• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

New York - guide

rekacj

Omega
2-Faktor
Bra guide! Nyttig läsning de som ska dit första gången.
Håller verkligen med er om Times square förstår inte alls vad man ska dit och göra. Ger ingenting mer än stress då man knappt kan stå still där.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Tackar, åker om en vecka så det kom i rättan tid!
Var hyrde ni och hur mycket gav ni för bilhyran?
Vi hyrde via rentalcars.com och tog en "Ford Focus or similar" och fick en stor och rymlig Chrysler. Eftersom vi bodde i Greenwich Village valde vi att hämta bilen på "Dollar" på Charles Street. Vi var nöjda med allt - dock kan det vara bra att inte ta deras "erbjudande" om att betala för en hel tank och slippa betala lika mycket som om vi tankat själva. Vi använde typ en halv tank t/r till outleten så vi vann inget på det.
 

Robbie

Omega
Mycket bra guide! :) Jag var där för precis ett år sedan... I februari månad. Vi hade tur med vädret, det var kallt men behagligt då solen var framme och klarblå himmel.
Det skönaste var att man slapp "alla" turister vid sevärdheterna. Jag vill absolut rekommendera Woodbury outlets som ligger cirka 40 minuter utanför New York med buss ifrån The Port Authority Bus Terminal. Biljett kostade cirka 300:- t/r har jag för mig. VÄRT ett besök om man gillar shopping, du kan halvera priserna jämfört med inne i New York. Och där är endast märkesbutiker samt sportaffärer. http://www.premiumoutlets.com/outlet/woodbury-common
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Mycket bra guide! :) Jag var där för precis ett år sedan... I februari månad. Vi hade tur med vädret, det var kallt men behagligt då solen var framme och klarblå himmel.
Det skönaste var att man slapp "alla" turister vid sevärdheterna. Jag vill absolut rekommendera Woodbury outlets som ligger cirka 40 minuter utanför New York med buss ifrån The Port Authority Bus Terminal. Biljett kostade cirka 300:- t/r har jag för mig. VÄRT ett besök om man gillar shopping, du kan halvera priserna jämfört med inne i New York. Och där är endast märkesbutiker samt sportaffärer. http://www.premiumoutlets.com/outlet/woodbury-common
Tack! Håller med, väl värt ett besök. Om man ska åka buss och shoppa mycket så är det bra att tänka på att kanske ta med en resväska att packa i. Vi körde ju dit och det var riktigt coolt att köra på Manhattan och det var ganska skönt att slippa kuska på en buss. Tidsmässigt tog det ungefär lika lång tid och prismässigt var det också samma (vi var två i bilen).
 

Robbie

Omega
Tack! Håller med, väl värt ett besök. Om man ska åka buss och shoppa mycket så är det bra att tänka på att kanske ta med en resväska att packa i. Vi körde ju dit och det var riktigt coolt att köra på Manhattan och det var ganska skönt att slippa kuska på en buss. Tidsmässigt tog det ungefär lika lång tid och prismässigt var det också samma (vi var två i bilen).
Absolut är det de. Ja det var väldigt många som hade med sig resväska där såg man, jag tror till och med när man kom fram till Woodbury så kunde man köpa en resväska där direkt på plats. (Säkert dyrare än i butik). Kan tänka mig det! Vi var endast i New York och åkte den smidiga tunnelbanan och tog oss runt på det sättet. Harlem, Little Italy, China Town, Brooklyn, Coney Island... Finns mycket att göra och kommer definitivt åka dit igen, och då lär det bli på våren/hösten :)
 

kabro

Cartier
@kabro Hur var besöket? Hade ni någon nytta av tipsen och guiden, och hur gick det med bilen?

Var där ca 2 veckor och vandrade runt en hel del på Manhattan, hann beta av det mesta på listan både avsiktligt och oavsiktligt.
Vi hyrde bil via Enterprise (Chrysler här också) och körde ut till Woodbury. Har varit på Woodbury innan när dollarn stod i ~6kr, rätt stor skillnad då mot nu, såklart. Fick inte riktigt samma WOW-känsla denna gång tyvärr.

Bästa maten var nog utan tvekan Rocket Pig, helt sinnessjukt goda mackor från ett hål i väggen precis vid The High Line på 463 W 24th St.
Roligaste krogupplevelsen var på The Back Room, en Speakeasy https://en.wikipedia.org/wiki/Speakeasy som förr i tiden var beklädd som en leksaksaffär, de har behållit denna beklädnad enda sedan spritförbudet hävdes på 30-talet.

Väldigt härlig stad, nu är nästa utmaning att fixa ett jobb där :D
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Bra snabbguide till NYC!
För klädinköp för män skulle jag rekommendera besök på Brooks Brothers Flagship Store mitt i smeten på Manhattan. Många våningar av oerhört prisvärda kläder (nu låg dollarn vid mitt besök på cirkus 6,50 SEK plus att de hade 25% rabatt på hela butiken (inget de skyltade med, men som personalen hela tiden informerade om...:))) Köpte bla en kostym som en äldre italiensk herre (80+) med några snabba kritstreck måttade upp helt perfekt så att jag kunde hämta upp den med justeringar någon dag senare.
Matmässigt kan jag gå i god för att Peter Luger är en fantastisk upplevelse om man gillar kött: https://peterluger.com/ Ligger i Brooklyn. Man behöver boka lite i förväg.
Vi var också på ett helt underbart hamburgerställe som låg undanskymt på någon bakgata, tyvärr så kommer jag inte ihåg var det låg eller vad det hette.:sorry:
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Bra snabbguide till NYC!
För klädinköp för män skulle jag rekommendera besök på Brooks Brothers Flagship Store mitt i smeten på Manhattan. Många våningar av oerhört prisvärda kläder (nu låg dollarn vid mitt besök på cirkus 6,50 SEK plus att de hade 25% rabatt på hela butiken (inget de skyltade med, men som personalen hela tiden informerade om...:))) Köpte bla en kostym som en äldre italiensk herre (80+) med några snabba kritstreck måttade upp helt perfekt så att jag kunde hämta upp den med justeringar någon dag senare.
Matmässigt kan jag gå i god för att Peter Luger är en fantastisk upplevelse om man gillar kött: https://peterluger.com/ Ligger i Brooklyn. Man behöver boka lite i förväg.
Vi var också på ett helt underbart hamburgerställe som låg undanskymt på någon bakgata, tyvärr så kommer jag inte ihåg var det låg eller vad det hette.:sorry:
Peter Luger, håller med om att det var ett grymt ställe :) enkel inredning, otroligt fint kött. Kom ihåg att det bara är kontanter som gäller!
 

