Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Nu ger jag mig in i vintageträsket. Nyinkommen klocka!

Diskussion i 'Vintage' startad av Stomatologen, 25 juni 2014.

1. Stomatologen
    Trådstartare

Stomatologen Friends of KS

Denna gång var det min tur att handla vintageklocka och vad passar bättre än en tank med subsekund! Klockan kommer från Birka, schweiziskt litet företag med väldigt lite information om på nätet. Det mekaniska verket i klockan däremot är ett FHF29 och för er som inte känner till det så är Fabrique d'Horlogerie Fontainemelon, en av de äldsta och största schweiziska tillverkarna av urverk, som har skapat det.

FHF 29 är ett urverk som använts/används i många klockor, om än med en viss modifiering av urverket. FHF 29 var ett så kallat eubauche-verk där agenturerna, i de olika länderna som klockorna exporterades till, själva satte ihop verken. FHF skickade då "blanka" urverk till klockföretag där urverken stämplades med olika märkesnamn. Exempel på klockor med detta urverk: Perfex, Birka, Mondia, Tissot, Otona, Chronoswiss, Maurice Lacroix, Rolex m.m.

Och precis när ni läste klart sista ordet i förra meningen så piggnade ni till. Har Rolex använts sig av detta urverk? Japp, Rolex har använt FHF-urverk i sina exportmodeller. Till exempel var Rolex 59 ett modifierad FHF 30, vilket, exporterades till Kanada 1935-1945.

Vad gäller Maurice Lacroix är FHF 29 grunden för Masterpiece FHF29 Limited Edition-serien. Det är samma urverk som Fabrique d'Horlogerie Fontaine producerade från 1930-talet, inga extra funktioner har lagts till.
    Maurice Lacroix reparerade ibland gamla och inte längre producerade urverk och i det här fallet slog ML helt enkelt samman dessa mekaniska pärlor och gav dem en tillräcklig hög finish för att användas i Masterpiece-serien. ML döpte därmed om sina modifierade och uppfräshade FHF29 till ML35.

Kalibern ses även hos Chronoswiss i deras Limited Edition Chronoswiss Rectangular Regulateur. En väldigt vacker klocka i 18 karats roseguld.
    Klockan introducerades 1992, tillverkades endast i 650 exemplar, till ett pris av 9400$
    Den mest intressanta aspekten av denna klocka är dock självklart urverket FHF 29, gjord av Fountainemelon 1932. År 1990 lyckades Gerd Lange förvärva 670 av dessa NOS-verk, vilka gjorde det möjligt för honom att avsluta en upplaga av 650st. Chronoswiss var därmed ett av de första företagen någonsin att producera en begränsad upplaga klockor med hjälp av ett vintageurverk. Urverken var fortfarande i en mycket sträv och ojusterad form när Gerd förvärvade dem, och han var tvungen att helt återställa och bygga om dessa för att sedan återanvända dem i Chronoswiss.

Urverkets identifieringsprocess är i sig unikt, och värt att nämna. Identifieringen av ett urverk baseras på märke och nummer ingraverat på baksideplattan, antingen under urtavlan eller under spärrhjulet. Den schweiziska urverkskatalogen från 1954 ger oss ytterligare hjälp: "Om det inte finns något märke eller nummer ingraverat på den sida av plattan som vetter mot urtavlan, utförs identifieringen på följande sätt: de 3 urverkssdelarna, exponerade på den sida av plattan som vetter mot urtavlan, är urverkets så kallade "fingeravtryck". För att underlätta identifiering är varje urverk jämförs dessa delar med figurerna för varje specifikt urverk i urverkskatalogen. [​IMG]

Så sitter man med en klocka och ett urverk från tidigt 30-tal :happyhappy: Ser nu att inlägget blev av det längre slaget, hoppas dock att Ni tycker att det var värt att läsa.
    Här är de få bilderna jag precis hunnit ta:
    bild 2.JPG
    bild 1.JPG

Lev väl!

Edit: Jag blev för övrigt lite föör exalterad när jag klicka hem denna lilla sak men mer om detta imorgon! Du kommer inte bli besviken eriksson850 :D

Johan S, Guinness, Andersml och 30 andra gillar detta.
  2. aleks

aleks Friends of KS

Gött mögel! Tack för läsningen, trevligt!

Micce gillar detta.
  3. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Fint ska det va!

Micce gillar detta.
  4. JaTack

JaTack Friends of KS

Fint mögel, har också en gammal Birka(dam) som hängde med ett gäng andra klockor. Kul med all historia runt verket, Maurice Lacroixen var oerhört snygg.

Micce och Icaras gillar detta.
  5. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Kul mögel :) Har själv en tankliknande sak som jag ännu inte vågat visa upp här...

Carolin gillar detta.
  6. Stomatologen
    Trådstartare

Visst är det! Visa upp din tank, jag backar dig :D

Carolin och Scaramanga gillar detta.
  7. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Grattis till den mögeltanken, och välkommen ner i träsket :) Snart kommer det klickas hem konstigafickur mm ;)

edit: Tack för trevligt inlägg!

