• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nu flyger vi - Visa upp din flygare!

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
me9y6upy.jpg


Mina flygare just nu....


Skickas från min IFÅN 5S via Tapatalk
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Vad innebär flygare i klocktermer? :oops:

Det är att piloter använt klockan som klocka eller som ett instrument under flygning av ett plan oftast. Tidigt kända inom militären oftast då större i diametern än vanliga klockor så dom kunde ha klockan utanpå flygarjackan och lätt kunna avläsa tiden under flygning...

Typ så här är ett exempel ;)

7yrapu5u.jpg

e9ate5yb.jpg

uteja2ah.jpg
yta4a5ur.jpg


World War II broke out. Since combat aircraft had become such a powerful wartime tool, navigator’s watches were put into full production along with the other more direct weapons. The German government demanded five manufacturers to build competent B-uhr watches which were both anti magnetic and able to be chronometer certified. It is believed that A. Lange & Sohne, a principal supplier of the time, could not deliver the watches in time for the amounts needed. The German government therefore brought the raw movements and cases to other watchmakers for mounting and regulating. The five companies that were assigned to build the watches were A.Lange & Sohne, International Watch Company, Laco, Stowa and Wempe. B-uhr was derived from the German word “Beobachtungs-uhr” meaning “Observation Watch”. It is also referred to as the “Navigator’s watch” or “Pilots watch”. Approximately 1200pcs were built in 1942 and they were eventually commissioned to German Luftwaffe pilots and British deck officers. To this day, no watch manufacturer can claim credit to its exclusive rights hence numerous companies can pay homage to the original design.




Skickas från min IFÅN 5S via Tapatalk
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
MacRulez4ever!

Vilka läckra Omegor du har i din samling! Kan du inte i denna tråd bjuda på lite
bättre bilder och deras fantastiska historik!
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Är själv lite allergisk mot klockor som ska se ut som flygare med som inte har något med flyg att göra öht. Min "nya" 1675 är så nära jag kan komma PANAM-folkets klockor som användes på flightdeck i 707'orna. Hade senare varianter tidigare, men efter en hel massa flippande upplever jag frid med denna på armen. Min UTC Skydiver använder jag mycket i jobbet själv, skrev om den förut. Likt Lemaniaklockan tidigare i tråden är detta en riktig yrkesklocka för piloter vilket jag går igång på. Gillar inte Breitlings antydningar om att man som pilot behöver ultimat precision och därför med fördel väljer en Chronomat typ, finns öht ingenting som gör att den sticker ut som nödvändig för en pilot...

SXkfIfn.jpg
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
MacRulez4ever!

Vilka läckra Omegor du har i din samling! Kan du inte i denna tråd bjuda på lite
bättre bilder och deras fantastiska historik!


Här är lite mer info om Omegas Raf Fat 53 klockan, och några fler bilder till dig Fixoflex :)

http://www.hodinkee.com/blog/2008/1...-royal-air-force-omega-antimagnetic-chro.html

Litt fler bilder på min Fat 53:
6DUGkeV.jpg

http://i.imgur.com/c140gOh.jpg[/img[FONT=Trebuchet MS]][/FONT]
[img]http://i.imgur.com/JHBXs74.jpg
ZOHju6E.jpg

VtCtlMm.jpg

ehip6gw.jpg

nFXVZgr.jpg

OlTiltd.jpg

pEN7Goy.jpg

gVwaUj2.jpg






 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Lysande!

Vet du hur mycket original det är på klockan. Har du renoverat tavlan eller är det endast lumen som är fixat.
Klockan är en höjdare!
 
Jag är sugen på en IWC Mark 15-17, men har svårt att se hur och när jag ska använda den. Vilka fler användningsområden har en flygare förutom det självklara när man flyger och gör Gripen-affärer med brasilianare? Är rädd att det skulle bli någont halvdant mellanting mellan casual och dress. Är jag helt fel ute eller vad anser panelen?
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Jag är sugen på en IWC Mark 15-17, men har svårt att se hur och när jag ska använda den. Vilka fler användningsområden har en flygare förutom det självklara när man flyger och gör Gripen-affärer med brasilianare? Är rädd att det skulle bli någont halvdant mellanting mellan casual och dress. Är jag helt fel ute eller vad anser panelen?

Man har den på handleden, där den visar tiden och ibland dagens datum ... :)

Seriöst, alla klassiska flygarklockor, t ex dom IWC du nämner, har en sak gemensamt. Dom är extremt tydliga och lättavlästa, oavsett ljusförhållande. Det finns ett antal exempel på det i den här tråden. Sen är det väl en smaksak vid vilket tillfälle man tycker dom passar bäst. Jag säger som Perikles i Tuborg-reklamen; "Hvergang!".
 
Topp