• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ni som har dyra klockor, är ni inte rädda för att bli bestulna?

Mr.Chang

Audemars
Definitivt inte!
Man lever bara en gång,så låt oss njuta av de fina klockor vi har.
Och den djävul som vill råna mig har inte många minuter kvar att att vara i arbetsför skick lång tid framöver!:D:D:D:woot:
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Jag är inte typen som blir rånad i allmänhet tror jag....så jag känner mig ganska trygg...
 

J&B

Omega
Är absolut inget jag tänker på och oroar mig för. Fördelen med den prisklass du funderar på är hemförsäkringen även gäller om den ligger inlåst på gymmet, bilen osv om värdet inte överstiger 10k om jag minns rätt. Köp, bara köp!
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
* Bli inte aspackad på krogen
* Käfta inte med folk
* Flasha inte med klockan bland okända människor

Så ska du se att risken för att bli rånad är minimal.
 

JiiWe

Cartier
Tack för alla svar.

Hur gör man för att hemförsäkringen ska omfatta klockan också? Jag måste ju ha bevis om att jag ägt en sån klocka som jag kan visa försäkringsbolaget om den mot förmodan skulle bli stulen. Om jag köper klockan på Ebay så lär jag få någon form av kvitto från säljaren och sen får jag ta kort när jag bär den som bevis?

Vill sen också påpeka att jag inte är lika stissig som det låter. Särskilt efter era svar så känns det lugnt men jag vill i varje fall ha gjort det jag bör för att lindra förlusten om det skulle hända :)
 

meo_swe

Audemars
Köper du en airman kan du vara ganska lugn. En klocka de flesta klocknördar känner igen, men resterande befolkning inte ens tror köptes för mer än en tusenlapp. Jag har nästan alltid på mig min airman eller min LLD, båda klockor i 15k-klassen och jag hat aldrig känt mig rädd eller orolig. Som sagt. Käfta inte. Håll dig borta från Christer-petterssonfyllor och skrik inte hur dyr klockan är på krogen. Så länge det inte är en omega, rolex eller i äkta fejkguld bryr sig inte damerna;-)
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Intressant tråd - om man köper en SUB för 50t t ex, kvitton och allt men från någon 2-handshandlare hur får man försäkringsskydd bäst på denna? Hemförsäkringen är väl rätt begränsad. Köper man ny får man väl typ någon på köpet som man kan förnya efter något år... Finns det specialförsäkringar man kan teckna på "begagnade" klockor...?
 

JiiWe

Cartier
Köper du en airman kan du vara ganska lugn. En klocka de flesta klocknördar känner igen, men resterande befolkning inte ens tror köptes för mer än en tusenlapp. Jag har nästan alltid på mig min airman eller min LLD, båda klockor i 15k-klassen och jag hat aldrig känt mig rädd eller orolig.

Klart du ska! Bara för att göra ditt val lättare...:)
IMGP3229.jpg

Lite OT: Jag läste att klockan är 12 mm tjock. Är den tung? Jag har ganska tunna armar och jag funderar om den kanske blir lite mäktig?
 

InFeFe

Cartier
2-Faktor
Jag tar och omformulerar lite. Folk är rädda för att råna InFeFe på klockan då de inte vågar ta konsekvenserna av detta.

Svar på din följdfråga: 'ja, jag är maffia' ;)
 

JiiWe

Cartier
Ingen fara alls! Nu frågar du kanske fel kille,bär ju bland annat omkring på dessa..:)
8B1DCEF6-4858-4603-BD82-16DB4C96C38D_zpsrp0xue5b.jpg
Maffig klocka! Och skön vy över båtarna!

Så fort jag kommer hem ska jag skriva ett par rader om base 22 :)

Tackar ödmjukast! Det jag får göra sen är att gå iväg imorgon och testa någon klocka som är av liknande dimensioner. Jag hoppas hoppas hoppas att den inte känns för stor... Jag vill ha Glycinen! :D

Edit: Precis ovanför "handledsbenet" (alltså mot handen) är omkretsen 18 cm. Vad tror ni, är Glycinen lite mäktig?
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Maffig klocka! Och skön vy över båtarna!



Tackar ödmjukast! Det jag får göra sen är att gå iväg imorgon och testa någon klocka som är av liknande dimensioner. Jag hoppas hoppas hoppas att den inte känns för stor... Jag vill ha Glycinen! :D

Edit: Precis ovanför "handledsbenet" (alltså mot handen) är omkretsen 18 cm. Vad tror ni, är Glycinen lite mäktig?
Nej då. Jag har 18-18,5 den sitter perfa!
 
Jag har en vän som nyligen blev av med sin guld Daytona i ett rån på stureplan. Han blev omringad av flera personer nedslagen och av med klockan. Jag själv har blivit utsatt för ett rånförsök i Barcelona men klarade mig med klockan i behåll. Kan vara bra med en försäkring som täcker sånt. Men jag använder mina klockor vart som helst utan att egentligen tänka på att det skulle vara någon risk.
Lycka till!
 

