Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Nickelallergi

Diskussion i 'Diskussion' startad av Airman, 30 november 2015.

1. Airman
    Trådstartare

Airman Präst

Jag äger sedan en tid min första vintage klocka, en Tudor DD från-69 som jag köpte av @Gripenbro.se
    Det verkar nu vara så att jag fått problem av nickelallergi. Klockan kommer jag ändå behålla men jag är oxå sugen på mer vintage. Frågan till forumet är, jag har aldrig tidigare haft bekymmer med "nyare" moderna klockor. Är det skillnad på nickelhalt i gamla ur? Skiljer det mellan märken?
    PS jag har även kört med Nato men det täcker inte hela klockan och jag reagerar även med det..ds

2. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Tudor har väl alltid haft 316L-stål, Rolex har högre nickelhalt i sitt stål men oftast (av andra märken) används 316L. Man kan ju tyvärr utveckla nickelallergi. Nu har du en bra anledning att köpa klockor i titan. :)

Airman gillar detta.
  3. karloscar

karloscar Bonde

Finns ju alltid detta alternativet. :cigar:
    123.jpg

Holmqvist, Fanboy, Boris Balkan och 2 andra gillar detta.
  4. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Jag får problem om jag avänder "base-metal"- klockor, då kliar det och huden blir lite rödflammig.
    Har dock aldrig haft problem med ett stålur.

5. Airman
    Trådstartare

Airman Präst

Jag har samma symptom, huden blir lite röd och det kliar. Jäkla skit tycker jag. Tänkte inte så mycket på det i början, dock för mig att det var lädret i armbandet, men det tror jag inte på länge.

6. Airman
    Trådstartare

Airman Präst

Vilka ur bör man kolla upp om man letar efter titan? Tudor Pelagos känner jag till... Och nån seiko.

7. Moorflax

Moorflax Friends of KS

Från:
    Norberg
    En Tudor Ranger med detta armband lär ju fungera :)
    Edit: Glömde bilden

C__Data_Users_DefApps_AppData_INTERNETEXPLORER_Temp_Saved Images_TudorRanger10_zps52ee9e41.jpg

Equilibrium, Wozzor och rogart-63 gillar detta.
  8. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Vad har du för spänne?
    Jag har varit med om att ett sämre spänne givit mig samma reaktion. Jag tycker du kan testa att byta band och spänne och se om det blir bättre.

9. CCB

CCB Friends of KS

Från:
    Helsingborg
    Jag har också nickelallergi. Jag kan inte ha billigare klockor eller parfymklockor (tack för det), men vanligt 316L-stål är inga problem om jag inte blir allt för svettig. Ett bra tips kan vara att köpa till några spännen i titan om du köp läderband eller annars så funkar natoband ganska bra. Men som sagt, håll dig borta från parfymklockor, de bränner som huden som vigvatten på en vampyr.

JMolin och Airman gillar detta.
  10. JohnDoe

JohnDoe Friends of KS

Från:
    Sverige, stockholm
    Vågar man ens föreslå något så hädiskt som att ta ett sådant där repskydd i plast för mobiltelefoner som du klipper till och sätter under boetten. Lätt att ta bort.

Veratio, Depp-Erik och mega gillar detta.
  11. Nu tänker jag högt, men varför inte använda farmors gamla huskur?
    Har inga problem med nickelallergi men har haft ett armvand i brons nån gång som lämnade gröna spår på huden.
    Lösningen blev att penslar klar nagellack på den yta som kommer i kontakt med huden, funkar kanon och håller rätt länge.
    Med ett spänne i titan och ett gummi/läder/textilband kan du begränsa området att pensla ill bakboetten.
    Vad tycks?

Depp-Erik, mega, Airman och 3 andra gillar detta.
  12. yonsson

Från:
    GBG
    Breitling Aerospace
    SEIKO Shogun
    SBGA031
    SBGA011
    Det finns rätt många. Det finns en tråd som listar massvis av titanklockor.

13. the quiet man

the quiet man Friends of KS

Från:
    Västerås
    Min nickelallergi verkar ha växt bort då jag tidigare endast klarade titanklockor men numera funkar allt från billigare Seikos och uppåt.
    Rolex stålet innehåller mer nickel men ska tydligen vara hårdare bundet.
    Finns en hel del titan ur dock är det nog värre med vintage. Nyare så har du Omega, IWC, Panerai etc etc....

