• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Noen tanker om 19mm klokkereimer - Grand Seiko

loevhagen

Patek
2-Faktor
Skjermbilde 2023-03-11 kl. 11.01.04.png


Jeg har alltid egentlig likt stållenker på klokker aller best, men etter at Grand Seiko kom i hus - så må man forholde seg til klokkereimer. Etter tre år med ulike Grand Seiko så falt valget på SBGW231 som klokke under www.owgmarch.com. For å klare å gjennomføre 31 dager med samme klokke - og på kun skinnreimer og ikke en stållenke fra en SBGW235 - så var det tid for litt refleksjoner før man kjøper 19mm reimer til Grand Seiko.

Spørsmål: 19mm? Hvorfor ikke bare bruke 20mm?
Nei, nei, nei - nei. Har prøvd, men det føles helt galt, så 19mm or go home. Det har skjedd et trendskifte mot 19mm klokkereimer. Til og med Rolex sin nye Explorer 124270 har nå en bredde mellom lugs på 19mm. Mange av de øvrige Rolexmodellene som før var 20mm er nå 21mm. Poenget mitt er at utvalget av 19mm klokkereimer er mye, mye større nå i 2023 enn det var for kun noen få år siden. Man kunne alltids spesialbestille 19mm klokkereimer, men da ble prisen relativt høy. I dag har mange anerkjente produsenter av klokkereimer et stort utvalg i standardutførelser – og prisene er langt hyggeligere.

Spørsmål: Small, medium eller large?
Mange klokkereimer tilbys i ulike lengder, fordi vi alle har ulik størrelse i omkrets rundt håndleddet. Den korte delen med spenne er ofte ca. 75mm og den andre er typisk mellom 115-125mm på mange reimer. Det finnes jo andre lenger, men det ser vi på litt nedenfor. Det som er sikkert, er at Grand Seiko sine originale reimer ofte ikke er for korte – men altfor lange. Det er et hederlig unntak; original alligatorreim til SBGW231. Reimen er 75mm/115mm og utrolig komfortabel på armen.

Spørsmål: Pin buckle eller deployant?
Deplyant gir en mer luksusfølelse og er sikrere når man tar klokken av og på. Med en klassisk spenne (pin buckle) så har de fleste av oss opplevd at klokken kan snurre litt når klokken skal av eller på – og det er en fare for at man mister klokken på gulvet og lignede. Det er derfor en god praksis å alltid holde klokken nært en bordplate, sofa, etc – slik at dersom man glipper tak i klokkereimen så faller ikke klokken spesielt langt ned. Selv om fordelen med en deployant er at det er sikrere og føles mer luksuriøst, så er det en åpenbar ulempe: Deployant bygger en del i høyden og det er ikke sikkert at klokken som før gikk fint under skjortemansjetten gjør det når du har depoyant på reimen.

Noen tanker om de ulike 19mm reimene jeg har
Har åtte 19mm klokkereimer, der tre er originale fra Grand Seiko og de fem andre er fra Delugs, Hasnobounds og Urfolk:

Skjermbilde 2023-03-11 kl. 12.11.18.png


A – Grå nubuck fra Delugs
Har lest litt om Delugs en stund, og de holder til i Singapore. Reimen er svært behagelig og fleksibel helt fra starten. Grå, matt overflate som passer alle klokker. Nubuck har også en overflate som gjør at den får lyse og mørke partier hvis du børster den. Når det gjelder vedlikehold, så er det fine nubucklæret utsatt for å få flekker, men med en liten stålbørste og en plastbørste – så blir læret som nytt etter noen få minutters pleie. Jeg skulle gjerne sett at den delen av reimen som er 125mm var 115mm. Har en omkrets på håndleddet som er 19 – 19,5 cm.

B – Sort, matt alligator fra Grand Seiko
Originalreimen som følger med SBGW231. Perfekt reim. Perfekt på alle måter. Faktisk så perfekt at jeg sjekket opp prisen fordi jeg ville ha den på flere Grand Seiko i samlingen. 3.800 kroner. Oj. Må tenke litt mer før jeg kjøper en. Uansett, 75mm/115mm på en matt sort fleksibel reim på SBGW231 er trolig det beste og mest klassiske valget. Dessuten gir den sorte, matte reimen en flott kontrast til den kremgule urskiven.