JiiWe

Cartier
Nej då. Jag har 18-18,5 den sitter perfa!


Mätte nu handlederna ordentligt med måttband och jag har tydligen bara 17 cm i omkrets. Tror du fortfarande att den sitter som en smäck? :)

Ska som sagt försöka hitta en klocka med liknande mått och testa hur det känns men det känns bra att få tips av er också
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tror det funkar utmärkt i alla fall. Base 22 är ingen stor och klumpig klocka. Släng ut en fråga om det finns någon som hat en Base 22 i närheten av där du bor. Så kan du testa the real deal..
 

Emil

Cartier
Bär min 14060 dagligen och har aldrig bekymrat mig för att bli rånad, ett fåtal gånger så har klockan kommit på tal av okända och det är mestadels unga förortsinvandrare som tror att Rolex är det enda och dyraste som finns. dock aldrig ens varit i närheten av att bli rånad!
 

Ricrob

Patek
Jag är i regel aldrig rädd men visst finns det tillfällen när man bör vidta viss försiktighet.

Ett sådant tillfälle var i våras på ett tåg mot Paris med min fru, då det klev på tre påtagligt påtända "gangstas" och ställde sig bredvid oss och betedde sig allmänt märkligt och bjussade på lite hotfulla blickar. Jag oroas relativt sällan men frun blev riktigt nervös, vilket var jobbigt och den gången var jag noga med att dra ner tröjärmen över den Rolex 16613 jag hade på mig då. Det hände inget men hade de sett den så vet man ju inte..

Men som sagt, i allmänhet går jag inte runt och oroar mig! :)

Bra val av 1a kvalle-klocka förresten, kör hårt!
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Funkar att inte vara rädd. Skryt inte, flasha inte i fel miljö & glöm inte att du även har en vänsterkrok som kan användas.
 

Frosse

Cartier
Jag är i regel aldrig rädd men visst finns det tillfällen när man bör vidta viss försiktighet.

Ett sådant tillfälle var i våras på ett tåg mot Paris med min fru, då det klev på tre påtagligt påtända "gangstas" och ställde sig bredvid oss och betedde sig allmänt märkligt och bjussade på lite hotfulla blickar. Jag oroas relativt sällan men frun blev riktigt nervös, vilket var jobbigt och den gången var jag noga med att dra ner tröjärmen över den Rolex 16613 jag hade på mig då. Det hände inget men hade de sett den så vet man ju inte..

Men som sagt, i allmänhet går jag inte runt och oroar mig! :)

Bra val av 1a kvalle-klocka förresten, kör hårt!
Gissar på att det kanske var RER från Charles de Gaulle? Bodde i Paris under en period så man har ju åkt den linjen ett antal gånger iom flyg hem etc. Är rätt ruffa områden man åker igenom och har hört flera historier om folk som blivit rånade och bestulna på bagage m.m.
 

J&B

Omega
Angående hemförsäkring så brukar de flesta försäkringsbolag acceptera ett värderingsbevis där det framgår klocka, ref, id, personnummer, namn osv. Kan även vara skönt om du köper på Ebay för äkthetens skull också. Angående klocka för 50k så är det mitt försäkringsbolags gräns vid rån. Inbrott hemma är inga problem upp till 1 msek för allt lösöre totalt. Är du osäker så slå en signal till ditt försäkringsbolag. Sen kan man alltid extraförsäkra klockorna men jag tycker det brukar vara onödigt dyrt. Hade iofs gjort det om jag hade en Nautilus men hade tyckt det smakade rönnbär varje gång premien ska betalas för 4k.

Angående att dra över tröja/skjorta över klockan vid tillfällen så gör jag det jämt när jag är på stan eller i mindre trygga miljöer som tunnelbana osv men det tycker jag bara är sunt förnuft. Tycker dock att det var bra att det nämndes!
 

fc2

Rolex
Jag är inte rädd för pengarnas skulle. Det som jag är rädd för är att bli av med en klocka som har en massa historia för mig, tex en familjemedlems gamla klocka eller en som är otroligt svår att hitta. Pengarna skiter jag som sagt i (även om mina klockor inte räknas som dyra här inne.)
 

meo_swe

Audemars
Får göra det. Är rejält sugen på den klockan nu alltså!

Bor du i sthlmsområdet kan du få klämma på min över en kopp kaffe.

men ja, glycine airman. Den är lite över 11mm hög, går lätt under en skjortärm. Den känns ganska slank och kan fungera som casual dress om man sätter på ett vettigt band. iom att klockan är automatisk så går den ju inte exakt, men mitt ex går ca en min fel per vecka. Jag har dock handleder som är mellan 19.5-20 (om jag nu inte mätte som ett sär).
 
Topp