MAGNETO

Omega
Tack för många bra tips! Jag och flickvännen har planerat att resa runt lite i USA i sommar i samband med ett bröllop vi ska på. Tanken är att vi ska börja i NYC och stanna där ungefär en vecka. Skulle ni säga att det är lagom tid? Vi vill väl hinna med de vanliga sevärdheterna men samtidigt inte behöva känna att man behöver stressa igenom allt. Vi funderade också på att göra en utflykt till Niagarafallen över en dag. Är det någon här som också har gjort det när ni ändå var där? :)
 

Florre

Omega
2-Faktor
Tack för många bra tips! Jag och flickvännen har planerat att resa runt lite i USA i sommar i samband med ett bröllop vi ska på. Tanken är att vi ska börja i NYC och stanna där ungefär en vecka. Skulle ni säga att det är lagom tid? Vi vill väl hinna med de vanliga sevärdheterna men samtidigt inte behöva känna att man behöver stressa igenom allt. Vi funderade också på att göra en utflykt till Niagarafallen över en dag. Är det någon här som också har gjort det när ni ändå var där? :)

Är det första gången för er i NYC så tycker jag absolut att en vecka är lagom, man hinner se väldigt mycket utan att stressa. Passar även bra med en dagsutflykt.
 

Oew

Rolex
Det viktigaste är att gå hit
upload_2018-3-17_16-53-14.png
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Tack för många bra tips! Jag och flickvännen har planerat att resa runt lite i USA i sommar i samband med ett bröllop vi ska på. Tanken är att vi ska börja i NYC och stanna där ungefär en vecka. Skulle ni säga att det är lagom tid? Vi vill väl hinna med de vanliga sevärdheterna men samtidigt inte behöva känna att man behöver stressa igenom allt. Vi funderade också på att göra en utflykt till Niagarafallen över en dag. Är det någon här som också har gjort det när ni ändå var där? :)
Så lite så :) En vecka funkar absolut! Vårt första besök var 6 dagar och vi hann både (nästan alla) sevärdheter och ändå ta det lugnt mellan varven.
 

Isac85

Cartier
Los tacos no 1 om du gillar tacos.
Grand banks för ostron (är på en båt, sjukt trevligt om vädret är med dig)
Lukes lobster för lobster rolls
PJ Clarkes/spotted pig för burgare
Dead rabbit för Irish Coffee
Taverna Kyclades för grekiskt
Peter Luger (alt. Bowery meat house) för gött kött
Katz för pastrami sandwich
Refinery för en roof top drink
 

matalm

Cartier
The Wayland på 700 E 9th St för ostron och old fashioned... Fantastiska drinkar, trevlig personal och goda oysters! Fick tipset från sajten spotted by locals som ofta är bra!
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Var där på en snabbvisit för några veckor sedan. alltid kul puls och mkt att se och shoppa.

Bodde på hipps hotell och besökte flera intressanta kul ställen, liten lista nedan:

Soho (Arlo Hotel, Canal st/Hudson st)
Buddakhan (cool hipp resturang asiatiska smaker)
El Toro Blanco (riktigt genuine och bra mex resturang)
Central park
shopping NYC down town (lululemon, marc J, A&F etc).
outlets (Century 21 etc)
Brooklyn bridge
 

nocount66

Cartier
Var där i höstas, och kan starkt rekommendera dessa ställen:
Buvette, mysigt café/bar i West Village som är väldigt populärt. Tips att gå dit tidigt för frukost. Grymt kaffe!
Lukes Lobster - grymma lobster rolls och god clam chowder.
Eileen's Cheesecake - Ett hål i väggen med bästa cheesecaken i NY. Prova Salted Caramel-varianten
Butchers Daughter - Café med fantastiska Avocadomackor
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Var där i höstas, och kan starkt rekommendera dessa ställen:
Buvette, mysigt café/bar i West Village som är väldigt populärt. Tips att gå dit tidigt för frukost. Grymt kaffe!
Lukes Lobster - grymma lobster rolls och god clam chowder.
Eileen's Cheesecake - Ett hål i väggen med bästa cheesecaken i NY. Prova Salted Caramel-varianten
Butchers Daughter - Café med fantastiska Avocadomackor
Lukes lobster är fenomenalt!
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Var där på en snabbvisit för några veckor sedan. alltid kul puls och mkt att se och shoppa.

Bodde på hipps hotell och besökte flera intressanta kul ställen, liten lista nedan:

Soho (Arlo Hotel, Canal st/Hudson st)
Buddakhan (cool hipp resturang asiatiska smaker)
El Toro Blanco (riktigt genuine och bra mex resturang)
Central park
shopping NYC down town (lululemon, marc J, A&F etc).
outlets (Century 21 etc)
Brooklyn bridge
Tipsade du precis om Central Park och Brooklyn Bridge? Just de där två tror jag iof att det är få som missar :D
 
Topp