C – Brun, hashmøsntret fra Hasnobounds
Helt tilfeldig at jeg fant denne produsenten på nettet. Holder til i Hong Kong. Forsendelsen gikk greit med tanke på leveringstid og innpakningen er ryddig. Snittprisen de aller fleste reimene ligger på $69, så de er rimeligere enn mange andre. Kvaliteten er helt fin den, og quick release springbar på disse reimene er trolig noe av det mest solide jeg har sett så langt. At lengden er 75mm/115mm er også et pluss.

D – Brun, camomønstret fra Hasnobounds
Som C.

E – Mørk blå, alligator fra Grand Seiko
Dette er originalreimen til SBGA407 «Skyflake». Trengte litt tid til å tilpasse seg mitt håndledd, og når den er det sitter den perfekt. Ulempen her er at størrelsen på de ulike delene er 65mm/135mm. Gir en litt ubalanse i forhold til det jeg liker best. Fordelen er at deployant fra originalreimen kan tas av og settes på andre reimer, slik at man har en del fleksibilitet og mix ‘n’ match muligheter.

F – Royal blå, alligator fra Urfolk
Reim som er spesialbestilt og laget av ABP Concept (Paris). Bestillingen gikk smertefritt og man kan tilpasse alle elementer av reimen. Hvis man er ute etter noe helt spesielt og tilpasset, så er dette veien å gå. Reimen jeg spesialbestilte har glossy overflate, og det tror jeg bidrar til at reimen er stivere enn en som er matt. Uansett, fornøyd med reimen. Hadde nok valgt en annen farge neste gang og definitivt matt overflate.

G – Taupe, alligator fra Delugs
Alligatorreimen fra Delugs oser kvalitet og er relativt tykk. På litt større klokker (40-42mm) er en slik solid reim perfekt, da den vektmessig balanserer urkassen. På en såpass liten klokke som SBGW231 synes jeg reimen blir for dominerende – spesielt hvis jeg også bruker deployant fra SBGA407-reimen. Liker fargen «taupe». Den er egentlig ikke brun. Den er heller ikke grå. Den er noe for seg selv. Bra.

H – Sort, semi-glossy alligator fra Grand Seiko
Originalreimen fra SBGY011. Veldig classy og med nye type deployant, som har mer metall enn deployant fra SBGA407. Jeg liker ikke denne nye deployant så godt – det blir for mye materiale og volum på hånden når den brukes på SBGW231. Alligatorlæret er derimot perfekt. Nesten like tykt som Delugs, og mye mykere Ulempen er størrelsen på 65mm/135mm. Hvorfor sånn fordeling? Aner ikke. Sikkert en grunn til det. Me not likey this size.

Oppsummering - konklusjon - 19mm er det nye 20mm, så utvalget blir bare større og større
Jeg kommer il å bruke klassiske spenner (pin buckle), 75mm/115mm og sjekk opp 70mm/105mm om det vil passe akkurat. Alligator er pent, men de må være myke. Nubuck er sobert og elegant til hverdagsbruk. Originalreimen til SBGW231 er som en hybrid og best av alle. Perfekt myk. Perfekt lengde. Perfekt matt. Prisen er derimot ikke så perfekt. Vil derfor lete litt til og følgende vurderes videre under #OWGMARCH: Noe fra Delugs. Kanskje prøve Molequin? Ser de har fått tilbake et variert utvalg online. Uansett – reimer er gøy - men innimellom av og til frustrerende. Saffianolær ser ut som en potensiell god match til klassiske GS.

PostScript
Deltar du i #OWGMARCH? Hold ut. Snart er april her.

Bonustips
Har du den gamle deployant fra GS, kan du konvertere den til en pin buckle ved å demontere deployant, da det faktisk er en pin buckle som er bygget inn i deployant-konstruksjonen.

:)

IMG_4232.jpg
 
Senast ändrad:
Topp