter om det? T.ex hur mycket man kommer att betala för frakten eller om det tillkommer några extra avgifter?
Tyvärr rätt dåliga erfarenheter. Det tar tid, lång tid...
Kostnaden för utrikes rek är dock bara några hundralappar.
 
Hur har du betalat?


Med kreditkort kan man även reklamera till kreditgivaren.
Konsumentkreditslagen
Betalade med kortet så tror inte det är möjligt...

http://m.ebay.com/itm/Watch-Automat...I0-Self-Winding-MS22-/181543066549?nav=SEARCH

Passa på att uppdatera till nh36-verket! Hack and wind och bättre tidhållning!
Här köp direkt för 600. Finns en budgivning som startar på 120:- också om du söker på bukten! Du får en trimmad skx för (typ) fraktpengarna!
Finns sannolikt billigare om man kollar runt lite. Det finns folk här på klocksnack som kan hjälpa till med byte för liten ersättning!

SKXerna med nh36 brukar gå för 16-17 hundra på köp o sälj ifall du inte tycker det känns bra sen.

Edit: nu med fungerande länk..
Problemet är jag inte vet hur man byter urverket då jag själv är ganska ny när det gäller klockor...

Tyvärr rätt dåliga erfarenheter. Det tar tid, lång tid...
Kostnaden för utrikes rek är dock bara några hundralappar.
Tydligen vill de även ha en avgift för att laga den också
Köpte du med paypal? Går kanske att lösa det den vägen?
Tyvärr inte
 
"Tyvärr" är det oftast billigast att byta verk i den modellen kontra att serva/laga befintligt!
Sist jag kollade gick ett verk på ca. 6-700:- och ofta är det mer ekonomiskt att köpa en klocka och bara lyfta över verket mot att köpa ett löst verk.
Hur menar du då, är som sagt ganska ny när det gäller klockor om det går att fixa den snabbt o smidigt är jag villig att betala runt 500kronor
 

Daniel J

Omega
Betalade med kortet så tror inte det är möjligt...


Problemet är jag inte vet hur man byter urverket då jag själv är ganska ny när det gäller klockor...


Tydligen vill de även ha en avgift för att laga den också

Tyvärr inte


Det är just när man betalar med kort som det går.

Hjälpte en kompis att reklamera ett bilköp till banken när han betalt med kort.
Bilhandlaren sa tvärt nej men efter att banken kontaktst fom så fick han prisavdrag med 20 000kr.
 
Det är just när man betalar med kort som det går.

Hjälpte en kompis att reklamera ett bilköp till banken när han betalt med kort.
Bilhandlaren sa tvärt nej men efter att banken kontaktst fom så fick han prisavdrag med 20 000kr.
Hur funkar det då, jag har ju mottagit varan och allt dessutom att det nu har gått månader..
 
Du reklamerar till banken och styrker att du inte fått hjälp av säljaren.
Dom kontaktar då mottagaren av transaktionen och förhör sig om ärendet.

För du har väl reklamerat hos säljaren?

Jag har skickat meddelande till säljaren ja och det de vill att jag gör att skickar in klockan där jag själv står för frakten och dessutom tillkommer en avgift på reparationen beroende på felet på klockan, helt sinnessjukt att de begär pengar för att levererat en trasig klocka!

Iom att verket går på min 550:- så tror jag du landar på 800-1000:- för ett verkbyte hos "urmakaren på hörnet"!

Oj det var ju jättemycket kan lika gärna köpa en här på KS istället då... vet du om det finns några andra alternativ?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
M
http://m.ebay.com/itm/Watch-Automat...I0-Self-Winding-MS22-/181543066549?nav=SEARCH

Passa på att uppdatera till nh36-verket! Hack and wind och bättre tidhållning!
Här köp direkt för 600. Finns en budgivning som startar på 120:- också om du söker på bukten! Du får en trimmad skx för (typ) fraktpengarna!
Finns sannolikt billigare om man kollar runt lite. Det finns folk här på klocksnack som kan hjälpa till med byte för liten ersättning!

SKXerna med nh36 brukar gå för 16-17 hundra på köp o sälj ifall du inte tycker det känns bra sen.

Edit: nu med fungerande länk..
Bättre tidhållning? Hur motiverar du det?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Helt ärligt tycker jag att man får skylla sig själv om man handlar av CW, en enkel sökning visar att många haft problem och att de inte är AD för SEIKO.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Helt ärligt tycker jag att man får skylla sig själv om man handlar av CW, en enkel sökning visar att många haft problem och att de inte är AD för SEIKO.

Har ett svagt minne av att vi har haft den här diskussionen förut men jag förstår inte hur CWs klockor skulle kunna krångla mer än från andra dealers? Om det inte rör sig om kopior? För jag antar att Seiko har liknande kvalitetskontroller som andra märken har och således inte släpper ut någon form av andrahandssortering ur fabrikerna? Det vore ju i så fall väldigt skamligt gjort.
 
Topp