Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Ni som har dyra klockor, är ni inte rädda för att bli bestulna?

Diskussion i 'Diskussion' startad av JiiWe, 2 februari 2014.

1. JiiWe
    Trådstartare

JiiWe Stadsbo

Jag är helt ny inom klockvärlden men funderar seriöst på att köpa en Glycine Airman Base 22 och den ligger i 10000-kronorsklassen. Men jag funderar just på hur det är att gå runt med dyra klockor på armen (jag vet att Airman inte är dyr jämfört med de flesta andra klockor ni diskuterar om här på forumet men i min värld är den dyr). Är ni inte rädda för att bli bestulna, tappa bort klockan eller något liknande?

Edit: Jag lägger till ytterligare en fråga: har ni blivit bestulna nån gång?

2. wayne

wayne Friends of KS

Nej!

yonsson gillar detta.
  3. galácticon

galácticon Biskop

Att tappa bort klockan är ju egentligen ett annat ämne eftersom det faller på en själv men personligen är jag inte rädd för att bli bestulen. Se till att inte använda klockan när du går i Barcelonas mörka gränder o ha den ordentligt försäkrad så kan du nog sova lugnt. Att vara rädd är inte lönt, det är ( o detta säger jag med risk för att bli verbalt mördad här :) ) ju bara pengar.

4. Cyklisten

Cyklisten Borgare

5. carlanton

carlanton Biskop

Nä, tar man aldrig av sig den tappar man aldrig bort den. Blir man rånad tar de klockan oavsett om den kostar 1000 eller 100 000 kronor.

6. mrMyagi

mrMyagi Sir Blabbermouth

Från:
    Burkina Faso
    Om man "tappar bort" sin klocka då är man för mig oansvarig och man kanske inte ska skaffa någon dyrare klocka/pryl.

yonsson gillar detta.
  7. carlanton

carlanton Biskop

Bra och kul val av klocka för övrigt!

8. Wi

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm
    Äsch..man kan väl inte gå runt och leva livet rädd? ;)

Whedda, yonsson, Målarn och 3 andra gillar detta.
  9. laketwig

laketwig Friends of KS

Från:
    Schaffhausen
    Man ska njuta av att ha sin/sina klockor på sig, inte gå runt och oroa sig för vad som skulle kunna hända. Det därför som man uppfann försäkringar. ;)

Sen sticker väl olika klockor ut olika mycket. De flesta in din omgivning kan inte avgöra om du har en billig eller dyr klocka på armen, om det inte är en guldrolle förstås. Köp du din Airman, använd den jämt och njut!

10. JiiWe
    Trådstartare

JiiWe Stadsbo

Ja, det har du rätt i. Tappa bort den är egentligen inte så stor risk tror jag, snarare att bli bestulen i så fall. Vad kan man ha för försäkring på klockan?

Tackar! Jag börjar bli mer och mer övertygad om att jag ska köpa den alltså...

11. vikgul

vikgul Lilla Buh

Från:
    Huvudstaden
    Tappa klockan är ganska svårt, den sitter rätt stabilt på armen! Men rånad kan man ju bli, ibland har man tur som i mitt fall när det dåliga rånare som inte kan ta klockan ändå ;)

ZQT, Icaras, Mkarlsson och 4 andra gillar detta.
  12. JiiWe
    Trådstartare

JiiWe Stadsbo

Ni har rätt allihopa! Jag ska nog ta och köpa den där klockan och bara njuta :)

Lite OT: Den billigaste Airman jag hittar på Ebay är denna: http://www.ebay.com/itm/Glycine-oro...16594?pt=Orologi_da_Polso&hash=item4d14bd1052. Är det suspekt? Fejk? För billigt? Samma klocka kostar 15 papp på http://www.urtid.com/klockor-fr-honom/airman-base-22

13. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården

Klart du skall köpa den.

Målarn gillar detta.
  14. slimjim

slimjim Rösten från Bro

Dyrt är det när man äger något man inte njuter av eller vågar använda.

Hellre att klockan pajar på armen, änn blir stulen i skåpet på gymet/jobbet/skåpet/hotellet.

Köp använd och njut. Det finns försäkringar. Kolla vad som gäller för just din hemförsäkring. Oftast behöver man inte lägga till något.

Airman är cool. Lycka till och välkommen till forumet.

Ernesto gillar detta.
  15. DrDre

DrDre Friends of KS

Ibland när jag är ute och reser till länder jag inte riktigt känner till så lämner jag klockan hemma och kör med något billigare. Det har inte med risken att förlora klockan att göra, utan mer pga risken för våld.