Micce gillar detta.
  8. Stomatologen
    Trådstartare

Tackar! har redan börjat kolla fickur men hejdat mig för snart budar jag på allt möjligt. Vill egentligen börja med rolex snart men jag har en konstig inre vilja att samla olika sorters Omega, helst stämgaffel 300hz, Supersonic 720hz och megaquartz o_O

StarMan, Grafton, eriksson850 och 1 annan gillar detta.
  9. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Gratiis till en smäcker tank och tack för ett intressant inlägg, välkommen mögelsporernas förlovade värld!

Micce gillar detta.
  10. Kettil

Kettil Biskop

Ett gilla för det här inlägget är ett understatement! Vi älskar sådant här! Välkommen !:)

..och ett stort grattis förstås! ;)

Ariste och Micce gillar detta.
  11. luddviig

luddviig Borgare

Från:
    Norrköping
    Snyggt! ;)

Micce gillar detta.
  12. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Tack för trevligt inlägg! Alltid roligare med dessa lite längre berättelser med sidospår och slutknorr :)
    Undrar vad som döljer sig i morgondagens paket...

Postad förut, men slänger upp en bild på min Birka fhf-29

OnhSgco.jpg

Gummo, Ernesto, Kettil och 1 annan gillar detta.
  13. Stomatologen
    Trådstartare

Tack så mycket och kul att ni uppskattade texten theargonaut, Kettil, Ariste & eriksson850. Förstår nu att det krävs planering i god tid för att kunna skriva en hel veckas dagens klocka-trådar :) Eriksson, din Birka är i väldigt fint skick, så snygga visare dessutom!

eriksson850 gillar detta.
  14. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Här är mitt bidrag till FHF verken! (Ingen tank dock)

Kul post Micce!

Sitter i min L.U.C (Chopard)
    DSCF2108.JPG

Micce gillar detta.
  15. san

san Borgare

Välskrivet! Tack för trevlig läsning, och grattis.

Micce gillar detta.
  16. Grafton

Grafton Biskop

Trevlig urverkshistorik! Och grattis! Riktigt möglig :)

Micce gillar detta.
  17. Weasel

Weasel Friends of KS

Från:
    Orten
    Välkommen, now there is no escape:)
    Väldigt välskrivet inlägg, kul att du hittat hit Micce.
    Härlig tank!

Micce gillar detta.
  18. Stomatologen
    Trådstartare

Tackar, indeed :) mer om detta imorgon:cigar:

19. Minuteman

Minuteman Friends of KS

Tack för trevlig läsning, och grattis till din biljett in i mögelvärden!

Micce gillar detta.
  20. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Grattis och tack för lärorik läsning.

Micce gillar detta.
  21. Simpatico

Simpatico Friends of KS

Från:
    Skåne men bor i GBG.
    Tackar och bockar för läsningen.
    Alltid kul att läsa texter från folk som går i spinn för något dom verkligen gillar.
    Ser ut att vara en underbar liten sak du fått tag på, stort grattis.

Micce gillar detta.
  22. LarsG

LarsG Ty internationalen åt alla lyckan bär!

Från:
    Berlin/Stockholm
    Lärorikt :)

Micce gillar detta.
  23. lars andersson

lars andersson Torpare

Från:
    Malmö
    Tack för ett informativt och bra inlägg. Tanken är snygg så det förslår.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Micce gillar detta.
  24. rainerschlipp

rainerschlipp Torpare

Från:
    Göteborg
    Hej alla! Jag har en Birka i silver (825). Damklocka. I övrigt vet jag inte så mkt om den, den tickar fint. Ngn som har nån info? värde?
    gissar på en hundring eller två men man vet ju aldrig.

2015-08-26 17-16-37.920.jpg

Bifogade filer:

Gummo gillar detta.
  25. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Fin! Fråga vad @LadyA bjuder så har du ett pris där. Kolla avslutade auktioner på Kaplans och Tradera. Tyvärr får du nog inte så jättemånga hundralappar för den.

26. LadyA

LadyA Guest

Hehe! Den var verkligen min stil, men armbandet lär vara alldeles för stort för mig. Ca 200 hade jag nog kunnat ge, men ska du sälja är det ju bara sätta ut på t.ex. Tradera och se vad folk budar.

Testa också att se hur den går. "Fungerar" och "tickar fint" betyder ju t.ex. inte att den håller tiden eller att den går i 24-28 timmar... Som köpare vill man gärna veta så mycket som möjligt.

Gummo gillar detta.
  27. rainerschlipp

rainerschlipp Torpare

Från:
    Göteborg
    Tack för tipsen! får återkomma.

Gummo gillar detta.
  28. Tripeiro.

Tripeiro. Friends of KS

Fint skrivet och välkommen! Om du trodde att du var klocksjuk tidigare, så är det ingenting gentemot vintageklocksjukan!

Stomatologen gillar detta.