• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nu har jag fattat...

ZQT

The Banker
2-Faktor
Det tog mig typ tre år... Hur kan man inte tycka att det är chef med matta tavlor, gräddfärgade och målade index, doomade plexiglas, lugholes på tool watches och rassliga länkar?!

Lite bilder på de små rackarna som gjorde mig omvänd:

Daydate, ref 1803, 2,0m serie, silverfärgad five minute track dial, open 6/9.

GMT, ref 1675, 1,92m serie, MK1 tavla med closed 6/9 och lite blekt svart bezel.

1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg
7.jpg
8.jpg
9.jpg
10.jpg
11.jpg
12.jpg
12(1).jpg
13.jpg
14.jpg


Gott snack!
/ Jakob
 

Johanw

Cartier
Och då har du inte ens njutit av en riktigt rasslig länk då din ser ut som en 78360? Har en vikt länk till min Tudor sub och där snackar vi något som ger verklig motsatt känsla. Stabil dykare och en länk som känns som något från en tuggummiautomat i kvalité.
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Och då har du inte ens njutit av en riktigt rasslig länk då din ser ut som en 78360? Har en vikt länk till min Tudor sub och där snackar vi något som ger verklig motsatt känsla. Stabil dykare och en länk som känns som något från en tuggummiautomat i kvalité.

Vikt och nitad länk är the shit! Har vikt på min flinga och nitad till min 1675 och måste säga att nitad är bäst enligt mig.
 

rekacj

Omega
2-Faktor
Riktigt fin duo! Daydate har seglat upp som kandidat till nästa klocka tillsammans med AP RO. Blev riktigt sugen på oysterlänk också till min 1675, någon som kan säga vad en sån går på mellan tummen och pekfingret?
 
  • Like
Reactions: ZQT

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Bra, riktigt bra! Den där 75an ser riktigt fin ut, och jag gillar det där insertet skarpt. Måste leta på ett svart så småningom...

Och den där duon täcker så oerhört många användningsområden, riktigt bra. Ska man uppdatera från DJ till DD, hmmm...

Det enda tråkiga med att gilla vintageklockor är att allt nytt framstår som rätt ointressant och det måste till ganska specifika moderna ur för att locka fram ett intresse. Iaf. för mig.

Blev riktigt sugen på oysterlänk också till min 1675, någon som kan säga vad en sån går på mellan tummen och pekfingret?

Har letat en del. Jag har svårt att hitta något för under 5' som är lockande. Då har jag iof. nästan enbart letat tidstypiska 7836.
 

_jonte

Patek
Har letat en del. Jag har svårt att hitta något för under 5' som är lockande. Då har jag iof. nästan enbart letat tidstypiska 7836.
Jao tyvärr har de vikta länkarna 7836 (& även 9315 till sub), dragit iväg en hel del. 5k känns väl som minimum för en fin nu? Solida 78360 lite billigare ännu kanske, men nackdelen med dem är att de blir rätt sunkiga fort när de börjat stretchas.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Jao tyvärr har de vikta länkarna 7836 (& även 9315 till sub), dragit iväg en hel del. 5k känns väl som minimum för en fin nu? Solida 78360 lite billigare ännu kanske, men nackdelen med dem är att de blir rätt sunkiga fort när de börjat stretchas.


Jo, det verkar så. Jag vill dock helst ha en 7836, eftersom det är 'rätt'. Sen tycker jag min 9315 är rätt bekväm också iof.! :)

Men det tror jag är förmodligen den största fördelen med en modern klocka - kvalitén på länkarna...
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Min är ifrån -68, känns som att det är 7836 isåfall. Jaja bara börja leta efter en sådan isåfall. Tack för dina tips!
Sorry för trådstöld JakobZ

Här är en Rolex-katalog från -69. Då verkar det sitta nitad länk iof.

image.jpg


Säkerligen lätt att bekräfta med lite Googlande. Jag vet inte detta i huvudet dock.

Sorry för crappig bild.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Tror du har fel här, det verkar som de gamla vikta länkarna håller bäst. Ha det i bakhuvudet så känns de kanske inte lika dåliga längre...

Det är säkert sant - känslan i en modern Rolex-länk är dock att den är betydligt stabilare. Men du har helt rätt, man ska inte blanda ihop begreppen 'kvalité' och 'känsla'.

Jag gillar dock vikt. Tycker inte att det är obekvämt och/eller ger dålig känsla på något sätt.
 
Topp