16. Norrland74

Norrland74 Bonde

Från:
    Stockholm
    Håller med övriga. Ett tillägg dock. Man kan givetvis ha en beater för 3-20k till vardags och en dressare för 100k till finare tillfällen. Du kommer säkert ha mer behållning av din beater.

17. Omen

Omen Goldmember

Om man går runt och är rädd för att tappa eller bli bestulen på sin "dyra" klocka, så försvinner lite den fina känslan av att äga och bära den.:)

leben, Whedda, ZQT och 6 andra gillar detta.
  18. KMS

KMS Friends of KS

Från:
    GBG
    Nu får jag inte länken att funka. Lite att tänka på när det gäller Airman och köpa klockor utomlands. Smartast är ju att köpa inom EU för att slippa tullavgifter o dyl.Har du bestämt dig om du vill ha en GMT eller Purist version?

19. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Nej/Nej

Det finns försäkring mot om den skadas, tappas, eller om du blir av med den genom någons illvilja.

20. gustavc

gustavc Stadsbo

Från:
    Örebro bosatt Shanghai
    Nej, men min första submariner var jag livrädd för att bära. Men då inte för rånrisken utan för att få repor och märken. Men jag tror man kommer över en gräns där man inser att det trots allt bara är en klocka och att det är bruksklockor som klarat av världskrig.

Men man ska kanske inte flasha med klockan allt för mycket i Chiles förorter!

edit: nej jag har aldrig blivit bestulen. Dom ända som uppmärksammar klockor är vi, tråkigt men sant!

21. wayne

wayne Friends of KS

Chiles förorter :) Tack för tipset det ska jag absolut tänka på;)

22. RicVin

RicVin Mr fredagsmys

Klart du ska! Bara för att göra ditt val lättare...:)

23. Målarn

Målarn The Steak

Från:
    Förorten
    Absolut inte

Omen, Icaras och Apansson gillar detta.
  24. gustavc

gustavc Stadsbo

Från:
    Örebro bosatt Shanghai
  25. Ernesto

Ernesto Friends of KS

I början, ja. Nu, nej. Som en del av oss pratade om på GTGn igår så kommer du att tycka att klockan för 10k är dyr. Därefter tänjs gränserna. Det blir dyrare och dyrare. Tillslut sitter du där med en guldrolle och en cigarr. ;)

yonsson och ssl gillar detta.
  26. TiE

TiE Friends of KS

Bara att köra på och njuta. Om du har en hemförsäkring bör det inte vara några problem i den prisklassen, blir värre när man kommer upp över 40-50 k.

slimjim gillar detta.
  27. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Det är ju lätt för dig att säga, du är ju BIFF! Tänk på oss taniga data-människor också! :D

Nä, on topic. Hemförsäkringen täcker ju det mesta, och har man ur som man värderar över 40tkr så har man väl oftast en extra försäkring på dinkan i fråga.

Målarn och Icaras gillar detta.
  28. Beastie

Beastie Mr Cowbell

Även om det faktiskt hänt forum medlemmar på väg till jobbet så är det lite undantaget som bekräftar regeln. Det är generellt rätt liten risk att bli utsatt för personrån. Är du ung kille runt 18 år, på fyllan på väg hem från krogen så ökar risken men den är ändå inte så stor.

Man ska inte vara rädd, då försvinner nöjet med klockorna som många andra sagt.

29. Uffe

Uffe Biskop

Köp den där fina klockan och bär den utan oro :)

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

30. wayne

wayne Friends of KS

Njaaa det verkar ju inte helt safe.
    "Så reser du säkert:
    Huvudstaden Santiago har stora problem med luftföroreningar. Vintertid (maj-oktober) kan smogen vara direkt farlig, särskilt om du har astma eller andra luftvägsproblem.

Vi rekommenderar att du ser över ditt vaccinationsskydd eftersom kolera, tyfoid och Hepatit B när vanligt. Du kan dricka kranvattnet i alla större städer.

Risk finns för vulkanutbrott och jordskalv. Under höst och vinter är översvämningar vanliga. Viss fara för minor ute på landsbygden och nära gränsövergångar.

Ficktjuvar, stölder och rån förekommer, så var alltid uppmärksam och försiktig."

31. par

par Friends of KS

Jag väljer vart jag vistas och döljer ibland den.
    Inget man går runt o skriker om

konkas gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield