• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nivada Grenchen Chronomaster Aviator Sea Diver

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Jag har haft min Nivada Grenchen Chronomaster Aviator Sea Diver (Vilket namn va!) sedan december 2012. Mesta tiden har den varit hos Farfars klocka men jag återkommer till det.

Efter att ha blivit kär i modellen och Googlat en del gjorde jag ett chansköp på Ebay. Säljaren, från Argentina, var lite sparsmakad med information (”in working condition” har ju ganska vid betydelse) och bilderna lämnade en del i övrigt att önska men han skrev i alla fall att det snurrade ett Valjoux 23 inne i boetten.

När den väl landade i mitten på december så insåg jag raskt att min egen tolkning av ”in working condition” hade varit lite väl optimistisk. Visst, klockan tickade på men den var trög i uppdraget och kronografen nollställde inte vackert. Nåväl, det hela var ju en chansning, så jag traskade iväg till Farfars klocka och bad honom serva den ordentligt. Det gjorde han förstås – mot en inte alltför ringa ersättning :) Efter några veckor hämtade jag klockan men redan efter ett par dagar insåg jag att den fortade sig mer än lovligt så jag fick gå tillbaka med den till Farfars. Detta upprepades några gånger till dess urmakaren kom på att den måste avmagnetiseras. Nu, ett halvår senare tickar den på med ca en sekunds avvikelse per dag. Det får nog anses vara OK – eller hur?

Under mina Googlingar har det kommit fram att Nivada startade i Grenchen, Schweiz, 1879. Nivada har tillverkat många fina och eftertraktade klockor. Förutom Chronomastern så är Depthmaster och Chronoking kända modeller. De klockor som exporterades till USA döptes till Croton, vilket ska ha varit den amerikanske distributörens firma. Nivada Grenchen dog quartzdöden någon gång I slutet av 70-talet eller början av 80-talet.

Modellen är tidstypisk från slutet av 50-talet och större delen av 60-talet. Det skulle vara äventyr och action kopplat till klockan. Det var både dykare, flygare, seglare och allt möjligt. Nivadan är i det hänseendet en bra bit over the top :)

Intressant med urverket, Valjoux 23. Enligt uppgift så var det i produktion under hela 64 år. Visserligen i lite olika varianter men ändå – 64 år!

Regattafunktion


Wristshot
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Bra post!

Om jag minns rätt så började man med "Nivada" även i US men blev stämda av "Movado" för att det var för likt... efter att ha testat med "Nivada Grenchen" (hembyn) ett tag fick man helt enkelt ge upp o ta "Croton"... (som är nån håla upstate NY?) ..but only in the corporate states of america såklart... :-(
 
Topp