• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Normalpris länkinställning

Lumik

Breitling
Hej gott folk!

Beställde i Torsdags en länkjusterare för klockarmband. I och med att jag inte orkar vänta tills på måndag/tisdag för att ställa in mitt nya klockarmband så ringde jag Erikson Urhandel i Sundbyberg för att ta reda på vad det kostar om man tar hjälp med detta. Fick svaret 150kr... min "maskin" jag köpte för detta kostade 60kr inkl frakt.. Vad brukar normaltpriset för en sådan justering i normala fall kosta? Är 150kr ett skäligt pris?

Mvh,
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Låter helt normalt om man inte köpt klockan hos handlaren. Då brukar det kosta gratis..
 

Micke B

Streetracer
2-Faktor
När jag var hos Erikson och justerade länken på min PO så frågade jag inte vad det kostade innan. 400 spänn tog dom när jag skulle hämta ut den, med motiveringen "jamen det är så mycket det kostar". Har inte satt min fot därinne sen dess.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
300 kr brukar det kosta här i Göteborg för en Omegalänk med pins. För en skruvlänk tar dem 500 kr.
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Ringde Erikson och fråga vad de skulle ta för att justera min Tudor, 500kr. Gick till RobE och fick det gjort för 250kr istället.
 

Lumik

Breitling
Helt sjukt? 400-500 låter som ocker i mina öron med tanke på tidsåtgången. Har de hört talas om merförsäljning och service? Är jag väl inne i butiken kanske jag också kan tänka mig att köpa en klocka på en gång.. eller kanske en annan gång! I så fall blir den butik ett självklart val.. Inser nu varför den butiken inte har speciellt många besökare.
 

Jens

Greedo
När jag var hos Erikson och justerade länken på min PO så frågade jag inte vad det kostade innan. 400 spänn tog dom när jag skulle hämta ut den, med motiveringen "jamen det är så mycket det kostar". Har inte satt min fot därinne sen dess.

Sinnessjukt!
Jag har också en vansinneshistoria fast från Kroons ur i PK-huset. Sätter aldrig min fot där igen.
Skönt att man grejar sånt här själv nuförtiden!


J
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
De tar ju en risk med att justera länkar eftersom de kan skada klockan. 400-500kr är ju dock helt sjukt. Personligen gör jag det hellre själv så det blir precis som jag vill ha det.
 

Dammen

Cartier
Jag var inne på Klockmaster Globen för att korta länken på tjejens klocka, inte inköpt hos dem. Hade ett mycket trevligt samtal med personalen i ung. 30 minuter om Seiko och klämde på hela sortimentet. När jag sedan skulle betala de 100kr som kortningen skulle kosta bjöd urmakaren på det som tack för samtalet. Klockren service, när det är dags för en MM300 eller GS så blir det definitivt från dem! :)
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Vi justerade idag längden på länken till min frus klocka. Bytte en hellänk mot en halv. Tog ca 5 min med ett verktyg för pins som kostade en 50-lapp. Det var första gången som vi gjort detta. Någon som gör detta dagligen, och dessutom med riktiga verktyg, ska inte behöva debitera 4-500:-. Låter som gränsfall på rån!
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Nymans Västerås tog en hundring för att korta länken på damens GS. Klart överkomligt.

Håller med, dyrare ska det inte vara. Jag ville byta band en gång i en butik (när jag inte kunde det själv) och de sa att det kostade mellan 100-400kr beroende på hur jobbigt detta var. Det var ju bättre jag köpte ett band där så var det gratis, jag gick till en annan affär och där tog de 30kr...

Okej om klockan är svindyr typ patek men en omega etc. är ju inte svårt korta med någorlunda billiga verktyg och att då kräva 400kr är bara ruttet.
 

Ninen79

Audemars
När jag var hos Erikson och justerade länken på min PO så frågade jag inte vad det kostade innan. 400 spänn tog dom när jag skulle hämta ut den, med motiveringen "jamen det är så mycket det kostar". Har inte satt min fot därinne sen dess.
När jag var hos Erikson och justerade länken på min PO så frågade jag inte vad det kostade innan. 400 spänn tog dom när jag skulle hämta ut den, med motiveringen "jamen det är så mycket det kostar". Har inte satt min fot därinne sen dess.
Skulle korta länken på min Cockpit där och dom ville dom ha 600 kr... Va i helvete tänkte jag och gick därifrån. Aldrig sätter jag min fot där igen!
 

Grön

Omega
2-Faktor
Jag har aldrig betalat för justering av länk i Göteborg ( Bergströms , NK, Infinitum). Har iofs heller aldrig frågat om det kostar något utan tackat och tagit emot.
 

M021

Rolex
2-Faktor
Inte svar på din fråga men tänkte ändå...
Köper man hos AD får du ofta denna service gratis med många andra små tips och trix, kaffe och en trevlig pratstund ;)
Kan däremot tänka mig att flera AD's tar en slant för en service trots att man traskar in med en helt ny Rolex, även om man ser det som en standard service som konsument så vet jag att många AD's "lider" av kunder som handlar på t ex uret.se och som sedan går ner till AD'n dagen efter och förväntar sig samma service bara för det är samma märke butiken säljer.

Utifrån det perspektivet förstår jag att man får betala för servicen, däremot hur mycket, mellan 100-500. Beror väl på länk,vad jag förstår från klockkunniga vänner är Breitling länken bra mycket bökigare än Rolex oyster t ex. därav dyrare pris kan jag tänka mig,
 

carlanton

Audemars
Jag var inne på Klockmaster Globen för att korta länken på tjejens klocka, inte inköpt hos dem. Hade ett mycket trevligt samtal med personalen i ung. 30 minuter om Seiko och klämde på hela sortimentet. När jag sedan skulle betala de 100kr som kortningen skulle kosta bjöd urmakaren på det som tack för samtalet. Klockren service, när det är dags för en MM300 eller GS så blir det definitivt från dem! :)

Har kortat länkar gratis där flera gånger! RobE skulle ha 250 kr och Krohns gör det gratis eller tar en hundring.
 

Reize

Omega
De tar ju en risk med att justera länkar eftersom de kan skada klockan. 400-500kr är ju dock helt sjukt. Personligen gör jag det hellre själv så det blir precis som jag vill ha det.
Vad är risken, menar du? Så länge man är hyfsat nykter ser jag inte vad som skulle kunna gå fel.

Jag hade för övrigt aldrig betalat för att justera länkar, visste ärligt talat inte ens att folk gick till urmakare för att göra det. Ett länkverktyg kostar inte många tior och man kan prova sig fram efter eget tycke, dessutom är det kul att pilla med sina klockor lite då och då.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Reize
Klart att det finns en minimal risk att repa klockan. Dessutom tar det ju några minuter. Time is money! Jag har heller aldrig och kommer aldrig lämna in en klocka för att göra det, men alla är ju inte intresserade av att pilla med klockor, så det är inte så konstigt att vissa lämnar in dem. Speciellt inte om personen precis köpt sin första dyra klocka.

Edit: Om en urmakare kostar 1000kr/timma och det tar 10min att korta länken, så är det 166kr i bara mantid. Att de borde få tillbaka detta i form av trogna/glada kunder däremot är en annan sak.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
70kr pröjsar man här i Östersund hos Klockmaster :)
Larssons Guld kostar gratis då dem gärna vill ge så god service som möjligt så man handlar någon Oris eller Omega av dem.
 

hisingen

Cartier
2-Faktor
Var inne och kortade en länk på Klockmäster Hansson på Frölunda torg, det tog dom 500 kr för, känns både dyrt och trist av en butik jag tidigare handlat i.
 
Topp