• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nilax gissniongsvis från början av 1900 någon gång

Min flickväns far bad mig undersöka hur gammalt hans fickur är och vad det kan vara värt. Efter att ha googlat länge kom jag till den här sajten som verkar fylld av mycket kunniga människor och ber nu om hjälp!

Klockans kännetecken: Nilax, 17 Jewels, Swiss. 6431, 6445, incablock.
På ett av mynten som bildar kedjan kan urskiljas 1907 på tillsammans med 5 pfenig.
Ber om ursäkt för den skraltiga bildkvalitén.

nilax.jpg
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Ser nästan ut som en handmålad porslinstavla? Lite kul i så fall. Tyvärr brukar dessa ur betinga en lågt monetärt värde.
Simpelt verk. Nilax = Nilsson & Axell i Karlstad?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Med tanke på att den har incabloc skulle jag tro att den är från 40-60 tal (troligtvis närmare 60 än 40). och att länken är äldre än klockan, alternativt tillverkad senare av redan gamla mynt (mest troligt då jag inte tror att man skulle använda aktuella mynt på det sättet). Verket ser ut som ett unitas och vad som tycks kunna utläsas under balansen kaliber 6431.

Jag tror klockan har tillverkats för att se äldre (klassisk) ut, men med nyare mekanik. Alternativt att det är en franken och att när urverket gick sönder så skulle någon ha bytt det. men jag tror på det första alternativet.

Kul klocka med intressant motiv :)
 
Topp