• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nu var ni lite väl hårda, ARN?

JohnDoe

Rolex
Jo det är ju bra att den som påstår att ett vrak är nyservat lär sig att det kan kosta. Själv utgår jag från att allt beggat som säljs är oservat om inte intyg från AD eller annan respektabel urmakare medföljer. Auktionshus och c24 säljare....suck
 

M021

Rolex
2-Faktor
Fast det är inte så bara, företaget hamnar även på Svarta listan, vilket kan skrämma iväg nya potentiella kunder
Jo, det har du helt rätt i, just därför det är lite väl att en rekomendationsnämnd har det inflytandet, lite så jag menar. Kanske inte var tydlig med det. Har själv suttit på företagarens sida i ARN diskussioner och ibland är det väldans märkliga argument som framförs,
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Utan att veta bakgrunden fullt ut så ser jag inget konstigt i att en rolex-service kan kan landa på drygt 9k. Om (om) det är så att säljaren sålt klockan under förespeglingen att den ska vara all good och den inte är det så är det väl inte orimligt att ARN har tagit ett helt korrekt beslut om det kostar drygt 9k att få den i utlovat skick?
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Utan att veta bakgrunden fullt ut så ser jag inget konstigt i att en rolex-service kan kan landa på drygt 9k. Om (om) det är så att säljaren sålt klockan under förespeglingen att den ska vara all good och den inte är det så är det väl inte orimligt att ARN har tagit ett helt korrekt beslut om det kostar drygt 9k att få den i utlovat skick?

Jag håller med.

Låt säga att det var en Datejust, jag tror att du mycket enkelt kan komma upp i 9k i repetition kostnader om bryggor osv är totalt rostade.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Så då kan vi konstatera att detta var en storm i ett vattenglas.

9300 är definitivt inget problem att komma upp i om delar är sönder. Vidare får man även ersättningar för andra kostnader som uppstått vilket kan vara resor och porto osv.
 

mmx

Cartier
Gillar konsumentmakt och kollade upp det här lite bättre. Döm aldrig en bok på omslaget ni vet...
Säljaren, Alexander Mynt AB i Kristinehamn, har annonserat ut annonsen på Tradera som:
Rolex Datejust 18k guld och stål
100% original äkta Rolex.
EXTRA LÄNKAR . ORIGINAL BOX ,KLOCKAN NYSERVAD, armbandet sträckt

När kunden får hem klockan går den ömsom för fort och ömsom för långsamt. Armbandet är löst. Nymans och Rob Engström verifierar och ger prisförslag 5500 för service och 4000 prisskillnad för sträckt/lös länk. Båda urmakarna bedömer att armbandet måste bytas för att inte tappa klockan. Rotorn konstateras sitta löst. Gångavvikelsen inte mätbar pga den oregelbundna gången. Kan inte ruckas såklart. Konsumentköpslagen gäller. Kunden yrkar på 5300 + 4000 spänn i ersättning.

Säljaren hänvisar till att han inte tar ansvar med motiveringen att det är ”ett försäljningsuppdrag” och att uppdragsgivaren uppgett att klockan är nyservad. Han uppger vidare att den var perfekt när han skickade den och att kunden kan ha skadat den. Diskuterar inte vidare och svarar inte på Traderas kontaktförsök. Efter mycket om och men kommer ett svar från säljaren som i princip lyder: ”det här gått sex månader, avskriv ärendet”. En handskriven lapp, utan moms specificerad etc, anges som servicekvitto. Urmakaren är inte auktoriserad för rolexservice.

