Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Nu kommer frågan som måste ställas

Diskussion i 'Diskussion' startad av K-S, 25 juni 2014.

1. K-S
    Trådstartare

K-S Biskop

Varför alla dessa "moddade" "homagade" Seikos som skall försöka föreställa Blancpains etc, är jag den enda som inte fattar grejen? Köper man en Seiko köper man väl en Seiko. Visst att göra något personligt med ett ur är väl roligt men inte att påtala att den skulle vara en mini plopp eller en Fifty Fathoms, då blir den väl således inget bättre än de tillverkare som vi tidigare haft trådar kring som gör ful-replikor under annat namn, eller vad är grejen jag inte fattar? Kände bara att det borde luftas lite och fås lite synpunkter kring. Är jag något på spåret att det gått inflation i detta?

WilhelmV, ZQT, Molle och 5 andra gillar detta.
  2. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Bilder....

3. TomasBc

TomasBc Dirty rotten scoundrel

Jag tror att det är så enkelt som att många tycker att den modden ser bra ut..

mega gillar detta.
  4. K-S
    Trådstartare

K-S Biskop

Finns massa, bara att googla och en hel del förkommer här på forumet. :)

5. Karatekid

Karatekid Biskop

Från:
    Lund
    I början av mitt klockintresse tyckte jag att seiko var ascoolt. Det var snyggt, det var billigt och det var modifierbart samtidigt som det inte var fake. Moddade aldrig min seiko men jag var inne på det flera ggr. Dock ville jag modda den till något med massvis med lume och inte till nån homage klocka.

6. Spindel

Spindel Biskop

Det är väl samma sak som när folk moddar sin VW Typ 1 så den ser ut som en Lamborghini Cuntach; man gör det för att man kan och för att det är nåt man gjort själv.

Icaras gillar detta.
  7. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Som M-paket till en BMW :)

mace, wojtecki och Icaras gillar detta.
  8. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Jag anser att de flesta moddningarna är bedrövliga. Seikos ser för bra ut för det förutom Monster då..

K-S, mace och calzone gillar detta.
  9. F-L-P

F-L-P Borgare

Från:
    Uppsala

Finns massa diskussioner angående detta på andra forum på nätet, bara att googla :) .

Förstår inte fascinationen kring detta ämne. Först vad är ok, vad är inte ok enligt vem. Vem var först, är det ok att inspireras så länge man inte plankar rakt av. Är det ok om orginalet har varit ut produktion i över xx år? Måste man sluta om en reissue släpps?

Många frågor, ingen utav dom intressanta.

Köp vad du vill ha och ge fan i att köpa det du inte vill ha. Att sedan triwa släpper någon plast sub eller michel kors släpper någon guldig plast mojäng, vad spelar det för roll? Baby plopp modden gjordes väl som en kul grej. ingen skadades under ingreppet. ägaren försöker inte att sälja den till någon ovetande stackare. så ser inte något problem.

Jag tycker personligen att det kanske inte är jättespännande med plankningar, men jag hoppas att de som har såna skiter fullständigt i vad jag tycker och bär dom för sin egen skull, så som alla klockor borde bäras.

Peter K, sveol, mace och 9 andra gillar detta.
  10. Norrlänningen

Norrlänningen Präst

Synproblem är ett växande dilemma i Sverige, och här har vi ett tydligt exempel på detta. :-(

TomasBc gillar detta.
  11. Weasel

Weasel Friends of KS

Från:
    Orten
    Som M-paket på en Opel mer.
    M3-märke på en 335 är samma sak som Franken klockor:)

K-S, Randel och ZQT gillar detta.
  12. Mr.Chang

Mr.Chang Präst

Från:
    Gbg
    Har hen inte råd med äkta vara,då pimpar hen!

K-S gillar detta.
  13. jandan

jandan Friends of KS

Denna diskussion kan ju hålla på i evigheter.... ingen har egentligen rätt eller fel.
    Vill man modda sin Seiko, fine, gör då det. Sen att det inte tilltalar mig direkt,
    ja det är väl mitt problem då. I min bok är en moddad Seiko samma sak som
    vilken homage som helst, och den som gillar det kan väl bära det.
    Sen var gränsen av vad som är en homage som är ok eller inte ok, finns nog nästan
    lika många åsikter om, som det finns medlemmar på klocksnack.

K-S gillar detta.
  14. plexan

plexan Borgare

Håller med dig, fattar inte grejen, visst kan det blir snyggare/coolare, men nä, då borde man löpa hela linan ut och starta ett eget klockmärke istället!

