Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Ngn som är duktig på zenith vintage? Behöver hjälp!

Diskussion i 'Vintage' startad av MacRulez4ever, 22 december 2012.

1. MacRulez4ever
    Trådstartare

MacRulez4ever Biskop

Är det ngn som har kunskap om denna Zenith vintage väggklocka
    med 18 dagars urverk!

Med vänlig hälsning

Sent from my "Padda" using Tapatalk HD

2. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Re: Sv: Ngn som är duktig på zenith vintage? Behöver hjälp!

Ingen aning, men blev nyfiken! Syftar 18 dagar på gångreserven?

3. MacRulez4ever
    Trådstartare

MacRulez4ever Biskop

Japp antar de, att den skall gå c:a 18 dagar vid full uppdragning ;)

Sent from my iPån5, using Tapatalk

4. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Den ser spännande ut och jag önska jag kunde hjälpa dig, 18 dagars gångreserv låter läskigt och får mig att tänka på nukleär drivning...:)...var har fyndat den?

5. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Jag vet att Lodregulator här på forumet är duktig på väggur. Kanske värt att dra honom ett PM, om han inte dyker upp i tråden självmant...

6. MacRulez4ever
    Trådstartare

MacRulez4ever Biskop

Haha det är faktiskt ett tradera köp.

Här är en länk till liknande klocka. Fast ingen direkt info om den. Fast den på länken har 8 dagars reserv som jag fattar det som ?

http://www.fpvictoria.com/a-convex-wall-clock/

7. MacRulez4ever
    Trådstartare

MacRulez4ever Biskop

Ok! Får kolla upp honom då och se ifall han vet något ;)

Tack för infon

8. Lodregulator

Lodregulator Torpare

Hej! Här är jag! Jag har varit mycket inaktiv på forumet sedan det startade - Sorry Denke! Det är ett kanonforum, men jag har inte så mycket tid som förr och för tillfället är mitt klockintresse lite avsvalnat.

Grattis till väggklockan! Zenithen är fin. Jag har sett flera sådana gå på Tradera. Dessvärre vet jag inte så mycket om dem... Jag skulle gissa att klockan är från 40-talet och att den fungerat som "kontorsklocka" någonstans. Verket är av ganska hög kvalitét liksom de flesta schweiziska verken - bättre än de vanligare tyska väggursverken (Junghans, Kinezle m.fl.). Det kan också vara så att verket inte är tillverkat av Zenith - öppna gärna och kolla! Många tillverkare skrev sitt namn på urtavlan och satte in andra verk i sina enklare klockor (t ex svenska Westerstrand som hade tyska verk i sina enklaste köksklockor + alla "svenska" armbandsur som t ex Svalan, Tärnan...). Det ska mycket riktigt vara 18 dagars gångreserv, vilket inte alls är särskilt ovanligt. Årsur ska ju t ex gå ett år på en uppdragning ;-)

Jag har ett Zenith sparur som jag kan posta en bild på vid ett annat tillfälle. ;)
    Hör gärna av dig om du någon gång ångrar ditt köp.

/Mats

9. Lodregulator

Lodregulator Torpare

Hmmm... Var är uppdragshålet? Är det en liten knopp undertill som du vrider upp klockan med? I så fall kan verket vara ett Gletscher. De gjorde såna vek. ;)

10. MacRulez4ever
    Trådstartare

MacRulez4ever Biskop

Tack för infon ! Och klockan drar man upp med en nyckel i centrum på själva visaraxeln!

Gonatt

11. MacRulez4ever
    Trådstartare

MacRulez4ever Biskop

Skall ta den till min urmakare i dagarna och be han lyfta ut verket, så att man kan se vad som verkligen driver skönheten ;)

12. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Härligt Mats! Du är som Batman, vi ser dig inte men om vi behöver din hjälp dyker du upp ur skuggorna! Dark Knight rises! :mrgreen:

13. MacRulez4ever
    Trådstartare

MacRulez4ever Biskop

Urverks bilder