• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nu ger jag mig in i vintageträsket. Nyinkommen klocka!

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Denna gång var det min tur att handla vintageklocka och vad passar bättre än en tank med subsekund! Klockan kommer från Birka, schweiziskt litet företag med väldigt lite information om på nätet. Det mekaniska verket i klockan däremot är ett FHF29 och för er som inte känner till det så är Fabrique d'Horlogerie Fontainemelon, en av de äldsta och största schweiziska tillverkarna av urverk, som har skapat det.

FHF 29 är ett urverk som använts/används i många klockor, om än med en viss modifiering av urverket. FHF 29 var ett så kallat eubauche-verk där agenturerna, i de olika länderna som klockorna exporterades till, själva satte ihop verken. FHF skickade då "blanka" urverk till klockföretag där urverken stämplades med olika märkesnamn. Exempel på klockor med detta urverk: Perfex, Birka, Mondia, Tissot, Otona, Chronoswiss, Maurice Lacroix, Rolex m.m.

Och precis när ni läste klart sista ordet i förra meningen så piggnade ni till. Har Rolex använts sig av detta urverk? Japp, Rolex har använt FHF-urverk i sina exportmodeller. Till exempel var Rolex 59 ett modifierad FHF 30, vilket, exporterades till Kanada 1935-1945.
2Ch9OJ2.jpg

Vad gäller Maurice Lacroix är FHF 29 grunden för Masterpiece FHF29 Limited Edition-serien. Det är samma urverk som Fabrique d'Horlogerie Fontaine producerade från 1930-talet, inga extra funktioner har lagts till.
4cPp4TP.jpg

Maurice Lacroix reparerade ibland gamla och inte längre producerade urverk och i det här fallet slog ML helt enkelt samman dessa mekaniska pärlor och gav dem en tillräcklig hög finish för att användas i Masterpiece-serien. ML döpte därmed om sina modifierade och uppfräshade FHF29 till ML35.
lgQri8g.jpg


Kalibern ses även hos Chronoswiss i deras Limited Edition Chronoswiss Rectangular Regulateur. En väldigt vacker klocka i 18 karats roseguld.
Klockan introducerades 1992, tillverkades endast i 650 exemplar, till ett pris av 9400$
k6EAadf.jpg
Den mest intressanta aspekten av denna klocka är dock självklart urverket FHF 29, gjord av Fountainemelon 1932. År 1990 lyckades Gerd Lange förvärva 670 av dessa NOS-verk, vilka gjorde det möjligt för honom att avsluta en upplaga av 650st. Chronoswiss var därmed ett av de första företagen någonsin att producera en begränsad upplaga klockor med hjälp av ett vintageurverk. Urverken var fortfarande i en mycket sträv och ojusterad form när Gerd förvärvade dem, och han var tvungen att helt återställa och bygga om dessa för att sedan återanvända dem i Chronoswiss.
HfGm30O.jpg

Urverkets identifieringsprocess är i sig unikt, och värt att nämna. Identifieringen av ett urverk baseras på märke och nummer ingraverat på baksideplattan, antingen under urtavlan eller under spärrhjulet. Den schweiziska urverkskatalogen från 1954 ger oss ytterligare hjälp: "Om det inte finns något märke eller nummer ingraverat på den sida av plattan som vetter mot urtavlan, utförs identifieringen på följande sätt: de 3 urverkssdelarna, exponerade på den sida av plattan som vetter mot urtavlan, är urverkets så kallade "fingeravtryck". För att underlätta identifiering är varje urverk jämförs dessa delar med figurerna för varje specifikt urverk i urverkskatalogen.
0E68OAF.jpg


Så sitter man med en klocka och ett urverk från tidigt 30-tal :happyhappy: Ser nu att inlägget blev av det längre slaget, hoppas dock att Ni tycker att det var värt att läsa.
Här är de få bilderna jag precis hunnit ta:
bild 2.JPG

bild 1.JPG


Lev väl!

Edit: Jag blev för övrigt lite föör exalterad när jag klicka hem denna lilla sak men mer om detta imorgon! Du kommer inte bli besviken eriksson850 :D
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Fint mögel, har också en gammal Birka(dam) som hängde med ett gäng andra klockor. Kul med all historia runt verket, Maurice Lacroixen var oerhört snygg.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Grattis till den mögeltanken, och välkommen ner i träsket :) Snart kommer det klickas hem konstigafickur mm ;)

edit: Tack för trevligt inlägg!
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Grattis till den mögeltanken, och välkommen ner i träsket :) Snart kommer det klickas hem konstigafickur mm ;)

edit: Tack för trevligt inlägg!
Tackar! har redan börjat kolla fickur men hejdat mig för snart budar jag på allt möjligt. Vill egentligen börja med rolex snart men jag har en konstig inre vilja att samla olika sorters Omega, helst stämgaffel 300hz, Supersonic 720hz och megaquartz o_O
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Gratiis till en smäcker tank och tack för ett intressant inlägg, välkommen mögelsporernas förlovade värld!
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Välkommen, now there is no escape:)
Väldigt välskrivet inlägg, kul att du hittat hit Micce.
Härlig tank!
 

Simpatico

Rolex
Tackar och bockar för läsningen.
Alltid kul att läsa texter från folk som går i spinn för något dom verkligen gillar.
Ser ut att vara en underbar liten sak du fått tag på, stort grattis.
 

rainerschlipp

Breitling
Hej alla! Jag har en Birka i silver (825). Damklocka. I övrigt vet jag inte så mkt om den, den tickar fint. Ngn som har nån info? värde?
gissar på en hundring eller två men man vet ju aldrig.

2015-08-26 17-16-37.920.jpg
 

Bilagor

  • 2015-08-26 17-16-37.920.jpg
    2015-08-26 17-16-37.920.jpg
    23.4 KB · Visningar: 98

Gummo

Joker
2-Faktor
Hej alla! Jag har en Birka i silver (825). Damklocka. I övrigt vet jag inte så mkt om den, den tickar fint. Ngn som har nån info? värde?
gissar på en hundring eller två men man vet ju aldrig.

2015-08-26 17-16-37.920.jpg
Fin! Fråga vad @LadyA bjuder så har du ett pris där. Kolla avslutade auktioner på Kaplans och Tradera. Tyvärr får du nog inte så jättemånga hundralappar för den.
 
L

LadyA

Guest
Fin! Fråga vad @LadyA bjuder så har du ett pris där. Kolla avslutade auktioner på Kaplans och Tradera. Tyvärr får du nog inte så jättemånga hundralappar för den.

Hehe! Den var verkligen min stil, men armbandet lär vara alldeles för stort för mig. Ca 200 hade jag nog kunnat ge, men ska du sälja är det ju bara sätta ut på t.ex. Tradera och se vad folk budar.

Testa också att se hur den går. "Fungerar" och "tickar fint" betyder ju t.ex. inte att den håller tiden eller att den går i 24-28 timmar... Som köpare vill man gärna veta så mycket som möjligt.
 
Topp