K-S gillar detta.
  15. vikgul

vikgul Lilla Buh

Från:
    Huvudstaden
    Som att styla en Volvo 740 ;)

K-S gillar detta.
  16. Jens

Jens I'm only in It for the drugs!

Från:
    Mordor
    Vi säger som i Värmland K-S; Jävla dret!

J

K-S gillar detta.
  17. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Äsch, helvete vilka griniga gubbar som kröp fram ur lervällingen idag då..?! :D

Jag behövde en sommarbeater, tycker SKX007 är ful men jättebillig, det är sjukt kul att skruva och pilla själv, och resultatet blev superskönt, lättavläst och stiligt...

Men inte fan går jag runt och säger att det är en babyplopp, eller ens hoppas att någon tror det... Såå lika blir inte Seikomoddarna, så att det är läge att snacka hommage <--> kopia... :)

http://klocksnack.se/threads/skx007-babyploppmod-på-15-min.23376/

jabla, Johnne, RicVin och 9 andra gillar detta.
  18. emilarne

emilarne Borgare

Känns som du stängde tråden lite med detta ;)

Camo00 gillar detta.
  19. lex

lex Bonde

Den Baybyploppmodden är grymt snygg!
    En hyllning till ploprof utan att vara ett plagiat, hommage i dess rätta bemärkelse.

Modda på säger jag :)

Cristian och Camo00 gillar detta.
  20. Jockinho

Jockinho Friends of KS

Från:
    Motala
    Nej så lik är ju inte din modd men visst finns det andra, personligen har jag inget emot homager (stör mig inte) men gör ingen skillnad på seiko "bb" och en kinadinka "BB" klon från tiger.
    I övrigt är väll seikomoddar kul, går ju göra hur mycket som helst :)

Camo00 gillar detta.
  21. Jockinho

Jockinho Friends of KS

Från:
    Motala
    Monstret ska va ful, det är ju ett monster ;) Dock en riktigt bra klocka, för en gångs skull en länk som är någorlunda värdig en dykare.

22. Tunan

Tunan Bonde

Har personligen ingen åsikt om den specifika frågan samtidigt kan jag inte låta bli att reflektera över ett fenomen som ofta uppstår i trådar som denna, nämligen att personer försöker "släcka" diskussionen genom att konstatera att personer tycker olika och därför behöver man inte diskutera frågan.
    Med ett sådant påstående förutsätter man att allt är statiskt, att en åsikt eller smak aldrig kan försändas genom diskussion eller argument vilket jag anser är helt fel.

Personligen anser jag att det är i just dessa "flytande" frågor som är intressanta diskutera.

Bara en reflektion :)

Camo00 gillar detta.
  23. mace

mace Stadsbo

Moddar gör väl främst folk som har ett intresse och tycker det är kul att pilla med klockor på en hyfsat simpel nivå. Lite som att köpa nya fälgar till bilen, skaffa lite knullputs på inredningen eller om det vill säga riktigt väl; smälla dit ett bakrutejalusi.

Allt som fördjupar intresset och förgyller vardagen för den som gör det är väl ok? Finns värre saker att oroa sig över.

Camo00 gillar detta.
  24. sveol

sveol Borgare

Från:
    Solna
    Bilder? Sure :)

Min första Seiko, ägde den i nästan en vecka innan den flippades till annan medlem på detta forum. Jag gillade den, han gillade den. Finns uppenbarligen folk som gillar designen. Sen att den plankar BP FF... who cares. Finns mycket viktigare saker i livet än att irritera sig på en moddad seiko. Just my 2c..

Cristian gillar detta.
  25. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Folk moddar nog mest för att det är kul att stuka till saker å få en annan look. Lite "personligare" än hur klockan såg ut när den plockades ur lådan. Även om många kikar på stilbildande ur så är det nåt tillfredsställande i att pimpa å stuka saker. Det är inte bara billigare klockor som pimpas för att likna dyrare även om det är vanligast. Det huggs bort datumbubblor, byts tavlor, bleks bezelinserts i micron och byts visare på mängder med klockor för att få till det lite annorlunda. Inget konstigt eller suspekt om de som gör det gör det för sin egen skull. Gillar man det inte så gör man det inte, är man inte intresserad så klickar man inte på tråden men i mina ögon så är det ingen fråga som måste ställas.

F-L-P, mace och sveol gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield