• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Novis på italienska klockor

rogart-63

Patek
Finns det några trevliga vintage italienska klockor ? Vilka märken skall man leta efter ? Dolce&Gabbana och Gucci går bort . Ferrari och kanske Festina oxå . Vad finns då kvar ?
 

Falcone

Cartier
2-Faktor
Det enda fabrikat som är intressant i sammanhanget är Panerai, se till att ta med stora plånboken om du ska handla gamla Pannor.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
BVLGARI, Panerai, U-Boat

Edit: U-Boat har kanske inte funnits så länge?

Sent from my iPad using Tapatalk HD
 
C

China

Guest
Pryngeps, Anonimo, Breil...

Jag fyller på med lite mera vintage.:)

Alessi, Atlantus, Aurora, Belstaff, Buccelati, Cesare Paciotti, Damiani, Ducati, EmaS, Fendi, Francesco Basile, Gattinoni, Giorgio Viscotti, K & Bros, Krizia, Lalex, Lorenz, Morellato, Perseo, Philip Watch, Pryngeps, Salvatore Ferragamo, Valentino, Vetta, och Wintex.

Som alltid en hel del Schweiziska "private label", och några Amerikaner med Italiensk anknytning.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag fyller på med lite mera vintage.:)

Alessi, Atlantus, Aurora, Belstaff, Buccelati, Cesare Paciotti, Damiani, Ducati, EmaS, Fendi, Francesco Basile, Gattinoni, Giorgio Viscotti, K & Bros, Krizia, Lalex, Lorenz, Morellato, Perseo, Philip Watch, Pryngeps, Salvatore Ferragamo, Valentino, Vetta, och Wintex.

Som alltid en hel del Schweiziska "private label", och några Amerikaner med Italiensk anknytning.

Just fan, min Wyler-Vetta var ju nästan italiensk... Men egentligen inte.
 

Joakim

Sugen
2-Faktor
Har haft italiensk chef och även tvingats sälja italienska produkter, baserat på det skulle jag ALDRIG bära ett italienskt ur.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Anonimo är väl knappast vintage (grundat 1997)? Och Pryngeps och Breils tidiga klockor är väl i princip bara brandade helschweiziska ur?
Helt rätt om Anonimo, inte vintage. Vad gäller Pryngeps och Breil, japp...kanske brandade helschweiziiska ur men det framgick inte av TS att han letade efter ett italienskt märke där ALLT ALLTID tillverkats i Italien - om så är fallet så ska det bli spännande att se vad som kommer fram.:)
 

Falcone

Cartier
2-Faktor
Helt rätt om Anonimo, inte vintage. Vad gäller Pryngeps och Breil, japp...kanske brandade helschweiziiska ur men det framgick inte av TS att han letade efter ett italienskt märke där ALLT ALLTID tillverkats i Italien - om så är fallet så ska det bli spännande att se vad som kommer fram.:)
Då blir det nog svårt ja. Svårt att hitta något mer intressant än Panerai, spännande militärhistoria, Rolex-koppling m.m. Men visst, vill man nörda in sig på italien-brandade schweiziska ur så kan man ju göra det också Allt handlar ju om definitioner, vad är vintage, vad är italienskt o.s.v. :)
 

SSL

Audemars
Tyvärr, men Italien och ur är en sjukt boring kombo. Själv letat som fan förut. Men gav upp efter att jag somnade av tristess!
 

rogart-63

Patek
Upptäckte ju att jag faktiskt redan ägde en italiensk klocka .En inte så kanske vintage Sector adv2500 .Bland dom första klocka jag ägde och den har hängt med sedan den var ny . Servad och till fräschad vid ett par tillfällen .

RSCN2669.JPG
 

Scooter

Omega
Veglia har jag sett armbandsur vara märkta. Sen vad det är för urverk får jag lämna osagt, hur som så tillverkar Veglia bland annat hastighetsmätare till gamla Vespor.
 
Topp