Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Newbie-fråga

Diskussion i 'Diskussion' startad av Safor, 22 januari 2014.

1. Safor
    Trådstartare

Safor Bonde

Från:
    Linköping
    Tjena!

Känner att jag måste fråga om en sak som jag har funderat på efter att jag fick min Orient Ray i måndags och som gör mig lite nojig. Det har väl inget med just denna klocka att göra men ändå.

Min fråga gäller kronan. Vad kan hända om man skruvar åt kronan för hårt? Kan man skruva fast kronan för hårt? Om man tar i lite för mycket - vad händer? Inget eller kan man sabba något inuti klockan, typ förskjuta "innehållet i klockan?

Obs att jag är en nybörjare vad gäller klockor, så såga mig inte. o_O

1390424368842.jpg

Bifogade filer:

2. wundlander

wundlander Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag har svårt att tro att du skadar urverket, men däremot så finns det väl en risk att gängorna tar stryk vilket då i långa loppet kanske leder till en försämrad vattentäthet. Men nu freestylar jag bara utan att ha kompentens nog att ge ett 100%-igt svar.

Bojke gillar detta.
  3. JwJ

JwJ Torpare

Det finns nog ingen risk att du skruvar in kronan för långt, men du behöver ju inte ta i så att ögonen ploppar ut.

4. Snårtas

Snårtas Friends of KS

Från:
    Västerort
    Det är som vilken gänga som helst. Se till att du har "grepp" innan du tar i så att du inte sliter ut dem.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Hubbatix gillar detta.
  5. Hubbatix

Hubbatix Borgare

Den största risken är nog snarare när man ska skruva på gängorna inledningsvis. Se till att skruva kronan aningens motsols med lätt tryck inåt tills du känner hur kronan hoppar av gängorna så du vet att du ligger i rätt spår, då kan du på ett säkert sätt skruva in kronan medsols. På så sätt besparar du gängorna en massa slitage och slipper riskera snedgängad krona.

EDIT: Vad Snårtas sa, fast med fler ord...

laketwig gillar detta.
  6. JayJay

JayJay Biskop

Gängor kan alltid skadas när de dras med för stort moment. Huruvida det överhuvudtaget är möjligt att åstadkomma ett sådant moment med hjälp av fingerkraft på kronan ska jag låta vara osagt, dock tvivlar jag på att så är fallet. Hur som helst är det helt meningslöst att skruva kronan hårt eftersom det inte är gängorna som tätar utan packningar. Det gängorna gör är helt enkelt att säkerställa att kronan med packningar håller sig på rätt plats.

StrawberryFields, Fifflio och jabla gillar detta.
  7. Safor
    Trådstartare

Safor Bonde

Från:
    Linköping
    Alright, då kan jag simma lugnt och sluta jiddra med mig själv . Tackar!

SGS3 via Tapatalk

8. Spindel

Spindel Biskop

Jag brukar vara mest orolig för att jag inte skruvat åt tillräckligt så att klockan skall börja ta in vatten när jag nedsänker min fantastiska kropp i vätska :p

Safor gillar detta.
  9. Safor
    Trådstartare

Safor Bonde

Från:
    Linköping
    Jag förstår...jag förstår...

SGS3 via Tapatalk

Mårtenssons ur Brookfield