• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nomos Metro...

...såg den på Hodinkee, rätt kul design och imponerande att dom verkligen är 'in-house'...

http://www.hodinkee.com/blog/introducing-nomos-metro-in-house-swing-system-escapement

braun-nomos-metro-watch-2014-02.jpg


braun-nomos-metro-watch-2014-04.jpg
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Nomos är riktigt spännande! Men bandhornen är ingen höjdare, måste vara "fasta" också?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Bra för marknaden och kul att se ett litet urverk, ser ut att vara en bra bit från att fylla ut boetten.
 

Mr Chance

Kalmar
Jag gillar den! Lagom storlek, minimalistisk design, kul med färg och roligt att power reserve-mätaren ligger lite off center.
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Har gillat Nomos länge, snygg Bauhaus-stil och egen profil. Vad jag inte kan utläsa ur Hodinkee artikeln är hur detta nya system skiljer sig fundamentalt från befintliga drivlinor? What's new? Alternativt: What am I missing?
 

Mr Chance

Kalmar
Har gillat Nomos länge, snygg Bauhaus-stil och egen profil. Vad jag inte kan utläsa ur Hodinkee artikeln är hur detta nya system skiljer sig fundamentalt från befintliga drivlinor? What's new? Alternativt: What am I missing?

Det som skiljer är att Nomos numera producerar "escapement" (kommer just nu inte på den svenska termen) helt på egen hand och köper inte längre in den från andra tillverkare. Den är svår att producera med kvalitet efter vad jag läst.
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Verkligt fin. Är inte säker på att jag vill ha en på armen men estetiskt mycket tilltalande.
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Gillar!
Som redan frågats: är det någon på forumet som äger en Nomos?
Vore kul att höra lite mer första-hands intryck:)
 

john b

Rolex
Alla älskar Nomos men ingen har en?
Verkar som att de är omtyckta men inte tillräckligt för köp
Som andra märken har de ju stuckit iväg i pris. För ett par år sedan kunde man köpa dem för runt 10 000 med inhouseverk. Då tyckte jag man såg dem oftare på forumen. Begagnatpriserna har inte ökat i samma utrsträckning som nypriserna.

Jag tycker fortfarande de verkar vara mycket bang for the buck, men förstår att de är lite svårsålda till forumflipparna (inkl mig) när nypris är såpass högt i förhållande till beg-priser.

Att det verkar gå bra att sälja till den stora massan som skiter i klockforum och begagnatpriser är ju kul tycker jag!
 

Stetes

Omega
Gillar!
Som redan frågats: är det någon på forumet som äger en Nomos?
Vore kul att höra lite mer första-hands intryck:)

Hej alla! Ny här på forumet och kan inte slita mig från att läsa alla inlägg jag kan ser. Kul att se att det finns en del klockintresserade/kunniga även i vårt Sverige :)

På ämnet så införskaffade jag en Nomos Orion 38 Datum i vintras (bild kan bifogas senare), och är helt fantastiskt nöjd! Den är väldigt elegant och sitter helt perfekt på armen. Det medföljande Shell Cordovan-bandet är som en kram för handleden och går från en nästan svart nyans mot att bli brunare vid användning.

Urverket är inte den med Swing-systemet utan en äldre variant med inköpt "escapement", dock är resten av urveket och klockan in-house från Glashütte. Fick höra att upp till 95% av klockans värde är från den charmiga lilla byn Glashütte i östra Tyskland. Håller tiden så bra man kan förvänta sig av ett mekansiskt ut. Nackdelen är väl att den inte har en snabbändring av datumet utan har en halvsnabb lösning på det. Vilket innebär att man inte måste snurra klockan 24 timmar för att ändra datum, utan det räcker att man snurrar från cirka halv 9 till 12 och repetera.

Totalt sätt är klockan mycket välbyggd med hög kvalitetskänsla och fina propotioner. Kan rekommendera till alla som är ute efter en stilren dressklocka med Bauhaus-stil och in-house urverk. Förövrigt ser den nya Metron helt underbar ut!
 

Sputniq

Panerai
Hej alla! Ny här på forumet och kan inte slita mig från att läsa alla inlägg jag kan ser. Kul att se att det finns en del klockintresserade/kunniga även i vårt Sverige :)

På ämnet så införskaffade jag en Nomos Orion 38 Datum i vintras (bild kan bifogas senare), och är helt fantastiskt nöjd! Den är väldigt elegant och sitter helt perfekt på armen. Det medföljande Shell Cordovan-bandet är som en kram för handleden och går från en nästan svart nyans mot att bli brunare vid användning.

Urverket är inte den med Swing-systemet utan en äldre variant med inköpt "escapement", dock är resten av urveket och klockan in-house från Glashütte. Fick höra att upp till 95% av klockans värde är från den charmiga lilla byn Glashütte i östra Tyskland. Håller tiden så bra man kan förvänta sig av ett mekansiskt ut. Nackdelen är väl att den inte har en snabbändring av datumet utan har en halvsnabb lösning på det. Vilket innebär att man inte måste snurra klockan 24 timmar för att ändra datum, utan det räcker att man snurrar från cirka halv 9 till 12 och repetera.

Totalt sätt är klockan mycket välbyggd med hög kvalitetskänsla och fina propotioner. Kan rekommendera till alla som är ute efter en stilren dressklocka med Bauhaus-stil och in-house urverk. Förövrigt ser den nya Metron helt underbar ut!

Kul att höra intryck! Skriv gärna en recension med massa bilder :)
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Hej alla! Ny här på forumet och kan inte slita mig från att läsa alla inlägg jag kan ser. Kul att se att det finns en del klockintresserade/kunniga även i vårt Sverige :)

På ämnet så införskaffade jag en Nomos Orion 38 Datum i vintras (bild kan bifogas senare), och är helt fantastiskt nöjd! Den är väldigt elegant och sitter helt perfekt på armen. Det medföljande Shell Cordovan-bandet är som en kram för handleden och går från en nästan svart nyans mot att bli brunare vid användning.

Urverket är inte den med Swing-systemet utan en äldre variant med inköpt "escapement", dock är resten av urveket och klockan in-house från Glashütte. Fick höra att upp till 95% av klockans värde är från den charmiga lilla byn Glashütte i östra Tyskland. Håller tiden så bra man kan förvänta sig av ett mekansiskt ut. Nackdelen är väl att den inte har en snabbändring av datumet utan har en halvsnabb lösning på det. Vilket innebär att man inte måste snurra klockan 24 timmar för att ändra datum, utan det räcker att man snurrar från cirka halv 9 till 12 och repetera.

Totalt sätt är klockan mycket välbyggd med hög kvalitetskänsla och fina propotioner. Kan rekommendera till alla som är ute efter en stilren dressklocka med Bauhaus-stil och in-house urverk. Förövrigt ser den nya Metron helt underbar ut!
Välkommen till forumet!
Kul att läsa om dina intryck av Nomos och Orion-modellen.
Posta gärna en eller flera bilder så vi får se skönheten:)
 

Stetes

Omega
Ni får ursäkta kvaliteten på bilder då jag inte skulle kalla mig fotograf direkt, och en halvkass mobilkamera gör inte saken bättre.

I bakgrunden hintar en del av min lilla samling på någon av bilderna också.

uzutezud.jpg

vy7anu3e.jpg

uvamubad.jpg

hysunebu.jpg

gydytyjy.jpg

asata6ap.jpg
 

Stetes

Omega
Ja, håller med om att det hade varit lite problematiskt. Speciellt med tanke på att dem har lämnat lädret relativt obehandlat. Detta medför att lädret blir väldigt snyggt och skönt med också att det slits fortfarande och skadas enklare. Jag befarar att ett amatörbyte av armband hade lämnat bandet halvt invalid tyvärr.
 

Kruse

Breitling
Nytt märke för mig, men flyger verkligen! Grymt köpsugen, anar kanske lite problemkring service etc?!
 
Topp