Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

NOS Roamer & Facit

Diskussion i 'Vintage' startad av Rock_N_Ron, 16 mars 2014.

1. Rock_N_Ron
    Trådstartare

Rock_N_Ron Friends of KS

Tjäna...

Var på Nyköpings Bomässa igår & träffade en trevlig herre & tilliga urmakare - Jan på Westrings Klockor. Han håller till i Gamla Bryggeriet i Nyköping. Nå´n som känner till honom?
    Tipsade honom om KS, så Jan, om du ser detta, så skriv gärna en rad.

Han hade ett flertal NOS klockor i sin lilla monter. Han hade köpt/tagit över en gammal klockbutik med massor av godis i. Ett gäng gamla OMegor bl.a. & denna härliga Roamer som jag föll pladask för:
    bild-71.JPG

Notera prismärkningen på baksidan. Rea! ;)

bild-73.JPG

Även denna gamla goding fanns att beskåda:

bild-72.JPG

Vad tror ni om dessa?
    Lämplig prislapp?

Camo00, Icaras, jabla och 3 andra gillar detta.
  2. nifag

nifag Stadsbo

Roamern var riktigt fin! De brukar inte gå för några skyhöga priser på ebay, men denna är förstås i sjukt mycket bättre skick än de allra flesta där. Fixoflex brukar väl tala gott om dessa så han kanske kan uttala sig om vad man bör betala.

3. nifag

nifag Stadsbo

4. _jonte

_jonte Friends of KS

Som hittat, shoppa loss!

jabla gillar detta.
  5. Jockinho

Jockinho Friends of KS

Från:
    Motala
    Roamern var ju ascool! :)

6. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Jo, jag har några Roamer! Det är framförallt 44 stenarna som brukar vara heta internationellt! Alla Roamer tycker jag
    dock är mycket prisvärda och oftast av mycket god kvalitet! Stingraydykaren har nu hittat ett nytt hem hos Ariste!:)

Blev det någon affär!?

nifag gillar detta.
  7. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Som nämnts ovan, shoppa loss!, för att du är värd det Rock_N_Ron :)

8. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    315:- För Roamern i det skicket är ju ren stöld!!! Grattis till en as-ball klocka! :)

Btw. Är det en elektro-mekanisk klocka?

9. Rock_N_Ron
    Trådstartare

Rock_N_Ron Friends of KS

:)

Tom. den spröda remmen var original. Den behövde dock bytas...

315 spänn var nog priset back in the days... Vi kom aldrig så långt som att sätta ett pris. Tänkte höra här vad som kan vara rimligt.

Jo, jag förstod det som att det var ett ekektro-mekaniskt verk. Måste läsa på lite om den tekniken. Nån som vill ge en snabbgenomgång?

10. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Jag skulle nog säga att om det är en handlare som ska sälja den med lite garanti och så, så ligger den nog på minst 1500-2000:- kanske även upp till en tusenlapp till.

Tekniken fungerar så som jag har förståt det, som en vanlig mekanisk. Fast istället för fjäder så sitter det ett batteri med en motor som "puffar" på balansen. Den tickar alltså lika trevligt som en handjagare/automat fast du behöver inte oroa dig för att dra upp den, eller sätta den i windern :)

11. China

China Guest

Verket i Roamern är ett ESA 9154 Dynotron, du hittar mer info och bra länkar om olika urverk i tråden nedan.

http://klocksnack.se/threads/lär-oss-om.12116/#post-216677

Fixoflex, Minuteman, Rock_N_Ron och 1 annan gillar detta.