14. yonsson

Från:
    GBG
    Klockor helt i DLC borde ju också funka, exempelvis SBBN035
    image.jpeg

Sorubim gillar detta.
  15. yonsson

Från:
    GBG
    Vadå hårdare bundet? :)
    Jag tror skillnaden i nickelgrad är försumbar.

16. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Alla klockor i guld fungerar även, om TS nu vill ha något mer dressat än en Prospex @yonsson :)

JayJay och yonsson gillar detta.
  17. Airman
    Trådstartare

Airman Präst

Stort tack för svar till er alla. Jag får testa mig fram med lite olika saker. Spännet, alltså undersidan på armen har jag märkligt nog inga bekymmer...

18. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    ÄR klockan ren? Testa att putsa med lite alkohol på baksidan så att inte eventuella bakterier är problemet.
    Annars som sagt byt spänne och armband. Har svårt att se att du klarar av nya stålklockor, men inte äldre.

Airman och yonsson gillar detta.
  19. nissehult

nissehult Friends of KS

Kan vara så att spännet inte ligger lika tätt och ofta mot huden som själva klockan. Det är dumt att fresta huden i onödan, allergin kan bli värre. Jag skulle köra med icke-metall i bandet och sedan skydda baklocket om det fortfarande finns besvär.

Nickelallergisymptomen behöver inte nödvändigtvis uppstå där själva hudkontakten finns. Håll utkik efter "finnar" på andra ställen också.

bjrn gillar detta.
  20. the quiet man

the quiet man Friends of KS

Från:
    Västerås
    Fan vet jag:p Att det på nåt tekniskt sätt släpper ifrån sig mindre eller nåt. Ser jag ut som nån jäkla mettalurg eller!:shifty:

21. Om @Airman befinner sig i något exotiskt land kan det vara gonorre i så fall:p

22. Empa

Empa Friends of KS

Om jag kommer ihåg rätt så kom någon regel eller riktlinje i mitten på 90-talet som sa att nickelhalten skulle minskas. Jag har själv haft problem, men det har försvunnit med åren skumt nog. Men visst blir det lite utslag ibland om länken är skitig och man svettas mycket.

23. Undersköterskan

Undersköterskan Präst

Från:
    Växjö
    Köp en sprillans Omega i 316L and you'll be fine :)

Kan du hålla i ett par vanliga bestick utan att reagera så kan du också bära en Omega i stål.

Vänligen
    Forumets undersköterska

paradis och Airman gillar detta.
  24. yonsson

Från:
    GBG
    Det handlar väl om hur länge man blir utsatt också, tror det är få personer som håller i bestick konstant 12hrs/dygn.

Orson gillar detta.
  25. plattfot

plattfot Friends of KS

Från:
    Norrort Sthlm
    Du får göra som ett gammalt ex till mig - hon målade metall som kom i kontakt med huden längre tid (undersida klocka, byxknappar etc.) Med genomskinlig nagellack. Ingen höjdare för andrahandsvärdet kanske, men...

26. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Iofs inga större problem för andrahandsvärdet, då det är lösligt i acceton. :)

yonsson gillar detta.
  27. Cyklisten

Cyklisten Borgare

Spänne i stål dock på Pelagos.

Airman gillar detta.
  28. Undersköterskan

Undersköterskan Präst

Från:
    Växjö
    Bara 12 timmar ? Klockor bär man väl 24 timmar/dygnet ;) Omega skriver själva att om man kan hantera vanliga bestick i rostfritt (om det är en snabb lunch eller en längre sittning framgår inte) så ska det inte vara några bekymmer att bära en klocka (dygnet runt, får man förmoda). Är man känsligare än så (och det måste ju vara ytterst ovanligt) finns ju guld, titan etc. att tillgå.

Vänligen
    Forumets undersköterska

Rozzy, paradis och Airman gillar detta.
  29. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Saknar du henne inte... lite... iallafall ??

30. Daniel Mathisen

Daniel Mathisen Stadsbo

Annars är Rado väldigt allergivänliga med sina keramiska boetter och länkar. Sen finns det ju andra alternativ med keramiska material. Omega, hublot, AP

Airman gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield