• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ni som köper klockor från länder utanför EU?

D

Deleted member 4412

Guest
Vet inte riktigt om denna fråga tagits upp på sistone men jag har genom idel googlande fått fram en del info gällande regler för moms och tullavgifter som tillkommer när man köper en klocka från ett icke-EU land, 25% moms plus en viss avgift för själva tullen.
Detta i kombination med att dollarn står väldigt högt gör ju att det känns väldigt surt att buda hem nåt roligt just nu:(
Har full förståelse att det är strikt olagligt osv att försöka slippa betala dessa tråkigheter men är väldigt intresserad av att höra hur ni andra gjort mer konkret när ni köpt från ett icke-EU land. Utbudet på exempelvis vintage Rolex och Tudor som ligger mej varmt om hjärtat är ju så mycket större utanför EU's gränser tyvärr.
Har själv köpt ett Milanese mesh till min gamla Ploprof 600 från Australien och när jag hämtade ut paketet tillkom en tullavgift som jag då betalade över disken så att säga. Nu handlade det om några hundralappar men det skulle ju vara rätt så förödande om det skulle handla om 10'kr, iaf för mej.
Vet att det är skillnad från att köpa från privat personer respektive dealers men inte mer exakt.
Så min fråga är alltså, hur har ni gjort rent konkret med själva köpet/frakten/tullen/momsen?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
DHL, Schenker UPS hanterar sådant åt dig. Dvs du köper klockan som vanligt efter du hämtat ut den får du en räkning på tull+moms efteråt.
 
D

Deleted member 4412

Guest
DHL, Schenker UPS hanterar sådant åt dig. Dvs du köper klockan som vanligt efter du hämtat ut den får du en räkning på tull+moms efteråt.
Ok men vad jag förstår samt är nyfiken på är ju om man exempelvis köper en vintage Snowflake av en privat person, värderar dom då själv till vilket pris dom ska sätta tull o moms på?
När jag köpte Milanese meshet fanns det ju kvitto från butiken där värdet stod..
 

rekacj

Omega
2-Faktor
När jag beställde min Rolex 1675 från USA skrev dealern ner värdet och försäkrade den via en tredje part. Slapp moms men fick betala tullavgift på 150-200 kr minns inte exakt.
Rätt eller fel låter jag vara osagt jag var nöjd iallafall
 
D

Deleted member 4412

Guest
Att läsa mellan raderna är aldrig fel;)
Btw, skickas som gåva är det väl 25% moms på värdet?
 
D

Deleted member 4412

Guest
Och visst 17 skulle jag hellre köpa från nånstans inom EU, har gjort det tidigare med min gamla Rolex 16700 som jag köpte från Tyskland, men just utbudet av vintage Tudor är tyvärr väldigt begränsat. Tom på chrono24 finns det väldigt få till salu:(
Men att "gambla" och beställa hem en skön Snowflake för ca 40' för att sedan få en nätt räkning på minst 10' till känns ju bara dåraktigt. Säkerligen korrekt dock men för 10' kan man göra annat roligt för..
 
Topp