• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nomos vs Ulysse Nardin

Vilken klocka skulle du själv helst vilja ha


  • Totala väljare
    78

David74

Omega
Två stycken som är väldigt lika men ändå ack så olika. Vilken klocka föredrar ni?

Den ena är Ulysee Nardin Dual Time som begagnad går att köpa för drygt 20 000 det andra är en Nomos Tangomat GMT som går att köpa ny för knapp 25 000. Ingen större prisskillnad förutom det faktum att den från UL är begagnad och hade ett betydligt högre pris som ny, dryga $6 000 om jag minns rätt.

Båda har väl in-house-verk och båda har alltså GMT/Dual Timefunktion. Båda är 40mm.

En sak som någon säkert kan hjälpa mig med är att det verkar vara en skillnad på GMT-funktionen. Båda har ett fönster vid klockan 9. På Ulysseen så visas det vilken timme det är. Men på Nomosen så visar det en tidszon med bokstäver och det fattar jag inte riktigt hur det funkar. Är det så att man klickar fram den tidszon man vill se och timvisaren följer med?

Nomos.jpg
UL.jpg
 

romanov

Cartier
Nomos faller nog mig mer i smaken.
Man kan ändra tidszon genom att klicka på knappen så som jag har förstått det när jag läst om den tidigare.

"A more beautiful way to collect air miles: Tangomat GMT is made for frequent fliers and daydreamers. The watch is based on the NOMOS classic Tangomat and knows the time around the world. Sydney, Denver, Moscow, Alaska—knowing what time it is where you are right now is just as helpful when you're surfing on the Atlantic coast as when you're online or on the phone. You simply push the button once or twice and you're there. Or back home again. All this is thanks to the automatic caliber Xi from NOMOS Glashütte."

Från Nomos hemsida
 

Galaxy

Rolex
Ulysse Nardin utan att blinka, snyggare och roligare... Har dock aldrig sett den IRL, men tycker att Nomosen är för minimalistisk.
 

erolorhun

Cartier
2-Faktor
Jag vill säga UN, men det där var ingen höjdare estetiskt. Är det säkert att båda har egentillverkade kalibrar? Inte bara industriverk som dekorerats lite?
 

Mcgregor

Rolex
2-Faktor
Åh den var svår faktist. Hmm vad hade jag valt? Nomos är riktigt clean och luggsen är helt perfekta. Men UN som märke tilltalar mig mer fast Nomos har något som jag fastnar för! Nomos faller min röst på
 

Ako

Rolex
2-Faktor
U.N ser jäkligt sen 90-tal , tidigt 2000-tal ut på krom skyddet , gillar inte heller våffelmönster på tavlan , Nomos är super fin däremot ! Det dyker upp lite Nomos ibland på ebay.de om du kan tänka dig lite andra modeller och beg.
 

M021

Rolex
2-Faktor
NOMOS, dom förtjänar mer cred än vad dom får, tror du inte blir missnöjd, jag köper den av dig när du flippar den ;)
 
Lösningen med en knapp som flyttar fram och en knapp som flyttar bak den andra tidszonen är väldigt trevlig, har det på min JLC Grande GMT. Gillar du utseendet på UN skulle jag satsat på den.
 
Utseendemässigt så vinner Nomos, men som tillverkare är UN mycket roligare...skulle tagit UN själv även om jag gillar Nomos som faan...
 

_jonte

Patek
Orättvisa val.. UN'en är ju snorful, kom igen!?..
Nomos'en riktigt snygg.
Dock är ju UN som märke roligare.
Vägrar rösta för du valt så orättvisa alternativ.
 
Topp