Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Nickelhalt i Rolex - problem för allergi?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Erik F, 29 mars 2015.

1. Erik F
    Trådstartare

Erik F Stadsbo

Från:
    Skåne
    Jag äger per idag inga Rolexklockor utan lite andra varianter av stålklockor (Breitling, UN bl.a.). De klockor jag per idag har använder stållegeringen 316L, där Rolex (såvitt jag förstått) använder sig av 904L.

Hur ska man resonera kring köp av en Rolex jmf andra märken givet risken med Nickelallergi? Som jag förstått så har 904L ca dubbelt så hög nickelhalt mot 316L för att skapa en bättre finish vid polering (rätt?), men att baksidan så skulle vara att det finns större risk för allergi?

Min fråga blir egentligen tvådelad.
    1) Vad är den reella risken med att Rolex har högre nickelhalt i klockan mot övriga märken?
    2) Finns det några på forumet med känslighet mot nickel som ändå har och kan använda Rolex?

2. wayne

wayne Friends of KS

Per i dag så.
    1) Vet ej.
    2) Vet ej.

3. wayne

wayne Friends of KS

Per i Dag låter ju faktiskt lite oanständigt.

Pistol_Pete gillar detta.
  4. john b

john b Präst

Äru jävligt allergisk mot nickel kan du få problem med rolex men inte andra klockor efter vad jag har läst mig till på forumen.

Själv hade jag hållt mig till titan om jag bara varit ens lite allergisk.

_jonte och yonsson gillar detta.
  5. acce1999

acce1999 Friends of KS

Så vitt jag har förstått, så "kapslas" (i brist på bättre ord) nickel in i den legering som 904L-stål är, vilket innebär att nickel inte frigörs.

Jag kan ha fel, då jag inte är någon metallurg...

Mvh A

6. Ernesto

Ernesto Friends of KS

7. the quiet man

the quiet man Friends of KS

Från:
    Västerås
    Kan bara utgå från mig själv och min nickelallergi och dom 3 Rolex jag haft har inte gett mig några som helst problem. Däremot kan jag känna av vissa billigare 316L ur. Har du nån polare med en Rolex så be att få testa under några dagar, så gjorde jag. Lycka till!

8. Erik F
    Trådstartare

Erik F Stadsbo

Från:
    Skåne
    Låter som en bra idé, det finns lite Rolex i umgängeskretsen så ett test borde gå att få till. Kan inte påstå att jag har några problem, eller haft i vuxen ålder, men jag fick utslag när jag gick på mellanstadiet och fick min första riktiga klocka (Certina). Det är väl därför som man är lite nojig.

9. Erik F
    Trådstartare

Erik F Stadsbo

Från:
    Skåne
    Det där låter ju väldigt bra om det stämmer, hade varit intressant att se om någon hade kunnat verifiera det :)

10. Knight

Knight Borgare

Från:
    Stockholm
    Är nickelallergiker och får lätt utslag/eksem. Inga som helst problem med Rolex.

11. rillesnille

rillesnille Borgare

Från:
    Norrort
    Helt personligt men risken finns, absolut. Min storebror t.ex. kan inte ha sin 116610 för länge på länk utan att få utslag, så han kör på RubberB i perioder i stället.

12. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
    Inte någon koll på siffror men min mor är lite känslig så hon målar sånt som inte är rent guld med ett osynligt nagellack. Inga rollar men kanske kan vara något. Då menar jag sidan mot huden och inte på urtavlan ;)

13. Spindel

Spindel Biskop

Sämmer men det gäller för alla typer av rostfritt stål som innehåller nickel. Manganet/kromet i rostfritt stål skapar ett hårt oxidskikt som skyddar stålet från rost. Detta oxidskikt skyddar även bäraren från kontaktallergi. Dock kan man om man är extremt känslig ändå få allergiska reaktioner så man bör vara försiktig om man har en känd nickelallergi. Oxidskiktet nöts/fräts kontinuerligt bort av mekanisk bearbetning eller t ex amoniak i svett dock återbildas oxidskiktet kontinuerligt så länge man vistas i en syrerik miljö men just dessa processer kan göra att man som bärare kommer i kontakt med nickelinnehållet.

acce1999 och Lithium gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield