• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

NOS, fördelar och nackdelar?

Frosse

Cartier
Vad finns det för fördelar respektive nackdelar med NOS-klockor (New Old Stock)?

Har exempelvis hittat en NOS 116610 för 49K inom Europa från 2013...faror?
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Farligaste är att du inte kan veta om det verkligen är NOS. Annars ser jag bara fördelar (förutom priset). Inget slitage varesig utvändigt eller invändigt. Är det lite äldre NOS kan eventuellt en rengöring (från gamla förtjärade oljrester) och en oljning samt packningsbyte behövas. :)
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Vad finns det för fördelar respektive nackdelar med NOS-klockor (New Old Stock)?

Har exempelvis hittat en NOS 116610 för 49K inom Europa från 2013...faror?
Klockan du kikat på faller i mina ögon inte i NOS facket. Brukar i regel vara klockor som slutat tillverkas men fortfarande ligger oanvänd någonstans, risk, nja vill man ha modellen i fråga och priset känns relevant så kör. Relativt lätt att se om en klocka är HELT oanvänd.
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Hijackar tråden på ungefär samma ämne..
Är den här NOS verkligen tror ni? Står så i säljesannonsen nämligen. Och framförallt, är den värd ett premium? Har kommit ner till 25000:- inkl. frakt. Känns lite dyrt tycker jag. Finns en annan från en italiensk handlare som kan tänka sig 22500:- för samma referens, 8 år yngre men med linne-tavla...
2i9rnth.jpg

2yv8fax.jpg

x4qkbs.jpg

2le5dmv.jpg


Tack på förhand,
Rille
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Hijackar tråden på ungefär samma ämne..
Är den här NOS verkligen tror ni? Står så i säljesannonsen nämligen. Och framförallt, är den värd ett premium? Har kommit ner till 25000:- inkl. frakt. Känns lite dyrt tycker jag. Finns en annan från en italiensk handlare som kan tänka sig 22500:- för samma referens, 8 år yngre men med linne-tavla...
2i9rnth.jpg

2yv8fax.jpg

x4qkbs.jpg

2le5dmv.jpg


Tack på förhand,
Rille

Är det en NOS DJ är den definitivt värd 25 lök
 

Freddie L

Panerai
Lånar också tråden:
Hur länge klarar en klocka att ligga innan oljorna behöver bytas?
Har tex hittat NOS Oris-automater (med ETA) som är "ungefär 5 år gamla", men mina efterforskningar visar snarare på minst 5 år, kanske 10 år...
Vad tror ni?
 
Topp