• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nickelhalt i Rolex - problem för allergi?

Espresso

Cartier
Jag äger per idag inga Rolexklockor utan lite andra varianter av stålklockor (Breitling, UN bl.a.). De klockor jag per idag har använder stållegeringen 316L, där Rolex (såvitt jag förstått) använder sig av 904L.

Hur ska man resonera kring köp av en Rolex jmf andra märken givet risken med Nickelallergi? Som jag förstått så har 904L ca dubbelt så hög nickelhalt mot 316L för att skapa en bättre finish vid polering (rätt?), men att baksidan så skulle vara att det finns större risk för allergi?

Min fråga blir egentligen tvådelad.
1) Vad är den reella risken med att Rolex har högre nickelhalt i klockan mot övriga märken?
2) Finns det några på forumet med känslighet mot nickel som ändå har och kan använda Rolex?
 

john b

Rolex
Äru jävligt allergisk mot nickel kan du få problem med rolex men inte andra klockor efter vad jag har läst mig till på forumen.

Själv hade jag hållt mig till titan om jag bara varit ens lite allergisk.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Så vitt jag har förstått, så "kapslas" (i brist på bättre ord) nickel in i den legering som 904L-stål är, vilket innebär att nickel inte frigörs.

Jag kan ha fel, då jag inte är någon metallurg...

Mvh A
 
Kan bara utgå från mig själv och min nickelallergi och dom 3 Rolex jag haft har inte gett mig några som helst problem. Däremot kan jag känna av vissa billigare 316L ur. Har du nån polare med en Rolex så be att få testa under några dagar, så gjorde jag. Lycka till!
 

Espresso

Cartier
Kan bara utgå från mig själv och min nickelallergi och dom 3 Rolex jag haft har inte gett mig några som helst problem. Däremot kan jag känna av vissa billigare 316L ur. Har du nån polare med en Rolex så be att få testa under några dagar, så gjorde jag. Lycka till!

Låter som en bra idé, det finns lite Rolex i umgängeskretsen så ett test borde gå att få till. Kan inte påstå att jag har några problem, eller haft i vuxen ålder, men jag fick utslag när jag gick på mellanstadiet och fick min första riktiga klocka (Certina). Det är väl därför som man är lite nojig.
 

Espresso

Cartier
Så vitt jag har förstått, så "kapslas" (i brist på bättre ord) nickel in i den legering som 904L-stål är, vilket innebär att nickel inte frigörs.

Jag kan ha fel, då jag inte är någon metallurg...

Mvh A

Det där låter ju väldigt bra om det stämmer, hade varit intressant att se om någon hade kunnat verifiera det :)
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Helt personligt men risken finns, absolut. Min storebror t.ex. kan inte ha sin 116610 för länge på länk utan att få utslag, så han kör på RubberB i perioder i stället.
 

tissoter

Audemars
Inte någon koll på siffror men min mor är lite känslig så hon målar sånt som inte är rent guld med ett osynligt nagellack. Inga rollar men kanske kan vara något. Då menar jag sidan mot huden och inte på urtavlan ;)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Så vitt jag har förstått, så "kapslas" (i brist på bättre ord) nickel in i den legering som 904L-stål är, vilket innebär att nickel inte frigörs.

Jag kan ha fel, då jag inte är någon metallurg...

Mvh A
Sämmer men det gäller för alla typer av rostfritt stål som innehåller nickel. Manganet/kromet i rostfritt stål skapar ett hårt oxidskikt som skyddar stålet från rost. Detta oxidskikt skyddar även bäraren från kontaktallergi. Dock kan man om man är extremt känslig ändå få allergiska reaktioner så man bör vara försiktig om man har en känd nickelallergi. Oxidskiktet nöts/fräts kontinuerligt bort av mekanisk bearbetning eller t ex amoniak i svett dock återbildas oxidskiktet kontinuerligt så länge man vistas i en syrerik miljö men just dessa processer kan göra att man som bärare kommer i kontakt med nickelinnehållet.
 
Topp