Det är ett par turer till som jag bedömt som mindre intressanta och utelämnat. ARN beslutar att bifalla anmälaren. Jag har saxat lite ur beslutet, anonymiserat anmälaren. Saxat ur pdf, sorry för corny radbrytningar:
Anmälans yrkande:
NN köpte en Rolexklocka av Alexander Mynt AB via Tradera. Han betalade 14 800 kr för
klockan. Enligt annonsen skulle klockan vara nyservad. En nyservad Rolexklocka ska gå jämnt
och fint. Den aktuella klockan varierar mellan att gå för fort och för långsamt. Två auktoriserade
Rolexhandlare har bedömt att klockan är defekt. Vidare angav annonsen felaktigt att armbandet
skulle vara sträckt. Det är helt löst. Att ett Rolexarmband av den aktuella typen är sträckt har en
avgörande betydelse för armbandets hållbarhet och värdet på andrahandsmarknaden. Båda
Rolexhandlarna har påpekat att han behöver byta armband för att inte tappa klockan. Han vill ha
ersättning med totalt 9 300 kr. 5 300 kr avseende reparation av klockan enligt kostnadsförslag
från auktoriserad urmakare och 4 000 kr avseende kompensation för att armbandet är värt
mindre än förväntat. 4 000 kr motsvarar skillnaden i värde mellan ett sträckt och ett löst
armband på andrahandsmarknaden. Ett armbandsbyte hos Rolex kostar 15 000 kr.
Den 20 februari 2014 kontaktade han Alexander Mynt AB som hänvisade till klockans tidigare
ägare för information om servicen. Den 27 februari 2014 pratade han med den förra ägaren som
sa att en privat urmakare hade bytt glaset och polerat armbandet. Han fick också en kopia på
kvittot från urmakaren, vilket var en handskriven lapp. Under mars och april månad försökte
han få kontakt med urmakaren. Den 19 april 2014 upplyste han Alexander Mynt AB om vad
han kommit fram till samt att han ännu inte fått kontakt med mannen som utfört servicen. Den
11 juli 2014 fick han tag i urmakaren som berättade att han vid en service gör rent urverket och
byter ut slitna delar. Han kan dock inte sträcka ett guld/stålarmband. Samma dag kontaktade han återigen Alexander Mynt AB, som meddelade att de inte ville göra något åt reklamationen.

Svar från säljaren:
Ärendet är mer än sex månader gammalt. NN kontaktade dem den 19 februari
2014 och anmälan gjordes den 22 augusti 2014. Ärendet ska därför inte prövas.
2014-07140
De pratade med NN innan han betalade för klockan. Han fick information om att
service hade gjorts av en auktoriserad urmakare. Det står klart och tydligt i annonsen att
armbandet är sträckt (fel på länkarna). Klockan såldes på auktion och NN hade
fått information om klockans skick, om att han kunde välja att avstå från köpet och om att de
bara har två veckors öppet köp. De kan inte lämna garantier på klockor som är 20 år gamla.
NN hörde dessutom av sig först efter en månad trots att alla fel kunde upptäckas
på en gång. De vet inte vad han har gjort med klockan eller hur han testade den och kan därför
inte hjälpa honom.


Skälen för beslutet
En vara är felaktig i konsumentköplagens (1990:932) mening bl.a. om den inte överensstämmer
med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid
marknadsföringen eller annars före köpet (19 § konsumentköplagen). Av annonsen från
Tradera, vilken NN har lämnat in till nämnden, framgår att klockan beskrevs som
nyservad samt att armbandet skulle vara sträckt. Av det intyg med kostnadsförslag som NN har lämnat in följer dock att klockan inte går som den ska och att servicen inte har
utförts av en auktoriserad urmakare. Enligt nämndens mening bör man kunna förvänta sig att en
exklusiv klocka som vid marknadsföringen beskrivs som nyservad har servats av en
auktoriserad urmakare och att den går korrekt. Vidare framgår av nämnda intyg med
kostnadsförslag att klockans armband inte, så som angivits i annonsen, är sträckt och att detta
inte går att renovera. Det anges även att ett armbandsbyte kostar 15 000 kr och att en service för
att åtgärda klockan kostar 5 300 kr.
Av det sagda följer, enligt nämndens mening, att klockan är att betrakta som felaktig. Eftersom
avhjälpande och omleverans inte är aktuellt är NN, i enlighet med 28 §
konsumentköplagen, berättigad till ett prisavdrag motsvarande kostnaden för att avhjälpa felet.

Det av NN begärda beloppet framstår som skäligt. Hans begäran ska därför
bifallas.
 

mmx

Cartier
Ja, min personliga åsikt då: Självklart ska NN få betalt enligt anmälan. Klockan är ju inte i det skick som den annonserades. Hur skulle det kunna vara köparens ansvar? På vilket sätt skulle det här vara absurt?
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Så då kan vi konstatera att detta var en storm i ett vattenglas.

9300 är definitivt inget problem att komma upp i om delar är sönder. Vidare får man även ersättningar för andra kostnader som uppstått vilket kan vara resor och porto osv.
Gillar konsumentmakt och kollade upp det här lite bättre. Döm aldrig en bok på omslaget ni vet...
Säljaren, Alexander Mynt AB i Kristinehamn, har annonserat ut annonsen på Tradera som:
Rolex Datejust 18k guld och stål
*************************Bra skrivet*********************.

Kunden har enligt mig bra punkter. Många ärenden som prövas via K.O till mitt jobb innehåller larvigt orimliga och påhittade antydanden från kunder.

Vidare förstår jag inte hur säljaren kan ta upp ämnet garanti då det gäller reklamation. Jag har för mig att NN har rätt att reklamera produkten/tjänsten inom tre år, senast två månader från att felet upptäcks.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Skulle jättegärna vilja se armbandet i fråga och få höra hur en prisskillnad på 4k är rimligt beroende på stretch. Speciellt på en Rolex för 14k. Vi pratar mest troligt om en 19-20mm oysterlänk som sällan ens är värda de slantarna beggat. ARN har noll koll och 9300 i prisavdrag är helt åt helvete.
 
Senast ändrad:

KenKun

Patek
2-Faktor
Gillar konsumentmakt och kollade upp det här lite bättre. Döm aldrig en bok på omslaget ni vet...
Säljaren, Alexander Mynt AB i Kristinehamn, har annonserat ut annonsen på Tradera som:
Rolex Datejust 18k guld och stål
100% original äkta Rolex.
EXTRA LÄNKAR . ORIGINAL BOX ,KLOCKAN NYSERVAD, armbandet sträckt

När kunden får hem klockan går den ömsom för fort och ömsom för långsamt. Armbandet är löst. Nymans och Rob Engström verifierar och ger prisförslag 5500 för service och 4000 prisskillnad för sträckt/lös länk. Båda urmakarna bedömer att armbandet måste bytas för att inte tappa klockan. Rotorn konstateras sitta löst. Gångavvikelsen inte mätbar pga den oregelbundna gången. Kan inte ruckas såklart. Konsumentköpslagen gäller. Kunden yrkar på 5300 + 4000 spänn i ersättning.

Säljaren hänvisar till att han inte tar ansvar med motiveringen att det är ”ett försäljningsuppdrag” och att uppdragsgivaren uppgett att klockan är nyservad. Han uppger vidare att den var perfekt när han skickade den och att kunden kan ha skadat den. Diskuterar inte vidare och svarar inte på Traderas kontaktförsök. Efter mycket om och men kommer ett svar från säljaren som i princip lyder: ”det här gått sex månader, avskriv ärendet”. En handskriven lapp, utan moms specificerad etc, anges som servicekvitto. Urmakaren är inte auktoriserad för rolexservice.

Det är ett par turer till som jag bedömt som mindre intressanta och utelämnat. ARN beslutar att bifalla anmälaren. Jag har saxat lite ur beslutet, anonymiserat anmälaren. Saxat ur pdf, sorry för corny radbrytningar:
Anmälans yrkande:
NN köpte en Rolexklocka av Alexander Mynt AB via Tradera. Han betalade 14 800 kr för
klockan. Enligt annonsen skulle klockan vara nyservad. En nyservad Rolexklocka ska gå jämnt
och fint. Den aktuella klockan varierar mellan att gå för fort och för långsamt. Två auktoriserade
Rolexhandlare har bedömt att klockan är defekt. Vidare angav annonsen felaktigt att armbandet
skulle vara sträckt. Det är helt löst. Att ett Rolexarmband av den aktuella typen är sträckt har en
avgörande betydelse för armbandets hållbarhet och värdet på andrahandsmarknaden. Båda
Rolexhandlarna har påpekat att han behöver byta armband för att inte tappa klockan. Han vill ha
ersättning med totalt 9 300 kr. 5 300 kr avseende reparation av klockan enligt kostnadsförslag
från auktoriserad urmakare och 4 000 kr avseende kompensation för att armbandet är värt
mindre än förväntat. 4 000 kr motsvarar skillnaden i värde mellan ett sträckt och ett löst
armband på andrahandsmarknaden. Ett armbandsbyte hos Rolex kostar 15 000 kr.
Den 20 februari 2014 kontaktade han Alexander Mynt AB som hänvisade till klockans tidigare
ägare för information om servicen. Den 27 februari 2014 pratade han med den förra ägaren som
sa att en privat urmakare hade bytt glaset och polerat armbandet. Han fick också en kopia på
kvittot från urmakaren, vilket var en handskriven lapp. Under mars och april månad försökte
han få kontakt med urmakaren. Den 19 april 2014 upplyste han Alexander Mynt AB om vad
han kommit fram till samt att han ännu inte fått kontakt med mannen som utfört servicen. Den
11 juli 2014 fick han tag i urmakaren som berättade att han vid en service gör rent urverket och
byter ut slitna delar. Han kan dock inte sträcka ett guld/stålarmband. Samma dag kontaktade han återigen Alexander Mynt AB, som meddelade att de inte ville göra något åt reklamationen.

Svar från säljaren:
Ärendet är mer än sex månader gammalt. NN kontaktade dem den 19 februari
2014 och anmälan gjordes den 22 augusti 2014. Ärendet ska därför inte prövas.
2014-07140
De pratade med NN innan han betalade för klockan. Han fick information om att
service hade gjorts av en auktoriserad urmakare. Det står klart och tydligt i annonsen att
armbandet är sträckt (fel på länkarna). Klockan såldes på auktion och NN hade
fått information om klockans skick, om att han kunde välja att avstå från köpet och om att de
bara har två veckors öppet köp. De kan inte lämna garantier på klockor som är 20 år gamla.
NN hörde dessutom av sig först efter en månad trots att alla fel kunde upptäckas
på en gång. De vet inte vad han har gjort med klockan eller hur han testade den och kan därför
inte hjälpa honom.


Skälen för beslutet
En vara är felaktig i konsumentköplagens (1990:932) mening bl.a. om den inte överensstämmer
med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid
marknadsföringen eller annars före köpet (19 § konsumentköplagen). Av annonsen från
Tradera, vilken NN har lämnat in till nämnden, framgår att klockan beskrevs som
nyservad samt att armbandet skulle vara sträckt. Av det intyg med kostnadsförslag som NN har lämnat in följer dock att klockan inte går som den ska och att servicen inte har
utförts av en auktoriserad urmakare. Enligt nämndens mening bör man kunna förvänta sig att en
exklusiv klocka som vid marknadsföringen beskrivs som nyservad har servats av en
auktoriserad urmakare och att den går korrekt. Vidare framgår av nämnda intyg med
kostnadsförslag att klockans armband inte, så som angivits i annonsen, är sträckt och att detta
inte går att renovera. Det anges även att ett armbandsbyte kostar 15 000 kr och att en service för
att åtgärda klockan kostar 5 300 kr.
Av det sagda följer, enligt nämndens mening, att klockan är att betrakta som felaktig. Eftersom
avhjälpande och omleverans inte är aktuellt är NN, i enlighet med 28 §
konsumentköplagen, berättigad till ett prisavdrag motsvarande kostnaden för att avhjälpa felet.

Det av NN begärda beloppet framstår som skäligt. Hans begäran ska därför
bifallas.
Vart hittade du denna info? Jag var visst inte lika duktig som du på att hitta :)
 

mmx

Cartier
Vart hittade du denna info? Jag var visst inte lika duktig som du på att hitta :)
Begärde ut handlingarna från ARN, de svarade på 11 minuter blankt. Rätt kul läsning, man får lite mer nyanser. En del lärdomar för min del också. Akten är på 25 dokument totalt, beslutet är nummer 23. Nöjsam läsning! :)
Teaser; köparen gav tidigt ett förlikningsbud, klart billigare än slutresultatet 9300. Säljaren ignorerade. ;)
 

mmx

Cartier
Skulle jättegärna vilja se armbandet i fråga och få höra hur en prisskillnad på 4k är rimligt beroende på stretch. Speciellt på en Rolex för 14k. Vi pratar mest troligt om en 19-20mm oysterlänk som sällan ens är värda de slantarna beggat. ARN har noll koll och 9300 i prisavdrag är helt åt helvete.
FYI så snackar vi jubileumslänk. Värderingen är gjord av Nymans respektive Rob Engström oberoende av varandra. Vem har noll koll?
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Begärde ut handlingarna från ARN, de svarade på 11 minuter blankt. Rätt kul läsning, man får lite mer nyanser. En del lärdomar för min del också. Akten är på 25 dokument totalt, beslutet är nummer 23. Nöjsam läsning! :)
Teaser; köparen gav tidigt ett förlikningsbud, klart billigare än slutresultatet 9300. Säljaren ignorerade. ;)
Säljaren är värd sin plats på Svarta listan, helt klart :)
 
  • Like
Reactions: JLW

mmx

Cartier
Kunden har enligt mig bra punkter. Många ärenden som prövas via K.O till mitt jobb innehåller larvigt orimliga och påhittade antydanden från kunder.

Vidare förstår jag inte hur säljaren kan ta upp ämnet garanti då det gäller reklamation. Jag har för mig att NN har rätt att reklamera produkten/tjänsten inom tre år, senast två månader från att felet upptäcks.
Instämmer. Säljaren har ett dåligt läge helt enkelt. ARN:s rekommendation fullt rimlig.
 
  • Like
Reactions: JLW

mmx

Cartier
Inte huggorm. 15000. Är en biggie såklart. För mig är en slapp länk en solklar dealbreaker. En del har i tråden antytt att köparen gjort en väldigt bra affär. Håller inte med faktiskt, han har köpt ett stort problem bara. Kostar 23000 att få i körbart skick. Inte kul. Inga pengar lär komma från Alexander i Kristinehamn heller.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Inte huggorm. 15000. Är en biggie såklart. För mig är en slapp länk en solklar dealbreaker. En del har i tråden antytt att köparen gjort en väldigt bra affär. Håller inte med faktiskt, han har köpt ett stort problem bara. Kostar 23000 att få i körbart skick. Inte kul. Inga pengar lär komma från Alexander i Kristinehamn heller.
Sträckt länk i beskrivningen syftar nog på stretch. Eller vad tror du?

Nu hittar jag inte annonsen men jag vågar rakt av lova att en tvåtonsdatejust på jubilee alla dagar i veckan är mer värd än 5500kr. Att en stretchad tvåtonsjubilee ska tappa 4k är intressant. Tror väldigt få skulle ge 4k för en nyrenoverad eller rent av NOS dito.

Köparen är galen. ARN vilsna och säljaren är förmodligen lika (o)seriös som de flesta andra klocksäljare på den siten.
 
Topp