• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ny balans till gammal Ebel?

Hej! Ny på forumet!

Jag har ärvt en gammal Ebel Automatic, som jag gillar, men tyvärr fungerar den inte. Jag var inne hos den lokale urmakaren här i Karlstad och han kunde konstatera att klockan behöver en helt ny "balans", och de har slutat tillverkas. Jag kan mycket lite om klockor, men tänkte att kanske jag själv kan hitta en gammal balans på nätet nånstans. Hur gör man? Har ni nått tips? Vad är en balans? Vad heter delen på engelska, om jag söker utomlands?
 
Här är en bild f.öv.
VtZB8o7.jpg
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Välkommen, Anders!
Be urmakaren kolla efter kalibermärkningen så du vet vad du ska jaga balansen till för verk. Balance complete borde vara det du är ute efter men fråga urmakaren för säkerhets skull, det kan vara en del också och inte en komplett balans. Ebel använda sig av AS-verk i flera kalibrar så att hitta en balans borde inte vara omöjligt, ut på Tratten, KS och eBay och leta. Lycka till!
 
Härligt, tack! Jag ska genast ut och leta och rapporterar om jag löser det! Calibermärkningen är 213. Jag fick även boettnummer om det nu behövs. Det är en komplett balans som behövs.
Vad är KS?
Vad tror du är en rimlig kostnad för en komplett balans? Är det sedan en komplex (dyr) operation att montera balansen för en urmakare? Jag antar att klockan inte är så värst värdefull, mer än affektionsvärde.
 
C

China

Guest
Kostnadsförslag får du från en urmakare som kan åta sig jobbet, balansen till en Ebel 213 är samma som till AS 1687/1688 eller Zodiac 72, och har beteckningen U2839. Pris avstår jag från att spekulera om, och den totala kostnaden beror även på skicket i övrigt när urmakaren gör en service.
 
Topp